BröllopsGuiden
ÄMNE I FORUMET: Planering Starta ny tråd
09 jan 2008 13:35       15 svar    15384 klick

Billigt bröllop

Niiva
Antal inlägg: 19
Loggade in: 27 maj 2008
Utloggad
Är lite intresserad av tips på hur man kan komma undan ricktigt billigt men ändå ha ett fint bröllop, vad har eran budget legat på och hur blev det?

;)
bagatelle76
Antal inlägg: 107
Loggade in: 25 mar 2010
Utloggad
Skrivet 09 jan 2008 19:58
Vi har en budget på 15.000 för vårt bröllop där vi bjudit 36pers. Vi gifter oss i en jättefin kyrka i byn där min sambo är född, och sedan skall vi ha festen i den lokala bygdegården. Våra föräldrar (mammor) ställer upp som kockar och lagar 3 rätters middag. Sedan kommer vi göra en tripp ner till Tyskland och bunkra upp på all dricka:-) Min klänning, ringar och bröllopsresa är inte medräknade i budgeten.

Jag tror att man kan få det rätt lyxigt även med en liten budget, det gäller bara att planera alla inköp som 17:on.
*king*
marie_79
Antal inlägg: 29
Loggade in: 20 maj 2008
Utloggad
Skrivet 09 jan 2008 21:02
Det är samma här, vi ska bjuda runt 30 - 35 pers och vi kommer att hamna på omkring 10000:- för mat o dryck.

Vi ska gifta oss utomlands i värmen och kommer då bara ha fest när vi kommer hem. Priset inkluderar lokal (bygdegård), mat (buffe), dryck (kommer oxå att dra till tyskland alt danmark och bunkra) + en massa dekorationer.
Kommer även att hyra en buss som oxå är medräknat i priset.

Det behöver inte kosta mer om man gör det mesta själv...
Marre_R_S
Antal inlägg: 68
Loggade in: 11 aug 2008
Utloggad
Skrivet 10 jan 2008 21:16
Halloj.. ojoj.. det blev svårare än jag trott att hålla vår budjet! :)
Gör det lite änklare, bjud på t ex smörgåstårta, Gör det till en lite mer "FEST"... bjud bara på dryck till maten, resten kan dom få ta med sig själva t ex. gör tårtan själva eller be någon i er omgivning om hjälp. Kolla om ni hittar någon lokal där ni kan få hyra porslin biligt. Gör din bukett själv,be en väninna hjälpa dig fixa håret och sminket, dekorera enkelt med fina pappersdukar, ljusstakar från IKEA (2kr) lite stenar o blomblad. Alla ideer är bra ideer, är bara att genomföra dom. *LYCKA TILL* *thumbsup*
Marre_R_S
Antal inlägg: 68
Loggade in: 11 aug 2008
Utloggad
Skrivet 10 jan 2008 21:18
Glömde skriva, att vi har en budjet på ca 15000kr och vi blir ca 65 personer på vårt bröllop. skriver som dom innan, planera tidigt och köp allt du kan så tidigt så möjligt. :)
cadden
Antal inlägg: 35
Loggade in: 15 jul 2008
Utloggad
Skrivet 15 jan 2008 09:52
Vi har en oxå tänkt att hålla nere kostnaderna, kontakter är A o O känns de som :)
Syrran är bra på hår o smink, så det hjälper hon mig med,vi känner ngn som har restaurang, där vi får hålla festen till förmånligt pris, en bekant är chaufförosv, sedan har vi valt att lägga lite mer pengar på det VI tycker är viktigt, såsom klänning, ringar osv.....Allt är ju en prioriteringsfråga :)
kjexet
Antal inlägg: 78
Loggade in: 16 jan 2010
Utloggad
Skrivet 15 jan 2008 21:50
Tips om fotografering. På vissa gymnasieskolor i landet finns det elever som har foto på schemat (tex på olika estetprogram med bildinriktning, samt på en del mediaprogram). Där kan man hitta framtidens fotografer! Alltså unga killar och tjejer som fotar fina bilder för en spottstyver. Be bara att få kolla i deras portfolio så att de har "känslan".
Vanlee
Antal inlägg: 60
Loggade in: 29 jul 2008
Utloggad
Skrivet 16 jan 2008 16:55
Den stoora utgiften för oss var hyran av festlokalen, där mat & dryck ingår i priset. Det kommer gå på 20-25 000 kr för ca 30 pers. På allt annat har vi snålat som 17, gjort egna inbjudnings- och placeringskort, vigselprogram, halsband osv., köpt klänningen på tradera och skorna på ebay, vi låter vår fotointresserade bestman ta bröllopsfotona mm.

