BröllopsGuiden
TEXT TINA GUSTAFSSON

Att boka festlokal

- checklista

Det är mycket att tänka på när man ska boka festlokal till bröllop och andra kalas och vi har därför satt ihop en lista med tips som sparar både oro, tid och pengar och gör att festplaneringen går så smidig som möjlig.
(Missa in hjälpsamma länktips i slutet av artikeln!)
  • Gör en budget. Det första man ska utgå ifrån när man planerar är vilken typ av festlokal som passar till den budget man har och det festarrangemang man tänkt sig. Det finns massor av lokaler i olika prisklasser, miljöer och standard, allt från slott och herrgårdar med exklusiva Spa till enkla bygdegårdar där man själv står för mat och dryck. Gör därför först en budget och ta därefter kontakt med olika typer av festlokaler och fråga vad du får för pengarna. Berätta så detaljerat som möjligt vad du har för önskemål för att få en så utförlig offert som möjligt.
  • Kontrollera vad som ingår. Kolla upp vad som ingår i priserna utöver det som specificeras, t ex städning, dukning och blomarrangemang, bord, stolar, glas, dukar, porslin, servetter, personal etc. Vad kostar extra? Var extra noga med detta när ni hyr en lokal och har tänkt fixa mat och dryck själva.
  • Var ute i god tid: Börja leta lokal i god tid innan festen. Sex till åtta månader är lagom om man vill kunna välja bland många alternativ.
  • Öppettider: Vilka tider har lokalen öppet. Är det olika beroende på vilken veckodag ni vill boka eller om ni vill spela hög musik? Kan öppettiden förlängas ? Vad kostar det i så fall?
  • Personal: Om det ingår serveringspersonal, kontrollera hur många gäster var och en har att ta hand om och om de är vana att servera. På en middag med tre rätters meny brukar man beräkna 18 –25 gäster per servitör, vid buffé ca 30 gäster.
  • Priser: Det är viktigt att ta reda på om angivna priser är exklusive eller inklusive moms eftersom det kan variera.
  • Toaletter: Hur många toaletter finns det? Tre toaletter per hundra gäster brukar vara lagom.
  • Besök lokalen: Besök alltid lokalen före ni bokar. Tjusiga bilder på hemsidan kanske inte ger hela bilden av hur man upplever miljön i verkligheten. Bilda dig en egen uppfattning om lokalen lever upp till förväntningarna.
  • Provsmakning: Mot en mindre kostnad eller kostnadsfritt brukar det gå bra att få provsmaka maten från menyn så att du vet att du får vad du tänkt dig.
  • Rökning: Var kan man röka? Går det enkelt att komma ut på t ex balkong eller terrass?
  • Allergiker och andra gästers med särskilda önskemål: Finns det gäster som är allergiska eller har önskemål som t ex vegetarisk mat? Finns det handikappade gäster?
  • Resor: Hur tar sig gästerna till och från lokalen? Ska taxi och bussar förbokas?
  • Bokningsavtal: Se till att ni har ett skriftligt bokningsavtal. Då är du säker på att ingen har missförstått ditt datum och att det inte blir några dubbelbokningar. Där bör även framgå vad som gäller om något skulle hända eller gå sönder och hur avbokningsreglerna ser ut.

Mer om festlokaler för bröllop

Ni kan som sagt välja mellan många olika alternativ, t.ex. slott eller herrgård med allt inkluderat, hyra en lokal med inhyrd catering eller varför inte ett bröllop hemma i trädgården.
Måste man alltid vara ute i god tid med bokningen av festlokalen till bröllopet? Det beror på vilken årstid och var i Sverige man väljer att gifta sig. Gifter ni er vid jul, nyår, påsk, pingst eller midsommar och bor i en storstad samt om ni väljer en populär festlokal, bör ni boka lokalen minst ett år innan bröllopet äger rum.


