BröllopsGuiden
28 jun 2008 11:28       6 svar    1698 klick

Problem med barn!!!

Anna J
Antal inlägg: 21
Loggade in: 04 aug 2008
Utloggad
Hej!

Vi har bestämt att vi inte ska ha med några barn på sjäva festen, de får alltså vara med i kyrkan. Nu är det så att min blivandes enda syster har en treåring som hon inte vill att någon ska sitta barnvakt åt för att hon inte litar på någon annan än hennes egen mamma som också naturligtvis ska vara med på bröllopet. Nu försöker vi att hitta en barnvakt åt henne då vi inte är på deras hemmaplan. Problemet är att hon ändå inte verkar vilja göra något annat än att ta med honom och tycker att vi är konstig som inte vill att han ska vara med. MEN DET ÄR VÅR BRÖLLOPSDAG! :( Hon kan inte vara med mer än middagen ändå pga andra skäl så det rör sig kanske om ca 3 timmar. Vad ska vi göra? Kan vi sätta hårt mot hårt eller ska hon få sin vilja igenom?

HJÄLP!
litenElin
Antal inlägg: 422
Loggade in: 03 sep 2011
Utloggad
Skrivet 28 jun 2008 11:53
Jag tycker det är trist med sådana människor.. Kanske är det så att det är bara vi som inte har barn som förstår detta dilemma (et ju inte om ni har det men.. :) ) Vi vill absolut inte ha med barnen i kyrkan men kanske (det är inte riktigt beslutat än) på festen.. Som tur är har vi fått mycket positiv respons så jag tror det går ganksa smärtfritt för oss...

Antingen tycker jag att ni ska sätta hårt mot hårt.. Som sagt så är det faktiskt er dag.. Eller så fixar ni någon som är barnvakt på festen - med ett barnrum där han äter och leker med barnvakten- utan att veta att mamma är i närheten, men med möjlighet att hämta mamma om det blir kris.. Jag skulle nog sätta hårt mot hårt.. Men det är ju lätt för mig att säga.. Har hon ingen vän hemma han kan vara hos.. Jag menar.. Pappans förälsdrar eller en vän.. Pojken är ju ändå 3 år...
Lycka till tjejen!
Kram
trampetroll
Antal inlägg: 84
Loggade in: 13 feb 2009
Utloggad
Skrivet 28 jun 2008 12:03
Åh vad svårt. Har ni sagt att det är okey att hon tar med honom om hon inte hittar en barnvakt? För då kommer det troligast att bli så att hon inte kommer hitta någon eller inte ni heller för den delen, inge kommer att duga i alla fall, hon kanske redan har inställningen att det bästa är att ta med honom.
Om ni inte har sagt att det är det, att hon får skaffa barnvakt så kör på den linjen. Vi gör inga undantag alls på vårt bröllop därför har vi gått ut med inbjudan i god tid och skrivit att vi gör det för deras skull dvs föräldrarnas för att de ska kunna hitta en bra barnvakt.
Poängen är att gå på hur hårda ni vill vara, personligen är vi det jättemycket, var på ett bröllop där det bara var 2 barn av samma anledning som du. De var på 3 och 5 och löpte total amok under middagen, de kunde inte vara med under hela middagen ens typ kanske 2 timmar för att de störde så mycket. Jag försöker inte skrämma dig alla barn är ju inte sådana heller men min personliga uppfattning är att man tyvärr inte behöver ha många barn för att det ska märkas på ett bröllop tyvärr. Men allt handlar om hur gärna ni vill ha barnfritt.
Vi var stenhårda från början med att ska vi gifta oss (som vi beslutade efter mycket funderingar då vi inte vill ha ett traditionellt bröllop) och då var vi helt övertygade om att ska vi lägga 60 000 på ett bröllop som vi gärna gör, men då ska det vara som VI VILL!!!! För oss är barnfrågan jätteviktig och det är möjligt att det väcker mycket hos andra men det struntar vi, det är vår största önskan efter att med våra erfarenheter genomlidit kalas och bröllop med barn. Min åsikt är att barn kan inte sitta stilla och lyssna så bra överlag för att de är just barn med sprng i benen så varför skulle de klara det under ett bröllop då? Om amn inte får tag på en barnvakt och vägrar installera en ny (typ en kompis som barnvakt menar jag kan väl alla skaffa om man nu blir bjuden på ett familjebröllop då det naturligt är så att mormor och farmor mm som brukar agera barnvakt är upptagna) eller så får den som stå´r minst närmast vara hemma helt enkelt. Om systern till brudgummen inte kan hitta en barnvakt så får ju mannen stanna hemma då menar jag. Eller så tackar man nej till inbjudan, svårare än så
är det inte.
Fia & Stefan
Antal inlägg: 69
Loggade in: 24 sep 2008
Utloggad
Skrivet 28 jun 2008 23:36
Oj detta är en svår fråga att svara på och jag ser ju vad dom andra som svarat tycker, jag har denna åsikt.
Jag har själv två barn, 1 år och 5 år. Vill absolut ha med dom på vårt bröllop och vill självklart att andra också ska kunna ta med sina barn. Vissa har valt att ta med barnen och vissa har valt att lämna hemma barnen. Jag litar på att föräldrarna till barnen har så pass bra koll att barnen inte springer ivägen för servitriserna vid middagen tex och att dom inte skriker och springer vid tal.. vanlig folk vett så att säga... vi har valt att ha ett barnrum där vi kommer att ha lite leksaker och film för dom minsta och en "inredd orkester buss" där dom lite äldre barnen och tonåringar kan spela spel, se film eller bara "hänga" där finns också 6 bäddar där barn kan sova. Sen kommer det finnas en husvagn där vår 15 månaders son ska sova och ev något annat barn, med en "barnvakt" som ger av ljud när dom vaknar och en ansvarig för att ha koll på vår son (förmodligen mormor, morfar och min systers äldsta flicka). Vi har valt en barnmeny för minstingarna för att slippa ha dom petandes i vuxen mat som kostar mer och sedan inte ens kanske äts upp. Barn hör till livet tycker vi och ger en familjekänsla på bröllopet och festen och kan ju faktiskt vara väldigt trevliga att ha med.

