BröllopsGuiden
ÄMNE I FORUMET: Familj Starta ny tråd
01 okt 2008 09:01       25 svar    17211 klick

Namnbyte

Omröstningen är slut ( dagar kvar)
charlotte.dahlstrom
Antal inlägg: 158
Loggade in: 22 feb 2010
Utloggad
Är lite nyfiken på hur ni andra härinne kommer att göra med efternamn efter vigseln. Jag och sambon har velat åt alla håll. Förklara gärna era svar och varför. Känner att jag behöver lite inspiration till det här!
Alternativ Resultat
Byter till min blivandes efternamn! 100% (44)
Behåller mitt eget! 100% (44)
Annat, ex. dubbelnamn eller "eget" namn m.m. 100% (44)
litenElin
Antal inlägg: 422
Loggade in: 03 sep 2011
Utloggad
Skrivet 01 okt 2008 09:34
Egentligen hade två svar förmodligen passat oss... Jag kommer att behålla mitt namn för vi är bara min närmsta familj och min farbror med fru som har det, dvs att vi är 7 pers i hela vääärlden som heter det.. Och min P tar mitt namn..
Sen tar han förmodligen sitt efternamn som mellannamn, mest för sin mammas skull tror jag.. Tycker det är liite trist, men det är ju inget jag tycker att jag har rätt att neka honom.. Han har nog inte riktigt bestämt sig, men samma efternamn som mig, det kommer han ha i alla fall!
kjexet
Antal inlägg: 78
Loggade in: 16 jan 2010
Utloggad
Skrivet 01 okt 2008 09:52
Min blivande kan inte tänka sig att byta trots att han har ett son namn, och jag har ett mer ovanligt namn. Det blir så att jag tar hans namn (som barnen redan heter) men jag kommer att behålla mitt som mellannamn (det blir helskumt att byta helt när man är 37, hade jag varit yngre kanske jag hade bytt helt och hållet...men nu har jag liksom vant mig...)
Vinterbröllop08
Antal inlägg: 109
Loggade in: 14 nov 2008
Utloggad
Skrivet 01 okt 2008 10:31
Jag kommer byta till min blivandes efternamn mest pga att det är mindre vanligt, bara 8 i sverige som heter d, 9 med mig sen :) Och för att jag tycker hans är finare :)
SussieS
Antal inlägg: 152
Loggade in: 09 aug 2011
Utloggad
Skrivet 01 okt 2008 10:49
Jag tog min mammas flicknamn i samband med bröllopet. Det har dalaanknytning och eftersom jag förmodligen inte kommer bo där mer så ville jag ändå hjälpa till att bevara rötterna. Min man ville dock inte byta namn, fast han funderar på att kanske lägga till mitt nya namn. Visst hade det varit kul att heta lika, men jag resonerar som så att är inte jag beredd att byta till hans så kan inte jag ställa några krav på honom heller. Och nu har ju båda fått som vi vill, så då får man vara nöjd med det. (Även om alla våra julkortsskrivande vänner förbannar oss för att vi inte heter lika... :-))
charlotte.dahlstrom
Utloggad
Skrivet 01 okt 2008 22:15
Som jag skrev så är jag nyfiken på hur ni tänker och jag håller med dig Sussi om att man inte kan kräva att den ena ska byta osv. Men jag vill så gärna att vi ska ha samma men jag vill INTE byta till hans son namn. Vi har gått fram och tillbaka. Först var vi inne på min pappas namn (han lever inte längre) som bara den släkten heter och sen gick vi vidare med att släktforska på min sida och där hittade jag tre namn som vi har rätt att heta men inget gick hem. Inte för att mitt är såå ovanligt men där jag kommer ifrån finns bara "en av mig" men flera av det andra namnet... tåls att fundera vidare på!
SussieS
Antal inlägg: 152
Loggade in: 09 aug 2011
Utloggad
Skrivet 01 okt 2008 23:11
Så han är beredd att byta om det är "rätt" namn? Då får du bearbeta honom lite till och komma med nya förslag hela tiden, kanske skapa något eget av båda era namn? Till slut kanske han låter sig övertalas! :-)
litenElin
Antal inlägg: 422
Loggade in: 03 sep 2011
Utloggad
Skrivet 02 okt 2008 10:26
Ja, gör ett eget namn.. Eller kolla bak i hans släkts historia.. Kanske finns något guldkorn där!!?
Valentinebride09
Antal inlägg: 81
Loggade in: 19 dec 2010
Utloggad
Skrivet 04 okt 2008 11:28
Hej! Inte lätt. Min sambo har ett utländskt namn som är väldigt fint och jag kommer att ta det MEN jag kommer att ha mitt eget kvar och alltså ha dubbla efternamn. Även om mitt efternamn "bara" är ett vanligt son-namn så tillhör det mig och min identitet på något vis.

