BröllopsGuiden
10 aug 2008 13:27       4 svar    1929 klick

Bordsplacering?

maria_jr
Antal inlägg: 2
Loggade in: 07 aug 2009
Utloggad
Hej! Funderar fram och tillbaka på det här med bordsplacering. Måste man ha det eller räcker det med "honnörs" bordet?
litenElin
Antal inlägg: 422
Loggade in: 03 sep 2011
Utloggad
Skrivet 10 aug 2008 14:53
Vi var på ett bröllop där de inte hade det, och själva tyckte vi att det blev lite "rörigt". Vi ville inte trycka på för att komma in först i lokalen så vi tog det lugnt.. Då fanns bara spridda platser kvar och vi kunde inte sitta vid våra vänner.
En grej kan ju vara att göra en bordsplacering men att strunta i "reglerna". Vi kommer tex att låta alla par sitta vid samma bord, kanske också att ha varandra vid bordet.
Om man har småbord (ej långbord eller "E" osv) skulle man ju kunna placera ut folk bordsvis men att de får sitta vart de vill på bordet. Då kan man ju inte ställa några höga krav på att det ska vara varannan man och kvinna, men det är ju ett sätt kanske!?
JennyochJanne
Antal inlägg: 104
Loggade in: 05 okt 2010
Utloggad
Skrivet 11 aug 2008 09:57
Hej. Vi kommer bara att använda runda bord (med bordsplacering) men jag har sett flera vid flera tillfällen där man använder honnörsbord till brudparet mfl. och de andra borden är runda.
JennyochJanne
Antal inlägg: 104
Loggade in: 05 okt 2010
Utloggad
Skrivet 11 aug 2008 09:57
Hej. Vi kommer bara att använda runda bord (med bordsplacering) men jag har sett flera vid flera tillfällen där man använder honnörsbord till brudparet mfl. och de andra borden är runda.
Natalia
Antal inlägg: 24
Loggade in: 19 okt 2008
Utloggad
Skrivet 11 aug 2008 21:17
Hej!

Vi har bordsplacering till 100 gäster, men jag har inte följt reglerna. Jag har gått lite på känn och sunt förnuft. Vissa par särar jag på och andra som inte känner någon får sitta ihop, nära varandra på något sätt eller mitt emot.
Jag har placerat de spansktalande i ett bord och de fransktalande i ett annat. Har också ett singelbord, kan vara lite roligt för dem. Har ett barnbord och ett ungdomsbord.
Om jag inte placerar så kommer alla svägerskor sitta tillsammans och alla arbetskamrater tillsammans och då blir det massa grupper och folk lär inte känna varandra.
Jag har sett till att utåtriktade får sitta med nya människor och de lite blygare har någon de trivs med nära. Tvingar inte på de lite"tråkiga" där det sitter lite mer högljudda och roligare människor. Vi är ju alla olika.
Har också försökt placera efter intresse. Om de inte känner varandra, men älskar fotboll har de lite att prata om.

Det blev dock inte varannan herr och dam. Det tog rätt så lång tid att få ihop det hela faktiskt. Det är svårt att göra alla helt nöjda, men jag har försökt att tänka ur gästens perspektiv. Hoppas att det blir bra på lördag. Det är ju snart! Nu börjar jag bli nervös! Hoppas att vädret blir bra.

Chau
Du måste vara inloggad för att svara på inlägget!