BröllopsGuiden
30 apr 2007 10:40       24 svar    10577 klick

Dekoration av lokal!

Bernadett
Antal inlägg: 149
Loggade in: 09 apr 2008
Utloggad
Hej allihoppa!

Hjälp mig med dekorationer.... Vi har lite tajt budget, allting kostade så himla mycket. Vad ska man dekorera? Dörren till lokalen? Vi ska hyra en lokal i Lerum för ca 40 tals personer. Vi ska ha snitt blommor på bordet i smala vaser. Men resten vet jag inte. Någon med bra tips som inte kostam multum som blommor???????
Neaneon
Antal inlägg: 173
Loggade in: 17 sep 2007
Utloggad
Skrivet 01 maj 2007 11:13
Har väl inte så himla mycket ideér men jag har samma problem. Har hyrt en bygdegård och ska dekorera den. Tror det blir björkris i dörröppningen och kanske också inne i lokalen och sen har jag nog också ballonger i guld (vårt färgtema är brunt o guld) även om jag vet att vissa tycker att det är för mycket barnkalas över ballonger.

Tyger är annars ett beprövat trick att dölja tråkiga väggar (om man hittar ett i ok prisklass)

Borden kommer jag att klä med billigaste vita pappdukar för att sen lägga över vit fiberduk som är tänkt hänga ända ner till golvet (se bröllopsguiden nr. 1 2007), det köper man billigt i en trädgårdshandel (de är väldigt tunna därav pappersduken under). Sen så lånar jag ihop mässingljusstakar och kandelabrar som jag har bruna ljus till och sen så tänkte jag låna ihop genomskinliga vaser som jag fyller med sten som jag guldsrayat och sticker ned snittblommor i och kanske lite murgröna.

Så har jag tänkte så här långt och i mitt huvud ser det jätte fint ut :)

Lycka till!
jarmag
Antal inlägg: 91
Loggade in: 13 jul 2007
Utloggad
Skrivet 01 maj 2007 16:49
Jag såg någonstans i vimlet av bilder, tror det var svart bruds hemsida, en bild där det hängde vita tygstycken med röda hjärtan som jag antar var spraymålade på. Jag tänker att man kan ta några gamla lakan, eller köpa billigt på t ex IKEA.
För övrigt har vi sparat massa gulliga glasburgkar i olika storlekar och modeller som vi lindat bastband runt om (samma band som runt våra inbjudningskort) och Pang där har vi våra vaser! Sen beror det ju på när man gifter sig men man kanske inte behöver ha snittblommor i vaserna, finns ju många gröna växter som är fina och som går att plocka i naturen, t ex stensöta, vasstrå osv.

/Magdalena
FruStillman
Antal inlägg: 218
Loggade in: 15 dec 2008
Utloggad
Skrivet 01 maj 2007 17:12
En kompis föräldrar hade gjort ett stort hjärta i ståltråd med brudparets initialer hängandes inuti. Detta klädde hon sen med björkris, jättefint och inte svårt att göra. Kostar nästan gratis! Sen kan man hänga detta antingen högt som en portal eller på väggen bakom brudparet.
Sen kan man ju använda så himla mycket till dekoration på borden, det beror ju lite på tema och färger osv.
Bernadett
Utloggad
Skrivet 02 maj 2007 14:55
hej igen!

Jo jag har funderat lite. Jag ska ha lila som färgtema. Jag tänkte ha helt vanliga vita dukar med lila löpare igenom bordens mitt. Sen ska jag ha lite vaser med vita o lila blommor i. Samt Servetter i lila och på löparen tänkte jag placera ut vita rosblad av plast. Sen om jag har råd ska jag sätta lila rosett på stolarna runt om det håller budgeten. Jag kommer nog på lite så småningom men har svårt hur jag ska dekorera vägg och ingång! jag ska ha lite balong vid ingången jag med och resten får jag väl hitta på under dessa månader. Tack för alla fortsatt tips o råd!!!!!!!

kram
daisy
Antal inlägg: 89
Loggade in: 24 aug 2007
Utloggad
Skrivet 02 maj 2007 15:13
Undrar också, men fick en del fina tips här, tack för det!

