BröllopsGuiden
ÄMNE I FORUMET: Planering Starta ny tråd
02 feb 2008 09:58       5 svar    898 klick

Tärnan ska gifta sig

Vinterbröllop08
Antal inlägg: 109
Loggade in: 14 nov 2008
Utloggad
Undrar en sak. Kan man ha en tärna som är gift? Vet ju att enligt tradition så ska man ju inte det men går det tycker ni? Vi har bestämt sedan länge vem min tärna ska vara, långt innan dom visste att dom skulle gifta sig. Måste jag byta? Finns ju ingen annan jag vill ha ju.
Anna BröllopsGuiden
Antal inlägg: 324
Loggade in: 17 aug 2019
Utloggad
Skrivet 02 feb 2008 10:21
"Är tärnan ensam utan marskalk vid sin sida kan hon vara gift. Hon kan också välja att komma in i kyrkan strax före föräldraparen och sitter på första bänk till vänster och går fram till bruden när det är dags att ta hand om brudbuketten eller ordna med släpet. Den senare varianten är en internationell sed, maid of honour, eller på svenska hederstärna".

Texten ovan är ett utrag från brollopsguiden.se under rubrik "Planering" och bröllopets roller -tärna. Det är alltså enligt etikett korrekt att ha en gift tärna. Om ni nu har en marskalk också så blir det ju lite krångligare, men då kan du kanske ha två tärnor varav en är ogift och går in med marskalken.

Att det inte anses ok för en gift tärna att gå in med marskalken beror på att de går uppför altargången och då är det inte lämpligt att vara gift och gå bredvid en annan man än sin make. Lite gammaldags tänkande kanske.
Vinterbröllop08
Antal inlägg: 109
Loggade in: 14 nov 2008
Utloggad
Skrivet 02 feb 2008 10:38
Tanken är att jag och tärnan ska gå in ihop, lr ja hon efter mig, och min m2b med marskalken ska redan stå därframme så hon går ju inte in med honom.
Anna BröllopsGuiden
Antal inlägg: 324
Loggade in: 17 aug 2019
Utloggad
Skrivet 02 feb 2008 10:55
Ja, då är det en variant av den engelska seden med bestman som ni använder. Går tärnan ensam efter dig in i kyrkan och även ut ur kyrkan ensam efter er som brudpar är det alltså inga problem att hon är gift!

Editerad av administratör [Anna Lundgren] 2008-02-02 10:59:32
Lostman
Antal inlägg: 16
Loggade in: 03 apr 2008
Utloggad
Skrivet 04 feb 2008 18:08
Eftersom alla mina kompisar redan är gifta, vissa av dem t.o.m. gravida kommer jag att strunta i att tärnorna ska vara ogifta jungfrur. Jag vill ha ett stort brudfölje, så etiketten kommer i andra hand för mig....
Du måste vara inloggad för att svara på inlägget!