Nu kan jag ju bara tala för mina egna barn och dom är väldigt skötsamma och vi skulle absolut kunna ta med dom på ett bröllop utan att dom störde och förstörde.. men då har vi ju fostrat dom så också... så av detta långa svar kan jag väl ge rådet att jag förstår henne faktiskt, lämnar man inte bort sina barn ofta är det svårt att lämna till någon främling eller väldigt ytlig bekant. Är detta för ett kort tag och ni verkligen inte vill ha barn med så ja då får hon väl lämna barnet ett tag..... Men hur skötsam är barnet och hur bra fostrat är barnet, lyssnar det på vad hon säger eller har barnet 3 års trots och skriker för minsta grej..... ???? Vad är viktigast för er att hon är med denna dag med barnet eller att hon inte är med alls?

Jag tror att detta är svårt att förstå för henne som ju tycker att hennes barn är det underbaraste som finns och hon kan säkert inte förstå att inte ni vill ha detta söta, snälla, rara barn på ert bröllop.

Men hade jag fått en inbjudan där barn inte är bjudna så hade jag som någon annan skrev antingen lämnat barnen hos en barnvakt som dom kanske inte i normala fall har eller så hade jag stannat hemma med barnen. Men jag förstår både henne synpunkt och er... och det är ju faktiskt ert bröllop. Tänk bara på vad som är viktigast.... tjavsa med henne eller låta henne ta med barnet under en kort tid och be henne snällt att se till att barnet sköter sig....
Nu har jag gjort detta svar alldeles för långt och drar mig tillbaka...
Hoppas att ni löser detta på bästa sätt, det är er dag och ingen annans! ;)
charlotte.dahlstrom
Antal inlägg: 158
Loggade in: 22 feb 2010
Utloggad
Skrivet 28 jun 2008 23:41
Hej! Tycker det måste få vara upp till er att välja om ni vill ha barn med denna dag eller inte! Väljer ni inte kan ni ju få räkna med ett bortfall av t.ex. nyblivna mammor eller systrar som inte vill ha barnvakt, och så länge ni är ok med det så får det väl bli så. Men våga säga emot, ni måste ju njuta av er fest! Vi har inte haft några såna problem när vi berättat för släktingar som har barn (våra kusiner är yngre) kanske för att vi själva är så unga och inte har några barn och de har full förståelse för att vi vill ha en fest och att alla ska kunna njuta utan att behöva passa på sina barn som trots allt (hur mycket jag än älskar barn) kräver uppmärksamhet. Men som sagt, ni måste välja!
Lycka till
Anna J
Antal inlägg: 21
Loggade in: 04 aug 2008
Utloggad
Skrivet 06 jul 2008 17:50
Hej och tack för alla svar!
Vi har en stuga 5-10 minuters bilfärd bort där mina kusiners barn ska vara under kvällen, det finns inget annat ställe där vi ska vara där barnen kan vara å leka mer än på ett hotellrum vilket kan bli tråkigt tror jag. I stugan han de äta och springa och leka som de vill och behöver inte få en massa skäll för att de inte orkar sitta med alla vuxna kring ett bord i tre timmar och vara tysta. Och systerns barn är väl som en typisk 3-åring kan jag tänka mig, mycket spring, mycket uppmärksamhet, mycket prat och lite trots. Så det är absolut inte så att vi hatar barn men jag tycker att för deras del så har de roligare där de får springa och leka fritt än att sitta med oss. Problemet är att hon inte vill att hennes son ska vara där utan sitta som ensam barn på festen, och då vet jag att det kommer att få springa en en mormor och morfar och pappa och några till för att roa honom och jag känner att det är inte det jag vill ha på min enda bröllopsdag jag förhoppningsvis kommer att ha. Så vi har då tänkt att försöka hjälpa till med att hitta någon i vår familj som vill passa honom i några timmar med de andra barnen då hon inte vill att farmor eller någon från hans sida passar honom då.
litenElin
Antal inlägg: 422
Loggade in: 03 sep 2011
Utloggad
Skrivet 11 jul 2008 09:23
Partysessan:
Just det exemplet du drar där tycker jag är ganska enkelt ordnat eftersom två var över arton- Då är de vuxna och då kan du ge egna inbjudningar till dem!

Vi har kollat lite på vår gästlista och har upptäckt att vi har väldigt tur.. Har nog bara två sådana svåra familjer.. Mina kusiner där den yngsta är 11.. Och en kompisfamilj där den yngsta är 6.. Men vi kommer att dra gränsen vid 11 förmodligen.. Så att hela kusinskararn kommer med.. Och vi har inga andra barn i den åldern.. Perfekt!...tror jag ;)
Du måste vara inloggad för att svara på inlägget!