BröllopsGuiden
ÄMNE I FORUMET: Relationer Starta ny tråd
15 maj 2007 12:05       5 svar    1894 klick

Svärmor...

daisy
Antal inlägg: 89
Loggade in: 24 aug 2007
Utloggad
Om nån orkar läsa...

Mamma och syrran ju har haft diverse, olika åsikter om vårt bröllop och nu har turen kommit till svärmor. Jag vet varken in eller ut. Hur säger man "Tack, men nej tack!" på ett fint sätt som inte sårar någon? Och är det överhuvudtaget nån bland dessa damer som ens tänkt tanken att kanske jag - bruden - har en bild av hur jag skulle vilja ha vårt bröllop?

Jag och barnen har legat i magsjuka i olika omgångar. Nåt letande efter brudklänning har det således inte blivit nåt av med. Och så har det varit fullt upp med bordsplaceringen i bygdegården - det visade sig att det inte fick plats de "ca" 90 pers i stora salen som uthyraren sa (vore ju trevligt om alla vuxna kan sitta samlade). Kanske bara ca 75 st om man ska ha honnörsbord, och det vill man ju, väl? Pga detta har vi inte kunnat få ut inbjudningarna..och...ja jisses! Jag vet att vi är seeeeeent ute. Kyrka, lokal, fotograf, smink & hår, bröllopsnatt, kock är ifa avklarat så nåt har jag ådstakommit

Så igår kväll när jag satt med jordens migrän så kommer svärmor. Fullastad m brudklänningskataloger. Då har hon varit i stan och "tagit tag" i det hela. Tydligen har brudbutiken ingen uthyrning, bara försäljning (jag vill ju hyra). Då hade hon raskt börjat fundera på en släkting som kan sy, börjat fundera på klänningsmodell, pratat m min syster, vilken gjort en skiss på klänning (i princip totalt tvärt emot vad jag drömmer om), i samma andetag kollat vad det kostar att hyra frack (jag drömmer ju om prinsen i jaquette) och jag känner bara yrsel inför alltihop!!!

Jättesnällt att hon kollar upp saker och ting, verkligen! Men måste det innebära att jag med hull och hår sväljer hennes idéer??? Vi tycker verkligen helt olika, mina idéer på klänning skär sig helt m hennes förslag på "vid skärning under bysten" och mina tankar kring "tema" låter som nåt utomjordiskt för henne - "man dukar väl m lite blommor så blir det väl bra???"

Att det skulle vara så här svårt. Kanske vore det bättre om vi stått för kostnaderna själva - fattigare, men med psyket i behåll???
jarmag
Antal inlägg: 91
Loggade in: 13 jul 2007
Utloggad
Skrivet 15 maj 2007 20:30
Jag har märkt att du och många andra verkar ha det jobbigt med familj och släkt och jag lider med er! Kan väl egentligen inte råda dig till något heller, förutom att ärlighet varar längst. Tala om för din mamma och syster samt svärmor att det här är dagen du/ni drömt om och att det inte finns tillfälle för någon annan att förverkliga sina drömmar. Det viktiga är nog att försöka att låta bli att kritisera och be dem att respektera dina känslor och önskningar.
Lycka till!

Kram Magdalena
daisy
Antal inlägg: 89
Loggade in: 24 aug 2007
Utloggad
Skrivet 16 maj 2007 07:20
Tack för svar Magdalena!

Jag är väl dum som har nån illusion av att alla ska bli nöjda - det går ju kanske inte. Jag får försöka säga på ett snällt sätt att jag uppskattar deras idéer, men att jag har en del egna funderingar som jag gärna vill försöka förverkliga. Det jobbiga är att jag är den "krångliga" bara för att jag , som alla andra här på sajten, vill ha det hela på ett visst sätt. Det finns ju så mycket underbart och roligt vad gäller dukning mm, men svärmor har väl redan en bild av hur man gör. Syrran har sina tankar om hur festen ska vara och mamma håller bla på och fundera ut hur vår bröllopsannons ska vara - det skulle "överraska" oss med den nämnde hon i går. Att jag redan hade en vacker sak som jag tänkte skulle passa i den är det då svårt att berätta utan att hon blir besviken.

Man kunde bara önska att de också skulle försöka vara lite finkänsliga och känna av vad vi som brudpar drömmer om...
jarmag
Antal inlägg: 91
Loggade in: 13 jul 2007
Utloggad
Skrivet 16 maj 2007 20:55
Och jag tycker att alla borde vara nöjde så länge ni får det precis som ni vill, inget annat borde väl egentligen räknas?! Tycker snarare att det är de som är krångliga som lägger sig i hela tiden! Min familj och "svärfamilj" beter sig tack och lov precis som sig bör, de kommer med åsikter när de är oroliga att jag ska ta mig vatten över huvudet och är rädd att jag ska köra huvudet i väggen. Annars står de till förfogande och jag ber dem om hjälp i fråga om att klistra kuvert till inbjudningar, duka, fixa porslin eller hitta en allsång på finska, vad de nu kan tänkas vara bra på och som jag känner att jag inte riktigt orkar med själv.

Så you go girl, och stå på dig!
2aug08
Antal inlägg: 5
Loggade in: 09 mar 2008
Utloggad
Skrivet 12 sep 2007 18:54
Jag har visserligen inte problemet med att andra lägger sig i (än). Men vad är det med folk ibland. Jag har också fått höra ja men lite blommor duger väl.. Eller: Alla måste väl inte ha likadana tallrikar, det räcker väl om man har en sort per bord?
Ööhh nä, vill gärna att alla har likadana tallrikar.
anilä
Antal inlägg: 459
Loggade in: 24 mar 2011
Utloggad
Skrivet 12 sep 2007 21:15
Jag tycker att din man ska sätta ner foten när det gäller din svärmor om jag ska vara helt ärlig. Det är er dag och det är din klänning, er fest osv. alltså är det ni som bestämmer oavsett vem som betalar. När hon gifter/gifte sig fick/får hon bestämma men nu är det er dag.
Det är bara säga tack men nej tack jag har egna ideer som jag vill följa. Du måste lyssna på ditt hjärta annars kommer allt att bli fel. Du kan inte gifta dig i "fel" klänning, man gifter sig ju enbart en gång (förhoppningsvis) och då måste allt bli rätt
Jag hade samma problem med min mamma men jag sa åt henne att 1974 då bestämde du nu bestämmer jag. Och för en gångs skull backade hon undan.
Du måste vara inloggad för att svara på inlägget!