BröllopsGuiden
ÄMNE I FORUMET: Vigsel Starta ny tråd
15 nov 2011 11:09       16 svar    7975 klick

Vigsel på Gran Canaria

milou11
Antal inlägg: 10
Loggade in: 03 dec 2011
Utloggad

Hej!

Vi ska viga oss i Svenska Kyrka på Gran Canaria  nu i december. Det blir inga gäster och inga släktingar.   Vi har valt att göra detta pga att vi inte har  så  många släktingar som vi kumgås med och våra gamla vänner bor inte i Stockholm där vi bor nu. Vi har varit tilsammans i 12 år, har två barn.  Så det var den smidigaste lösningen för oss, annars skulle det vara så påtagligt att vi är ensamma. Barnen som är 10 och 9 år gamla ser fram emot detta. Finns det någon i forumet som har vigd eller planerar att viga sig i Gran Canaria? Hur var det? Kan ni ge oss några tips och råd? Tack  på förhand/milou11

fia_j
Antal inlägg: 23
Loggade in: 10 jul 2013
Utloggad
Skrivet 16 nov 2011 11:02

Hej Milou!

Nu vet jag inte exakt vad för typ av tips och råd du vill ha, men i alla fall: jag har inte gift mig där själv (eller alls - än), och har inga planer på att ha bröllopet där heller, men jag var där i somras och det var verkligen underbart. Så, bra val av vigselort, säger jag! (utan att veta hur det är just att gifta sig där, men en fantastisk plats är det i varje fall). Ett tips jag kan komma med rör boende: jag och sambon bokade resan genom denna sida. Här har du en direktlänk till boende på Gran Canaria: http://www.wimdu.se/offers/search#!/utf8:%E2%9C%93/lat:27.9578877/lng:-15.5963899/city:Gran%20Canaria,%20Spanien/distance:35/guests:1/. Jag tyckte det var bra, för man kunde boka både ett helt hus för sig själv, eller lägenhet. Tänker att det väl vore aktuellt för er del också? (Bättre med lägenhetshotell i er situation tänker jag, än vanligt hotell? Bara en tanke). Men ni kanske redan löst det med boende? Stort LYCKA TILL med bröllopet och resan, hur som!

elljay
Antal inlägg: 66
Loggade in: 07 nov 2011
Utloggad
Skrivet 16 nov 2011 12:03

Häftigt, jag antar att allt redan är bokat och klart via Svenska Kyrkan Gran Canaria? En nära vän till mig gifte sig där nu under hösten och de bodde här i Agaete som är på rakt motsatta sidan av ön. Var/hur ska ni bo?

Jag kan fråga henne om lite tips och återkomma om hon har några råd att ge.

Finns lite bilder på vigselplatser här, fint med havsutsikt. Cool

Hon berättade att de fick ta med sig svenskt kaffe som extra gåva till kyrkan eftersom det tydligen alltid är brist på det där, hehe.

Grattis och hoppas ni får det fint!

milou11
Utloggad
Skrivet 17 nov 2011 12:20

Tack snälla fia_j och elljay!

Det var faktiskt så här att vi har bokat vår resa först bara för att vi gillar åka dit varje vinter, och sedan hade min kompis ett fantastisk bröllop här i Stockholm, som var otroligt lyckat! De har vigt sig i Ocsars kyrka, sedan bjöd dem gästerna på champange och goda saker på en båt som heter Qruiz (tror jag) som var super mysig. Jag verkligen rekommenderar denna båt om någon har sådana planer för sitt bröllop. Personalen är väldigt trevlig och båten är åkte runt krin Slottet och Djurgården medan vi minglade och drack champange. Sedan hade vi middag på F12 som var också fin. Jag och min blivande blev litet paffa för att vi trodde att vi kommer gifta oss före dem, dem har organiserat allting bara på någon månad. Eftersom vi har inte alls samma omgängeskrets och inga släktingar insåg vi att det enklaste för oss är att ha en liten  bröllop för oss själva och eftersom vi har ändå redan bokat resa kontaktade jag kyrka i St Augustin i fall dem har lediga tider kvar. Det hade dem, så var saken avgjort. Men visst är det fint på Gran Canaria. Jag skulle vara super takcsam elljay om du kan fråga din kompis i fall hon har några tips till mig. Tyckte dem om kyrkan? Var det svårt att hitta blommor, fixade hon make-up och frisyren själv? Jag har bokat en svansk fotograf som bor på Gran Canaria, men blommor, make-up och frisyren har jag inte tänkt på än.