Vi kände dock att vi ville lägga pengarna på just detta eftersom vi verkligen vill bjuda alla gäster på god middag i en vacker lokal och inte behöva oroa oss för nånting som gäller festen och middagen, varken att ordna fram porslin och bordsdekorationer, städa efteråt eller laga maten.
marfa522
Antal inlägg: 331
Loggade in: 08 dec 2008
Utloggad
Skrivet 23 jan 2008 22:39
Vi kommer göra så att vi kommer att ha vårt borgliga bröllop med närmaste familjen, mamma, pappa och syskonen (tot 20st). Därefter kommer vi äta mat och vi alla lagar tillsammans.
Sedan på kvällen kommer det bli stor fest för allt och alla (ca 50-60st) där vi endast kommer bjuda på välkomst drink och tårta. Dricka får de ta med själva. Allt kommer vara på samlingslokalen i min mors kolonistugeområde som vi får hyra billigt.
Och som foton har vi bett flera bekanta som är amatör fotografer att ta kort på oss. Inkl att vi ber alla som kommer att ta MASSOR av kort sedan ge oss en cd skiva med alla bilderna på. Bara utan mängden och slumpen borde ju några bli bra ;)
Totalt har jag tänkt att det hela ska gå på runt 15000kr.
Alven
Antal inlägg: 17
Loggade in: 11 maj 2008
Utloggad
Skrivet 09 feb 2008 23:53
Hej! Vi har inte riktigt sagt nån budget, men det ända som kommer att kosta för oss är inköp av mat och hyra av festlokalen... allt annat har vi fixat nära och kära som gör... tex bäst kompisan är fotograf, min blivande mans föräldrar drar ner till tyskland och köper all sprit, min moster syr käningen, på så sätt blir den väldigt unik :) , Har egen häst m vagn hemma... Ringen är min mammas (hon lever tyvärr inte) och den passar mig perfekt och passar roligt nog våra förlovningsringar också ...Så mitt råd är kolla runt bland alla ni känner, folk vill ofta bidra!!!!
Lycka till!
Kram kram
filifjonkan
Antal inlägg: 2
Loggade in: 29 jun 2008
Utloggad
Skrivet 10 feb 2008 09:46
vi har en budget på 40 000 då är fest sakerna inräknade inte kläder, skor, fotograf, mm vi kommer att ta en kuvert avgift på 400 kr/pers och vi har bjudit hundra personer och då har vi räknat att vi bara behöver kosta på oss 10 000 själva vi vill inte ha presenter utan ett bidrag till festen i stället
chigak
Antal inlägg: 5
Loggade in: 17 maj 2008
Utloggad
Skrivet 14 mar 2008 01:02
Vi har en budget på ca 20000kr. vi kommer att ha både vigseln och festen hemma hos oss själva. vigseln och middagen blir bara för närmsta familjen . och då har vi valt ett billigt catering alternativ som vi vet ändå har jättefin mat. festen på kvällen blir för vännerna också men då bjuder vi bara på snacks och alkoholfri dryck. bröllopstårtan kommer även den att vara på kvällen då alla är med. i övrigt försöker vi hitta bra men ändå billiga alternativ. letar redan nu efter det vi behöver och bröllopet är först i augusti. det ger oss tid att leta efter flera alternativ innan vi bestämmer oss. i budgeten ingår allt utom resan. men om vi har tur blir det pengar över till en del av den med :P
Lars
Antal inlägg: 2
Loggade in: 01 feb 2009
Utloggad
Skrivet 22 jan 2009 19:53
Om ni vill komma undan billigt så kan jag tipsa om att man kan hyra allt porslin , glas , möbler etc. hittade en bra sida när jag letade runt www.partyproffs.se
fridde
Antal inlägg: 5
Loggade in: 25 jan 2009
Utloggad
Skrivet 25 jan 2009 18:53
Japp det finns många bra ställen.
Eftersom jag bor i Sandviken så hyrde jag av dukning.se i Gävle.
Mycket bättre än papptallrikar som vi faktiskt hade på tanke ett tag, men som tur var struntade i... ;-)
Och de hade faktiskt fint porslin och inte något som såg ut som porslin från en skolmatsal.
Du måste vara inloggad för att svara på inlägget!