BröllopsGuiden
07 maj 2007 17:35       7 svar    2553 klick

Bröllopstårta eller små bakelser?

sirius
Antal inlägg: 22
Loggade in: 27 dec 2007
Utloggad
Jag har funderat mycket på det där med bröllopstårta och tycker det blir så kladdit med det och funderade på om man kunde ha små bakelser istället? Bilden nedan visar vad jag menar.. Men vad är bäst?
En bröllopstårta som kan bli ganska "kladdig" och stökit när alla ska ta samtidigt eller ska det vara små bakelser då cateringsfirman delar ut till gästerna (första gången) och andra rundan så kan man gå och ta själv för alla tar ju inte samtidigt...
gunnel32
Antal inlägg: 182
Loggade in: 07 jan 2008
Utloggad
Skrivet 07 maj 2007 18:42
Vi har bestämt oss för bakelser, för att det blir mycket trevligare som du säger! Det var häftigt med att ha en minitårta längst upp, som på bilden, som brudparet kan skära ifrån. Toppen! Ska skicka den här bilden till min bagare!
sirius
Antal inlägg: 22
Loggade in: 27 dec 2007
Utloggad
Skrivet 07 maj 2007 18:46
Hejsan vännen!
mm.. tyckte det också.. har varit på snart 4 bröllop under några år här och känner för att det blir så kladdit med en tårta.. precis.. men formen kan ändras men tycker fyrkanter är bäst.. men man kan även välja runga om så är, men själv tycker jag att fyrkanter - som på denna - bild är bättre.. ser mer.. hmm.. rent ut är nog det ordet jag söker.. Ska prata med min älskling om det också att ha bakelser istället + tårtan längst upp och sen om man är 40 personer så kan man ta 8 bakelser kanske så kan man ta två bitar om så är, annars så om någon vill göra det nygifta paret så får dom väl göra det.. hehehe... Sen så kan man låta cateringsfirman - om man har en sån - få dela ut bakelserna första rundan så det inte blir så mycket spring..

kram påre vännen
/Linnea
fru_2009
Antal inlägg: 31
Loggade in: 16 nov 2008
Utloggad
Skrivet 24 maj 2007 15:49
hejsan =)

Vi funderar också på att ha bakelser istället. =)

Blir smidigast för alla känns det som.

Dock kommer vi även ha en liten tårta, som bara är till brudparet, så vi kan få skära i tårtan ändå. =D

Bara så svårt att veta hur många bakelser man ska beställa, men med tanke på att vi kommer ha tårta som efterrätt (ganska direkt efter maten) kanske det räcker att beställa 1 bakelse till varje gäst? =S
Tess&mark
Antal inlägg: 227
Loggade in: 03 sep 2013
Utloggad
Skrivet 24 maj 2007 16:23
Jag har precis varit på konsultation hos han som ska göra vår tårta.
I huvudet hade vi en trditionell tårta men när vi gick därifrån så hade vi beställt söta portionsbitar med fyllning av vit choklad och hallon!
Tårtbitarna är formade som hjärtan.
högbergs
Antal inlägg: 155
Loggade in: 13 feb 2008
Utloggad
Skrivet 24 maj 2007 16:31
Tess&Mark Oj vad gulligt det lät!!
Vi har precis varit o kollat med det enda konditori som finns i denna lilla stad o de suckade när de såg bilden av vad jag ville ha... De kunde tydligen inte fästa rosor på sidorna... men vi ska iallafall dit nästa vecka igen o höra om de kommit på någon lösning. Så typiskt!!
M:a
Antal inlägg: 229
Loggade in: 25 aug 2007
Utloggad
Skrivet 24 maj 2007 17:22
jag gillar absolut inte småtårtor. vet inte riktigt varför men för mig ser dom rätt så fåniga ut.
vi kommer ha en ställning med 4 vanliga tårtor :-)
Tess&mark
Antal inlägg: 227
Loggade in: 03 sep 2013
Utloggad
Skrivet 24 maj 2007 17:45
Högbergs:
Hmm det var konstigt.
Han jag pratade med på vårt ställe skulle göra någon slags tavla högst upp med vår logga och ha massa blommor runt omkring, men men, det finns så mycket olika ställen, Lycka til med ert letande.

M:a : JAg var också helt emot småtårtor men när han visade så ändrade jag mig helt, vi kommer ju ändå ha ställning och så.
Jag tror det både finns fördelar och nackdelar i det mesta.
Fördelaen med detta är ju att det går mycket fortare att servera för servitörerna!
Du måste vara inloggad för att svara på inlägget!