fia_j
Utloggad
Skrivet 17 nov 2011 12:43

Hej igen Milou!
Bättre om elljay (via sin vän), svarar på dina funderingar, men jag tänkte bara helt kort säga att jag ser att det står på Svenska kyrkan Gran Canarias hemsida att de kan ordna brudbuketter.

elljay
Utloggad
Skrivet 17 nov 2011 13:25

Det var precis så hon gjorde, hon pratade med de på kyrkan och hon fick många tips om allt det praktiska runt om. Smile

milou11
Utloggad
Skrivet 18 nov 2011 11:20

Tack snälla, jag ska kontakta dem för blommor, for dem är verkligen viktiga. Nu har jag ordnat så att jag kan fixa frisyren själv också. Köpt en fiffigt håpprydnit hos Lilly (på Birger Jarlsgatan) som gör att frissyren blir ganska lätt ordnat. Ska träna litet innan så att det inte blir strul med det i sista sekunden. Make-up gör jag nog också själv. Det gäller att inte överdriva med både sotade ögon och röda läppar:) Jag har varit igår och lämnat min second hand inköpta klänning till kemtvätt och samtidigt passade på att gå in i brudbutik och piffa upp den med litet accesoirer. Det blev riktigt fint, jag är supernöjd med tanke att oufiten är mest för fotografier och för en fin liten stund i kyrka. Vi ska ha vigsel kl 12, sedan litet fotografering vid kyrkan och på stranden och sedan ska vi tillbaka till hotellet och byta om till något mera lättsmällt för restaurangen. Det blir så häftigt! Tack för er hjälp:):)

milou11
Utloggad
Skrivet 18 nov 2011 11:21

Gud,vad mycket stavfel jag gör! Jag var visstför snabb i fingrarna :):)

elljay
Utloggad
Skrivet 21 nov 2011 12:27

Inte så lätt att stava rätt när man är upphetsad å peppad. Laughing

Skämt åsido, det var inte så många stavfel.

Håller tummarna för att allt går bra - men är säker på att det blir så! Ha så kul nu. 

fia_j
Utloggad
Skrivet 22 nov 2011 11:34

Så roligt att bitarna börjar falla på plats en efter en!

En tanke om sminkningen bara: visst kan man göra den själv, men tänk på att vanligt smink inte är lämpat för fotografering i starkt ljus. Det liksom "blänker". Om du bokar sminkning tror jag att de anpassar det efter att ni ska fotograferas. Om du nu tycker att det är viktigt. Det beror ju lite på hur ni gör med fotograferingen också.

Var hittade du second hand-klänningen förresten? *nyfiken* (Är själv lite på jakt efter en, så eventuella tips på butiker är av största intresse!)

milou11
Utloggad
Skrivet 22 nov 2011 23:05

Tack elljay! Jag så förresten att du funderar på att ha en evart brudklänning. Vad häftigt! Det är kul med otraditionella inslag då man vågar visa personlighet. Jag gillar det jätte mycket. Vi ska ha otraditionella vigselringar. Min blivande sa få en lordring ( inte för att han är en lord, utan för att den typen av ringar heter så) och jag ska ha en prydnadsring. Båda med samma symbolik, så att man ser att dem hör ihop.  Jag håller på och ritar dem själv och dem ska lämnas imorgon (STRESS!!) Men jag är nästan klar. Det blir super spännande.

Tack fia_j för tipset, du har rätt, man får inte äventura sådana saker. Jag vill ha super fina bilder, så det får nog bli en yrkeskvinna/man som sminkar mig. Ang klännigen, jag har jobbat med second hand och är litet "yrkesskadad":) Jag får en kick när jag lyckas hitta roliga second hand kläder, så jag är stamkund i alla second hand affärer. Denna klänning har jag hittat på Myrorna vid Ropsten. Det är liten sannolighet att man hittar en bra secondhand klänning till bra pris, därför blev jag överlycklig. Fast när jag provade klänningen framför barnen sa dem att den ser litet för avskalad ut, tråkig alltså. Då gick jag med klänningen till Lilly (bröllopsbutik på Birger Jarlsgatan) och med klänningen på provade alla möjliga uppiffningar så som långa handskar, brudslöjor (ser roligt ut när man har två barn i 10 års ålder! ) baleron osv. Kvinnan som jobbar där är super duktig på att ge tips som funkar. Hon tipsade även om en bra kämtvätt som låg brevid! Lycka till med klänningarna till er båda!!:):)

