19 Maj 2012 Solinda & Laszlo
Inbjudan, och dess förklaring

Detta är den extremt invecklade förklaringen av Inbjudningskorten

För att du inte ska bli förvirrad och undra en massa saker om den information du har på ditt inbjudningskort kommer här en extremt invecklad förklaring, skriven enligt byråkratiska förklaringsblanketters alla regler.
Börja med att titta på den här bilden.
Läs sedan förklaringen till varje siffra nedan!


1. Ägare av inbjudningskortet i fråga

Här ser du vem/vilka personer som är inbjudna med just det inbjudningskort du håller i handen.
Har du fått detta inbjudningskort på posten, men inte står ensam nämnd vid namn här så kan det vara en bra idé att visa detta inbjudningskort även för övriga personer nämnda vid namn, så att de vet om att de också är inbjudna i och med detta inbjudningskortets existens.
Om din respektive/familjemedlem/vän/katt osv inte står nämnd med namn här, så har vi tyvärr inte haft möjlighet att bjuda in denne. (I vissa fall, om ni inte bor ihop, så kan det dock vara så att ditt barn eller din vän har fått ett eget inbjudningskort. De är då självklart bjudna trots att de inte står med på ditt inbjudningskort. För mer info om hur du tar reda på om dessa är bjudna se punkt 3.)
För att få en förklaring till varför vi inte har bjudit in just den person du hade velat ha med dig se
blankett 14 Z, som är lika omöjlig att få tag på som det är omöjligt att ta ett rättvist beslut om vilka som får komma på ens bröllop. Vi hoppas att du som är bjuden vill komma ändå! Under punkt 3 kan du läsa hur du tar reda på om du känner någon av de övriga gästerna på bröllopet.

2. Brudparet

Här står namnen på de två personer som kommer att gifta sig med varandra vid den vigsel som du är inbjuden till. Om du inte känner till någon av dessa personer föreslår vi följande åtgärder:
1. Dubbelkolla adressen på kuvertet, så att detta inbjudningskort inte egentligen är till någon av dina grannar.
2. Kontrollera vilka andra personer (förutom du själv) som är inbjudna med detta inbjudningskort (för mer info om hur man gör detta se punkt 1 - ägare av inbjudningskort) och fråga dessa om de känner till brudparet. Denna situation kan uppstå i och med att brudparet i ett fåtal fall har bjudit in folk de inte känner. För att få veta varför se blankett 14 Z.

3. Ägare av andra inbjudningskort än det i fråga

Här står ett antal personer uppräknade. Dessa personer har fått egna inbjudningskort med posten. De står här för att du ska veta att de är bjudna, men du behöver inte berätta för dem att de är bjudna, för det vet de redan (om de har läst sin post). Däremot kan det vara en bra idé att fråga dem om de tänker tacka ja till inbjudan om du till exempel är intresserad av att dela tåg med dem, matcha era kläder eller köpa gemensam present.
Den här listan på personer är inte en uttömmande lista på alla personer vi har bjudit till bröllopet. Det är endast ett litet urval av de personer vi vet att just du känner och kan vara intresserad av att få veta att de också är bjudna. Skulle det vara så att du känner väldigt många personer som är bjudna så har vi inte haft plats att skriva upp alla här. Det kan alltså hända att du känner ännu fler personer på bröllopet. Det kan självklart även hända att de vi har skrivit här tackar nej.

4. Tid och plats

4A: Här finns kort information om vilken tid och vilken plats vigseln är.
Mer detaljerad information med vägbeskrivning och förslag på färdmedel finner du på denna hemsida.
4B: Här finns kort information om vilken plats bröllopsmiddagen och festen är.
Som du redan läst går vi tillsammans så en mer detaljerad information med vägbeskrivning och förslag på färdmedel finns det inte behov av.
Det viktigaste är att du redan nu skriver in datumet i kalendern och förbereder dig på en resa till Göteborg, om du bor någon annanstans.