Jag tycker också att det är bra att våra barn i framtiden kan ha både ett svenskt och ett utländskt namn. Men jag vet också att min m2b inte vill det (just nu iaf). Han kommer från en ganska traditionell kultur där det bara är mannens namn som gäller. Men där kommer jag att stå på mig.

Lycka till!
tinber
Antal inlägg: 109
Loggade in: 07 jun 2011
Utloggad
Skrivet 13 okt 2008 12:04
Min pappa heter stefan liksom min man gör och hade vi bytt till mitt efternamn så hade det blivit två Stefan bergstrand, lite jobigt men å andra sidan blev mitt nya efternamn berggren så det är inte så mycket skillnad
silverpingla
Antal inlägg: 165
Loggade in: 06 jul 2009
Utloggad
Skrivet 13 okt 2008 21:11
Byter till hans namn för jag tycker att det känns mysigt samt att hans efternamn betyder mycket för honom.
JennyochJanne
Antal inlägg: 104
Loggade in: 05 okt 2010
Utloggad
Skrivet 15 okt 2008 04:28
Det finnd flera anledningar att vi tar hans namn.

Jag har 3 bröder och 3 brorsöner som bär mitt namn vidare. Han är enda sonen och har bara systerdöttrar.

Jag vill absolut heta samma sak som min man och dubbelnamn är inte min grej.

Min bror gifte sig men en Jenny så vi har varit 2 med samma namn i familjen ett tag nu.

Jag känner att ett kapitel i mitt liv är avslutat nu och ett nytt har börjat så då är det väl passande med ett nytt namn.