Bröllop hemma i trädgården Hemma i trädgården
Vill man ha ett familjenära bröllop skall man gifta sig hemma i trädgården. Då har man möjligheten att få ett stämningsfullt bröllop med de absolut närmaste av nära och kära:
  • Vigseln äger rum i den lummiga trädgården.
  • Bröllopsmiddagen serveras vackert uppdukat på ett långbord i trädgården och brudvalsen dansas på altanen.
  • Brudparet övernattar i sitt eget hus där sovrummet har utsmyckats med massor av ljus, nya sängkläder, blommor, champagne, jordgubbar och choklad.
  • Dagen efter bröllopet intar brudparet en mysig frukost ute i det fria.


Bröllopsfest på Wapnö Slott i Halmstad, www.wapno.se Slottsbröllop
Vill man ha ett sagobröllop skall man gifta sig på ett slott. Då har man möjlighet att få en riktigt exklusiv bröllopsfest och en romantisk bröllopsnatt i en magnifik svit:
  • Vigseln kan äga rum i slottsparken eller i någon närbelägen kyrka.
  • Bröllopsmiddagen kan serveras i någon av slottets matsalar och brudvalsen kan dansas i någon av slottets salonger.
  • Brudparet och hedersgäster övernattar i några storslagna sviter medans gästerna övernattar i de lite enklare rummen.
  • Dagen efter kan samtliga äta en magnifik slottsfrukost i någon utav matsalarna eller varför inte i slottsparken.


Gimo Herrgård i Gimo, www.gimoherrgard.se Herrgårdsbröllop
Vill man ha ett pampigt bröllop med lantlig touch skall man gifta sig på en herrgård. Då har man möjlighet att få en riktigt pampig bröllopsfest och en bröllopsnatt med stil:
  • Vigseln kan äga rum i ett vackert lusthus som ligger intill herrgården.
  • Bröllopsmiddagen serveras i någon av herrgårdens matsalar och brudvalsen kan dansas under takåsen.
  • Brudparet övernattar i en stilfull och romantisk svit medans gästerna övernattar i ett klassiskt dubbelrum.
  • Dagen efter bröllopet kan samtliga gäster som är kvar äta en pampig herrgårdsfrukost i någon utav herrgårdens matsalar eller varför inte på terrassen med en stilfull utsikt.


Lötgården i Enköping, www.lotgarden.se Bröllopsfest på bygdegård
Vill man ha ett svenskt klassiskt bröllop skall man ha bröllopsfesten på en bygdegård. Då har man möjlighet att få en traditionell bröllopsfest och bröllopsnatten kan äga rum på ett närbeläget pensionat:
  • Vigseln äger rum i en vacker kyrka som ligger i närheten eller en bit ifrån.
  • Bröllopsmiddagen serveras i bygdegårdens lokal med egenlagad mat eller av en inhyrd cateringfirma. Brudvalsen dansas i mitten av lokalen.
  • Brudparet kan övernatta på ett pittoreskt närbeläget pensionat medans gästerna åker hem och sover.
  • Dagen efter bröllopet intar brudparet en härlig frukost balkongen.


Serveringstillstånd
Får man ta med egen dryck till festlokalen behövs inget serveringstillstånd. Bröllopsfesten klassas som ett slutet sällskap, i och med det får man servera alkoholhaltiga drycker till självkostnadspris eller helt gratis. Har man en festlokal där det redan finns ett serveringstillstånd får man inte ta med sig alkoholaltiga drycker eller servera. Det är dem som innehar serveringstillståndet som då skall sälja och servera de alkoholhaltiga dryckerna.


» SKRIV UT/SPARA NER Tinas checklista här (pdf)

Kommentarer (1)

Budget
Hej! Det skulle vara roligt att få djupgående tips om hur man hittar mysiga festlokaler till ett bra pris och hur man planerar/beräknar inför bröllopsfesten när man själv behöver laga maten själv och köpa drickan själv utan en färdig meny från en cateringfirma. Med andra ord, hur man skall gå tillväga för att hinna fixa festlig mat innan inför en bröllopsfest och hur man beräknar priset per gäst. Mvh Linda
2013-09-02        Anmäl