NÄR ska ni göra allt detta? Vi får tillgång till bygdegården fred morgon före bröllopet, men det ska fixas mycket m mat och annat - hur har ni lagt upp körschemat?
Neaneon
Utloggad
Skrivet 02 maj 2007 19:40
Jag tyckte det lät jätte fint att göra hjärtan i ståltråd som man sen klär med björkris, det ska jag göra! Om man gör dom typ 1 meter i diameter kan man ju ha en på varje vägg (vår fest kommer vara i en gammal lada där alla väggar är i trä utan fönster).
Neaneon
Utloggad
Skrivet 02 maj 2007 19:43
Gällande körschemat har vi tillgång till vår bygdegård hela veckan innan men eftersom att vi har catering och jag inte behöver fixa med maten så tänkte jag nog fixa all dekoration dagen innan.
Evasleva
Antal inlägg: 97
Loggade in: 08 nov 2007
Utloggad
Skrivet 02 maj 2007 20:39
Vilket tid på året gifter ni er?

Vi kommer ha snittblommor på borden men i resten av lokalen planerar vi att dekorera med ängsblommor som vi plockat själva.

Sen på typ snacksbordet och toaletterna kommer vi ha värmeljus i billiga, enkla glas som vi köpt (och sen kan använda som vattenglas) med dekorationssand i botten.
Bernadett
Utloggad
Skrivet 07 maj 2007 10:47
Hallo igen!

Vi ska gifta oss 1 september, vet inte riktigt vilka blommor som blommar då. Jag tänkte äver göra av ståltråd och gröna blad runt borden en dekoration. Det lät kanon med hjärtan och dekoration runt, kanske göra flera likadana och sätta upp på vägg och liknande. Jag ska vara ledig från jobbet to-fre för att kunna förbereda maten. Sen tänkte vi duka upp och dekorera lokalen fredagen, när vi får nycklarna. Kanske kör ståltråd och grönt runt ingång till lokalen med och ballonger också. Jag skrev ett annat inlägg, men vet ni var jag kan köpa ståltråd? Sånna böjbara?
tack för alla goa ideer
Evasleva
Antal inlägg: 97
Loggade in: 08 nov 2007
Utloggad
Skrivet 07 maj 2007 13:37
Vilken bra idé. Partytältsväggar är ju inte skoj i sig själva direkt.

I huvudtaget så tror jag på det här med massor av blommor. Det förhöjer vilken lokal som helst. Och ljus! Fast vi gifter oss ju i juni och då är det ju väldigt ljust ute. Det är nackdelen med junibröllop :)
niilo
Antal inlägg: 79
Loggade in: 06 sep 2008
Utloggad
Skrivet 29 jun 2007 20:23
Hej Bernadett!
Jag har läst ditt "forum" o har några tipps.
Om du har möjlighet att köpa murgröna nu o ha inne o vattna o ta hand om så den/dom får växa till sig o bli långa rankor så är det fint att lägga på borden o det kostar inte så mycket. Sen om du ska följa ett färgtema så kan du ha vaser med stenar, vatten o sätta i flytljus. Välj en färg som du vill ha ljusen i. När det kommer till att dekorera lokalen så har jag o min sambo köpt stora ramar på ÖB för 99:- st (svart smal ram) där i kommer vi att sätta in kort på oss från det att vi träffades 2002 till 2007. Pappret som vi limmar korten på är i guld precis som i vårat färgtema. Annars om man orkar o har tid så kan man ju göra collage på alla som kommer på bröllopet :) det blir nog kul att titta på för alla inblandade. Ballonger som nån annan skrev om är oxå bra tycker jag, det brukar gå bra att beställa "fina" ballonger på leksaksaffärer, det har jag gjort. Dom heter pärlemo guld, vit o blå. Jag ska även göra en stor krans av löv o vita blommor som ska fästas i taket med breda sidenband i cremevit m. stota rosetter. Hoppas att du fick några ideer ;) mvh sandra
mammamuu
Antal inlägg: 202
Loggade in: 06 maj 2008
Utloggad
Skrivet 29 jun 2007 20:53
Wow,vilka tips man får här! Jag ska faktiskt överlåtata det mesta av dekorationen och dukningen till min värdinna. Jag ska vara med om jag hinner. Lite "krav" har jag ju men jag litar fullt på henne. Och så blir det lite spännande att inte veta allt. Jag vill inte ha en massa stora blomsterdekorationer utan kanske en blomma i en enkel vas med fina stenar i. Sen har jag köpt 60 st värmeljushållare på IKEA för 2 kr styck, ni vet dom där enkla som finns i blått och glasfärgat. Köpte dom i glasfärgat och kanske ska jag ha rosa värmeljus med doft. Är lite osäker på det än.... Har fått en del bra tips av er andra.
Lycka till och skriv gärna mer tips.
Jenny+Stefan
Antal inlägg: 40
Loggade in: 30 aug 2007
Utloggad
Skrivet 29 jun 2007 22:18
Jag säger detsamma, vilka bra tips ni har allihopa!
Det är nästan ett år kvar till vårat bröllop så jag kommer nog glömma det mesta. Men har en bok som jag antecknar alla bra idéer i, får nog ta fram den nu...