milou11
Utloggad
Skrivet 24 nov 2011 11:49

Har varit hos en smed och måste bara dela med mig av det jag har förstått. Alla ni som vill beställa era ringar av ert eget guld som ni har i byrålådan: tänk på att det är skillnad på smeder och smeder. Jag menar  inte hur duktiga dem är, utan hur dem arbetar. Dem flesta använder inte ditt inlämnat guld, utan  lämnar in guldet till ett speciellt ställe där man tar emot allt möjlgt guld och lämnar tillbaka renat och sorterat. Gudsmederna köper in guldet från dig  till lägre priser än dagens pris, vilket man förlutar på om man vill använda sitt guld för ringarna. Guldsmeden f´gör inte allt arbetet själv heller, vill du ha en diamant i, skickar dem din halvgjorda ring till en annan som gör det ( det finns 3-4 i Stockholm som gör innefattningar åt alla andra guldsmeder, vilket jag tyckte inte om). Det känndes nästan som om guldsmeden var någonslags mellanhand mellan oss som kunder och andra som deltar i arbetet och tog betald för andras arbete.  Leeranstiden var 3 till 4 veckor vilket beror just på att  dem måste koordinera flera personers arbetet. Vi hade litet affektionsvärde på vårt inlämnat gult och ville att det är just detta guld som ska vara i våra ringar. Då fick vi leta litet efter den rätta . På lördag har vi bokat mötet med honnom. Det är en guldsmed på Kungsholmen som jag har sett har massa bra rekommendationer och som gör allting själv. Hoppas det blir lyckar nu!

elljay
Utloggad
Skrivet 24 nov 2011 13:06

Kan du inte skicka bilder på ringarna sen? Vore nice att se! Häftigt att du ritar designen själv, känns så mycket mer genuint då.

Apropå klänning så antar jag att du menar den här tråden? Jag tyckte bara det vara många fina klänningar där, vad det slutar med vet jag inte, men jag är öppen för allt! Jag gillar hursomhelst också otraditionella inslag. Wink

Apropå guldsmeden, kan man inte ta en genväg och skippa själva guldsmeden om hon/han ändå inte knappt gör nåt? Men de som sköter t.ex. fästning av diamanterna kanske inte jobbar direkt mot slutkunderna?

Jag är säker på att det blir lyckat!!!

milou11
Utloggad
Skrivet 24 nov 2011 14:42

Tack elljay, vad gullig du är! Jag ska publicera bilden så fort jag får ringarna. Vad gäller guldsmeder, jag hade en  illusion om att dem är kreativa konstnärer som kan komma med flera förslag om du bara berättar hur du vill att din ring ska vara, vad det sla ha för symbolik, still osv. Det borde ju vara ett väldigt kreativ yrke. Det finns säkert sådana också, men så var det inte alls med dem 3 guldsmeder jag har besökt hittils och dem är etablerade på Östermalm. Jag vill inte säga vilka dem var eftersom det finns säkert folk som är fullt nöjda med deras service. Enligt min mening såg dem mest hinder och begränsningar och ville helst att jag skulle köpa in så mycket guld som möjligt och ha en så enkelt utformat ring som möjligt. Man behöver inte vara Einstain (förlåt min stavning, stavning är min mindre stark sida) för att förstå att för dem är det komfortabelt att arbeta på detta sättet: litet hantverk och  mycker guldförsäljning . Fast jag tror att jag kommer träffa på ett undantag på lördag. Han verkade vara väldigt duktig.

