Logo

Gäster

Toast: På restaurangen

På restaurangen

Kontrollera att flaggan är hissad och att personalen är fulltalig. Om inte får du, tärnan, bestmannen eller någon marsalk assistera.

Se till att alla gäster får ett glas med välkomstdrink med eller utan alkohol. Att det finns en silverbricka med en oöppnad champagneflaska och två små glas inom räckhåll så att du eller respektive svärmor kan servera brudparet då de kliver ur transporten, men se till att någon har koll på att champagneflaskan öppnas (så att det undviks att korken far ut och träffar någon).

Be förslagsvis bestmannen eller brudens far att utbringa ett fyrfaldigt leve för brudparet så snart de fått fyllda SMÅ glas i handen.

Dela ut kopior av bordsplaceringen och evakueringsdörrar, kontrollera att den stora bordsplaceringsskylten sitter väl synlig.

Kontrollera att respektive talare eller telegramuppläsare har koll på när de ska tala.

Prata med fotografen om det skall tas ett brudfoto och/eller parfoto vid någon vacker plats.

Slå i gonggongen när det är dags för sittning.

Se till att alla hittar sina platser och ge tecken till den betalande (brudens far, svärfar eller brudparet) att alla står vid sina stolar.

Ge tecken till källarmästaren när det är dags att servera vinet till förrätten.

Tips:
Om du innan, har koll på antalet skålar som är planerade så vet du också att 3 - 4 cl / klunk x antalet skålar + välkomstdrink = på vilken nivå brudpar och gäster i snitt är, lägg dessutom till i snitt 2 glas vatten / gäst, så vet du om du behöver lägga in allmän extra rast innan efterrätten. Håll koll på de äldsta och barnen, deras blåsa är oftast mest instabil (stoppar du in extra kisspauser var noga med att informera köket före, kör allsång under tiden så att du undviker onödig oro).

Har du nu så här långt koll på verksamheten, så kommer de flesta att känna sig trygga i sina olika roller, restaurangpersonalen slappnar av och vinlägger en högre nivå.