Var nyligen på ett bröllop där de lagt ut snäckor på borden kring glasen med sand o rosa värmeljus, jättefint!
toca68
Antal inlägg: 11
Loggade in: 04 jul 2013
Utloggad
Skrivet 17 jan 2013 22:24

Jag gjorde 2 hjärtan som gick i varandra(i lite kraftigare ståltråd)Klädde med björkris,några rosor i färgtemat(finns ju buntrosor i många färger).Du kan vira ett sidenband runt. Om du vill kan du böja björkris direkt i formen av ett hjärta. Buntrosor som du bara sparar en liten bit av stjälken på och sätter ner i en liten ljuskopp alt.litet glas.Buntrosor brukar inte vara så dyra. Ballonger i <3-form finns billigt på Bubbles & Luxury på nätet.Påsar med rosenblad för 45kr.

Lycka till!<3

Annelie73
Antal inlägg: 29
Loggade in: 23 sep 2013
Utloggad
Skrivet 21 jan 2013 15:52

Min bror gifte sig i sep och där hade dom dekorerat borden med rönnbär. Jättevackert, perfekt för liten budget och om det finns gäster som är allergisk mot blommor. Blir nåt liknande på mitt bröllop, så min bror kan vara med.

Gifter man sig sent på hösten kan man ju oxå dekorera vackert med höstlöven.

Har inte kommit så långt i vår planering, men detta är än så länge det jag tänkt mig.

Myran73
Antal inlägg: 88
Loggade in: 30 maj 2013
Utloggad
Skrivet 21 jan 2013 20:38

Vi gifte oss i juli förra året och hade en ganska tajt budget men löste det jättebra. :)

Vi köpte helt vita lakan på IKEA för 19 kr styck och lade på borden. Även enkla värmeljushållare och lila dekorations sten i dem med ett värmeljus. Dekorations stenen kommer jag inte ihåg var vi hittade.

Sen hade vi enkla lila (fuschia) nejlior i enkla olika höga vaser på borden. Alltså en nejlika i varje vas och vaserna fick vi låna från blomsteraffären :)))

Som "löpare" på borden köpte vi en smal (20 cm) rulle med nåt tyll liknande tyg oxå i lila såklart. Tillsammans med dukning - porslin, glas, vinkaraffer m.m m.m  så blev det enkla jättebra. :)) På min bröllopshemsida http://www.brollopsguiden.se/min-hemsida/gallery kan ni se dukningen i det hela.