Ja det var denna tråd, vilka fina klänningar! Det blir väldigt dramatiskt med svartklädd brud. Fast jag själv skulle nog inte våga:):), men det är för att jag är litet försiktig av mig. Kul! Jag tror att det kan bli otrolligt fintpå dig! Det här med klänningen är ju så att när man om 20 år tittar på fotofrafierna, ser alla kläder litet roliga ut, oavsett vad man väljer. Det viktigaste är vad man kännde just i denna stund, att man har lyckats skapa ett speciell upplevelse för sig själv och sina närmaste. Det är feeling som man  kommer nog att minnas. Hur fin man var i denna fantastiska klänningen, hur fin man ha kännt sig. Jag får fjärillar i magen bara jag tänker på det. Lycka till snälla, hoppas du hittar den mest fantastiska klänningen!:):)

fia_j
Utloggad
Skrivet 28 nov 2011 13:00

Milou, så roligt att du också älskar second hand! Det finns ju många lite finare vintageabutiker som har tjusiga klänningar, men det kostar ju mer i dessa affärer också. Just därför tycker jag det var roligt att läsa att du hittade din klänning på Myrorna! Men jag tycker att det ofta är så; man letar i de lite "bättre" butikerna, och sedan hittar man ändå de bästa grejerna som av en slump på Myrorna eller motsvarande. Skillnaden är ju att de inte har valt ut godbitarna, man får leta lite mer bara. Men det är ju halva nöjet med att second hand-fynda också. :)

Tråkigt att höra det du berättar om hur många guldsmeder arbetar. Om man lämnar in gamla ringar så vill man ju att just det guldet ska användas!! Hoppas att det var bättre lycka för er hos den guldsmed ni hade bokat möte med!

Angående svarta klänningar, så var det ju vanligt förr i tiden när man kanske bara hade en finklänning, för alla högtider. Fast man brukade vad jag fötsått försöka "lätta upp" den svarta färgen med utsmyckningar i vitt. Min gammelmormors svarta klänning finns fortfarande bevarad, och jag har funderat på att använda den vid mitt framtida bröllop. Fast jag är osäker på vilket skick den är i (min mamma har den, och jag har bara sett den som liten). Den har inte använts sedan hon var i livet. Kunde vara roligt, tänker jag, med något som är udda men på samma gång traditionellt. Vi får se hur det blir, när den dagen kommer (jag ska inte gifta mig än på ett tag men jag tycker om att drömma mig bort till den dagen).

milou11
Utloggad
Skrivet 29 nov 2011 20:16

"Men jag tycker att det ofta är så; man letar i de lite "bättre" butikerna, och sedan hittar man ändå de bästa grejerna som av en slump på Myrorna eller motsvarande. Skillnaden är ju att de inte har valt ut godbitarna, man får leta lite mer bara. Men det är ju halva nöjet med att second hand-fynda också. :)"

Exact så är det! Det är nog nogoslags gammal jaktinstinkt som spökar tror jag. Jag blir så glad när jag hittar något roligt som om jag har räddat familjen från hungersnöd:):)!

Guldsmeden vi har varit hos har varit helt underbar! Det är Atelje J&E på St Eriksgata 9. Alla ni som vll göra ägna ringar, gå dit! Han är bäst. Nu ska man kanske i och för sig vänta tills man har fått sina ringar, men jag gillade att han verkligen lyssnade in alla våra önskemål, tog emot skissen, kontrollerade allt noggrant. Inga överlägsna yrkeskommentarer, inga föreläsningar om hur det ska vara "by the book". Vi ar super nöjda. Dessutom kommer våra ringar vara 3 gånger billigare än det skulle ha varit hos dem andra tack vare att han gör allt själv och använder vår inlämnad guld istället för att hålla på med smyckemäklerier. Kanon!
Fia_j, om din gammelmormors klänning går att använda när det är din tid att fira bröllopet så skulle det vara väldigt häftigt. Det är vackert med ting som är så laddade och som kan användas återigen i familjen. Man kan ju sy om litet i fall din gammelmormor hade helt annan kroppsbygnad. Jag kan inte använda min släkts kläder för att jag är mycket längre och smalare än dem var allihoppa. Min gammelmormor skulle nå mig bara till bröstet när hon var i samma ålder som jag nu:):) Och jag är 171cm :):) Folk blir ju litet längre med varje generation sägs det. Kul! Det skulle vara roligt att få veta hur det blir när du provar klänningen. Man kan ju prova utan att planera bröllop för det, då vet du vad du har i arsenalen när du väl behöver en brudklänning:)Bästa hälsninar/Milou

Du måste vara inloggad för att svara på inlägget!