BröllopsGuiden
25 jul 2007 08:41       1 svar    1978 klick

Hälp mot fläckar??

Fru Bergqvist
Antal inlägg: 27
Loggade in: 03 jul 2011
Utloggad
Är det någon som vet nått bra och effektivt sätt att ta bort eller minska fläckar på brudklänningen. Naturligtvis så fick jag svarta fläckar på klänningen bara av att prova den, vet inte hur eller vad de kommer ifrån. Jag har köpt dry and clean servetter på ett srädderi som jag tänkte prova. Funkar inte det vilket jag inte tror att det kommer att göra så ska jag försöka hitta en vit textilpenna och måla över fläckarna, är det någon som vet vart man kan hitta en sån???
Tacksam för svar...
Anna BröllopsGuiden
Antal inlägg: 324
Loggade in: 17 aug 2019
Utloggad
Skrivet 26 jul 2007 15:26
Här kommer ett svar från en som varit med om detta många gånger...Ex vid fotning av klänningar men också i jobb i bröllopsbutik där situationer kan uppstå efter uthyrning.
En fråga att börja med är vad är det för material i klänningen? Vart sitter det svarta och vad kan det svarta vara? Hur som helst utgår jag ifrån normalsituationen och då är klänningen i t ex satäng eller taft och fläcken sitter på kjolen. Det man brukar göra är att använda lite vatten på en ren trasa och torka försiktigt. Ofta blir det betydligt bättre bara av det. Ibland försvinner fläcken helt. Handlar det om svåra fläckar kan man blanda i lite diskmedel och pröva igen. Obs! var försiktig! Att tvätta klänningen i vatten i 40 graders tvätt är det mest effektiva. Ä rmaterialet siden är det dock inte att rekommendera. Vad gäller att "måla" vitt på fläcken kan man använda lite tandkräm (!) för att dölja fläcken under bröllopet eftersom tandkräm går bort vid tvätt efter bröllopet, vilket inte textilpenna gör (?). Allt beror också på vart fläcken sitter - längst ner på fållen i kjolen baktill eller framtill vid ringningen? I det senare fall måste man vara mycket försiktig när man testar så fläcken inte blir värre.
Anna Lundgren, redaktör
Du måste vara inloggad för att svara på inlägget!