LYCKA TILL!! :)

wounder
Antal inlägg: 14
Loggade in: 11 feb 2014
Utloggad
Skrivet 06 feb 2013 16:32

Hej!
Vi har också en tajt budget. Så här har jag valt dukning och dekorationer:
Vita lakan (19kr på IKEA) istället för dukar.
Guldfärgat billigt tyg från Jotex på 5m-klipp som ska sys till löpare.
Istället för snitt blommor köper jag några krukor med rosa krysantemum där jag kommer att knipsa av själva blomman och lägga dem en och en under ett upp-och-nervänt vinglas. Foten av vinglaset blir då ljuslykta för värmeljus.
Till konfetti har jag hittat burkar med "glaskross" på blomsterhandeln, som annars används för att dölja jorden i blomarrangemang med. De kostade 20kr/burk.
Har hittat tyll på rulle på www.myheart.se som jag ska knyta runt stolarna. Snålar lite och gör ingen rosett med långa band, utan tänker bara knyta en vanlig knut och låta de korta ändarna spreta lite...
På väggarna blir det ballonger i rosa och guld.
Jag skippar björkriset vid ytterdörren utan kör på ballonger då jag (och säkert fler) är ordentligt pollenallergisk!

trasan1985
Antal inlägg: 9
Loggade in: 20 mar 2014
Utloggad
Skrivet 13 mar 2013 10:09

Värmeljus och ballonger och naturen!! Finns inget billigare!

Värmeljus för stämningen: Ställa på små fat, faten kan man köpa på loppis för nån krona. Eller varför inte flytljus i små glas?

Ballonger: Ger feststämning plus att dem "fyller ut" tomrum och kräver inte så mycket finkänsla på dekoration.

Naturen: kostar inget alls! Pinnar kan dekoreras med sprayfärg (biltema 5 kr), blommor, blad, stenar!

Använd gärna en bjuden gäst och önska dig hjälp med dekoration i present!

Skolor med inriktning bild & form brukar kunna hjälpa till med dekoration som skolprojekt!

Mina tips som jag kommer använda på Vårt bröllop!

FrokenKlover
Antal inlägg: 10
Loggade in: 21 jan 2013
Utloggad
Skrivet 26 jul 2013 16:00

Hej! Till att börja med; fantastisk tråd! Så mycket inspiration jag fått. Trots det vill jag gärna ha lite mer... Vi kommer att gifta oss i en fin gammal trälokal, där det vanligtvis är restaurang. Vi vigs i/på ett fantastiskt fint loft, så vi börjar där: vad ska man ha för dekorationer vid själva vigseln? Jag har funderat på stora blommor framme vid "altaret" (citationstecken då det är ett borgerligt bröllop), men blir det inte lite mycket begravningskänsla då? Har ni några andra idéer?

Festen kommer att ske på nedervåningen, där vi har två mindre lokaler. Den ena äter vi i och där kommer borden att placeras i E-form, med stora vita dukar och fuchsia-färgade löpare. Det kommer att vara en del blommor på honnörsbordet, men enkelt i övrigt. Jag tänker mig ljus i matchande färg, men i övrigt vet jag inte. Jag vill ha det enkelt och elegant, men ändå festligt. Jag gillade idén om ståltrådshjärtan jättemycket, men i mitt fall lindar jag nog sidenband runt, istället för björkris (främst för att det är ett vinterbröllop). Har ni fler, liknande idéer?

I den andra lokalen ska vi "bara" dansa, vilket jag inte tror att vi kommer att göra så mycket. Just därför är jag osäker på hur mycket tid, kraft och pengar man ska lägga på dekorationen där inne.. Ljuslyktor, kanske? Ett ståltrådshjärta eller två där inne också? Hit me :) 

melissanystrom
Antal inlägg: 126
Loggade in: 06 jun 2015
Utloggad
Skrivet 13 jan 2014 15:56

Min enda tanke jag har hittills är att köpa massor med olika glas på loppis som jag sedan tänker måla på en "remsa" med svart tavelfärg. Sedan kan man skriva gästernas namn direkt på glaset (man slipper ju då att göra placeringskort) och gästerna vet också hela kvällen vilket som var deras glas! :) kommer bli riktgt fint då jag ska ha lite "lantlig" stil på mitt bröllop :)

Du måste vara inloggad för att svara på inlägget!