Missförså mig rätt nu. Jag har haft jätteångest över att byta namn. Men jag är ju fortfarande jag vad jag än heter. Och känslan när pappret från skatteverket kom i går adresserat till mitt nya namn går inte att beskriva. Jag är hans nu! (och han är min!!!!)
charlotte.dahlstrom
Utloggad
Skrivet 15 okt 2008 18:58
JennyochJanne: det låter som en härlig känsla med posten...
Funderar på att lägga ut en omröstning på Weddingannouncer där vår släkt kan få rösta, hi hi.
Det viktigaste för mig är trots allt att vi i slutändan har samma namn.
*heart*
Tiger-Kanin
Antal inlägg: 23
Loggade in: 25 maj 2009
Utloggad
Skrivet 16 okt 2008 13:57
Min blivande skulle aldrig byta efternamn, själv har jag kvar efternamn från min förre man eftersom min son heter det, men jag byter. Blivande kommer från Chile och har därför 2 efternamn, men jag tar förstås bara det från farssidan, som dessutom är mycket fint och passar till mitt eget ovanliga förnamn. :)
Tiger-Kanin
Antal inlägg: 23
Loggade in: 25 maj 2009
Utloggad
Skrivet 16 okt 2008 13:59
Kankse ska tillägga att när jag gifte mig med exet (i Las Vegas) spelade vi roulette om vems efternamn vi skulle ta... Och han vann, jag borde ha satsat på rött. ;)
charlotte.dahlstrom
Utloggad
Skrivet 28 okt 2008 15:40
Tack till er som svarat än så länge och lagt "er röst", jag ber till er andra 8973 medlemmar (typ) att också rösta och hjälpa oss med inspiration hur ni gjort.
Big love
Clara2009
Antal inlägg: 48
Loggade in: 20 feb 2010
Utloggad
Skrivet 28 okt 2008 16:08
Hej,
Jag väljer att ta min blivandes namn. Han har ett ovanligt namn och det gillar vi båda. Vi båda tycker att det ska bli mysigt med att ha samma efternamn. Mitt egna efternamn dör ut nu (innom vår släkt, däremot är det inte så ovanligt) Men jag vet att min bortgågne far ändå tycker att jag ska ta min sambos namn. Han var så traditionell. Jag väljer inte att ta hans namn pga att det är tradition utan jag vill att vi ska heta samma sak. Skulle lika väl kunna ha varit mitt men mitt är finskt och blir lite kompliserat i sverige. Är trött på att jämt få bokstavera.
En annan historia är att min syrra gifte sig i Finland och fick efternamnet Ruotsalainen som betyder svensk på finska. Det låter ganska fult på finska så vi undrade varför hon valde det. Då skrattade hon bara och sa: nu är jag den svensken som alla här i finland säger att jag är. Tycker att det blev passande ändå då vi är både och. :) Så namn kan ha många betydelser. Tror säkert ni kommer att hitta något som passar er båda. Lycka till!
7th heaven
Antal inlägg: 1
Loggade in: 28 okt 2008
Utloggad
Skrivet 28 okt 2008 20:48
Jag och min blivande man tänker byta till ett helt annat efternamn. Eftersom vi inte kunde enas om vilket av våra efternamn vi skulle ta, kom vi överrens om att ta min mormors flicknamn. Det är ganska ovanligt och ett vackert namn som vi båda gillar. :)
Dalabruden
Antal inlägg: 45
Loggade in: 18 nov 2009
Utloggad
Skrivet 28 nov 2008 10:30
Åh jag har samma problem som dej Charlotte! Så är kanske inte mycket till hjälp här... Min blivande har ett son efternamn och jag har ett som är unikt för våran släkt det finns ingen annan i världen med just mitt namn:) Men min kära blivande vägrar byta till mitt efternamn och jag vägrar bli en Larsson! Det värsta är att den stora anledningen till att han vägrar byta är att det skulle vara pinsamt att ta sin tjejs efternamn då det av tradition ska vara tvärtom! Jag kan verkligen inte respektera det föråldrade, patriarkala argumentet:(
Vi har en dotter som har mitt efternamn så tycker verkligen att det är viktigt att vi får samma efternamn alla tre. Det blir en del av gemenskapen plus att det alltid reser frågetecken om man har olika efternamn typ om våran dotter har en annan pappa eftersom vi inte heter lika osv vilket jag gärna vill undvika!
Men hur övertala honom!? Får se hur det slutar...
charlotte.dahlstrom
Utloggad
Skrivet 28 nov 2008 11:35
Ja du, Dalabruden :) inget lätt det där... Vi har lagt upp en omröstning på vår hemsida och mitt namn vinner stort kan jag säga... Vi sa från början att det som får flest röster är det vi tar och det verkar som om min käre J för böja sig helt enkelt. Trist att han vägrar! Kan han inte heta dubbelnamn då? Larsson - och ditt som efternamn? Förstår att du tycker att det är viktigt speciellt när ni har ett barn tillsammans. Har pratat med många vänner om det här och de allra flesta vägrar byta (tjejer), måste vara en slump att majoriteten av min vänner har ovanliga namn och träffar killar med vanligare?! Vi får stå på oss helt enkelt!! *hug*
Lady_Lufsen
Antal inlägg: 1
Loggade in: 09 jun 2010
Utloggad
Skrivet 28 nov 2008 13:06
Hej
Vi båda kommer att byta efternamn. Vi tar hans mors flicknamn. Då det inte finns så många som heter det. Och både han och jag anser att det är jättefint. Har ju systersonen och alla brorsbarnen som för vårat efternamn vidare ändå. Men blir en omställning att efter 40 år byta namnteckning mm. tar nog ett tid att lära sig.Vi heter ju innan Bengtsson och Lindberg och kommer heter efter vigselm Örneskans.
Mvh
Madde
sofisan
Antal inlägg: 4
Loggade in: 20 jun 2009
Utloggad
Skrivet 30 nov 2008 16:57
Var någon som skrev att det är bra att barnen kan ha bådas namn sen.. Är du säker på att det går?
Jag har nämligen för mig att det var så här - om jag byter efternamn och har kvar mitt eget som mellannamn, så kan barn som föds efter man gift sig inte få mellannamnet utan bara efternamnet, alltså pappans namn i vårt fall.
Funderade nämligen på om vår dotter skulle heta dubbla namn. Men då var ju problemet att om vi får fler barn efter vi gift oss skulle inte det barnet kunna heta samma, o det är ju inte så kul!!
Lät visst väldigt rörigt, men hoppas nån fattar vad jag menar =)
Annelie73
Antal inlägg: 29
Loggade in: 23 sep 2013
Utloggad
Skrivet 01 apr 2013 22:52

Jag hade tänkt behålla mitt efternamn och lägga till min blivande makes efternamn som mellannamn, så barnen kunde fortsätta heta Ström. Men så blir det inte längre. Är tydligen väldigt viktigt för sambon att vi tar hans efternamn. Känns konstigt att byta efternamn, särskilt för barnen. Men barnen och jag behåller vårt efternamn som mellannamn, så finns det ändå kvar.

Smulan89
Antal inlägg: 6
Loggade in: 07 jul 2013
Utloggad
Skrivet 30 apr 2013 09:28

Vi kommer att ta mitt efternamn, då det är ovanligt. Barnen heter redan som jag, så nu är det bara min blivande man som ska få ta mitt efternamn.

alexochnina
Antal inlägg: 42
Loggade in: 04 feb 2014
Utloggad
Skrivet 30 apr 2013 10:39

Min fästman tar mitt efternamn. För oss är det viktigt att vi har samma efternamn och eftersom han har ett son-namn så var mitt lite roligare. Men jag tvingade honom inte, han fick välja.

emeliejens
Antal inlägg: 7
Loggade in: 23 jul 2014
Utloggad
Skrivet 30 apr 2013 11:44

Jag byter till min blivandes namn. Jag har alltid sagt att jag vill byta namn den dagen jag gifter. Mitt efternamn är Sveriges vanligaste så det blir kul med ett lite mer annorlunda efternamn:)

Du måste vara inloggad för att svara på inlägget!