5. Nödvändiga åtgärder

Här hittar du information om vilka åtgärder du måste vidta nu när du är inbjuden till detta bröllop. Oavsett om du kan/vill/ska komma eller inte kan/inte vill/inte kommer att komma så måste du meddela detta. Men inte utan att ha bestämt dig först, inte hur sent som helst och inte muntligt till vare sig till värdparet, toastmastern eller någon annan. Nej, du ska göra precis som det står:
Du ska mejla till brudparet på adressen solinda.laszlo@gmail.com och skriva om du kommer eller inte kommer så snart du har bestämt dig för hur det blir, dock senast den 23 mars. En extra bonus för dig som, till vår stora glädje, kommer att fira med oss är att du får bifoga en bild och en presentation av dig själv. Och om du glömmer detta så gör vi en sökning i arkivet! =)
Om du inte är intresserad av att göra något annat av allt detta inbjudningskort ger möjlighet till (kolla in bröllopshemsidan, gå på festen, hålla tal mm) så måste du åtminstone mejla brudparet. DU ska göra detta, inte alla andra, utan DU som har fått ett inbjudningskort. Oavsett om du är gammal vän eller nära släkt. Oavsett om du träffar brudparet varje dag eller nästan aldrig. Även om en annan person som är inbjuden med samma inbjudningskort som dig redan har mejlat och meddelat att den personen kommer så måste ändå DU mejla och meddela om DU kommer eller inte (ifall du inte hade skrivit det i samma
mejl, förstås).


6. Att ta med till festen

Här kan du läsa om vad vi tycker är bra att du har med dig till festen som kommer att följa på brudskålen.För samtliga närvarandes trevnad behöver du inte spara på ditt gladaste humör tills festen startar, utan slösa istället med det och smitta de övriga. Gällande minnena som du uppmanats att bära med dig, så hoppas vi att de inte är så tunga att du behöver lägga ifrån dig dem med risken att glömma dem. Utan bär dem i smyg tills du får andra instruktioner. Att ta med sig plånbok behöver vi väl inte orda så mycket om. Men vi kan väl tillägga att om du vill köpa något bör den innehålla pengar eller betalkort och ser du mycket ung ut och har för avsikt att köpa något innehållande alkohol på kvällen så kan det vara bra med leg också. 

Detta är inte en lista på vad du endast får ta med dig. Behöver du hjälpmedel för att exempelvis gå eller se bra så får även dessa medtas. Det gäller även för eventuell rekvisita som behövs till spex eller tal, men då får du först ta kontakt med toastmastern. Om hur du gör det kan du läsa under Bröllopsfest.


7. Klädkod

Vi har valt att inte ange någon traditionell klädkod på vårt bröllop, utan vårfint. 

Då det är en viktig fest för oss hoppas vi att alla som kommer för att fira tillsammans med oss känner sig fina, men bekväma. Vi vill dock påminna er om att tänka på att vigseln är utomhus.
Vi tror att det skulle kännas som att det blev en alltför stel och formell tillställning om folk kommer i frack eller dylikt, och dessutom skulle vi nog bli oroliga för att förväntningarna inte överensstämmer med våra. Samtidigt skulle vi kanske känna att dagen inte blir fullt så speciell som vi vill ha den om gäster kommer i en sliten och hålig  Greatful dead t-shirt.

8. Värdpar

Det kan så klart dyka upp frågor och funderingar när man ska gå på ett bröllop. Gäller det allmänna saker så rekommenderar vi att ni tar reda på svaret genom egna vänner och bekanta, ringer 118118, frågar någon på stan, eller söker kring det på nätet.

Finns det något vi kan svara på så hör gärna av er till oss. Det kan ni göra genom kontaktsidan här på hemsidan, eller ta upp det när vi ses för vi är ju ändå vänner/släkt/familj.

Men kanske dyker något upp i sista minuten. Vägbeskrivningen blev kanske allt för otydlig. Tåget kom in på fel perrong och ökar osäkerheten. Ni tror att ni kommit till rätt plats men ser ingen ni känner igen. Då kan vårt värdpar, Anders och Britt Solberg vara till hjälp. Genom att ta med er inbjudningskortet så har ni deras telefonnummer med er så att ni kan ringa för att få hjälp att reda ut just ert problem/era funderingar.

9. Övrig info

Vilket framgår av den här texten så finns allt annat ni kan tänkas behöva eller vilja veta om bröllopet på bröllopshemsidan. Om man inte är mycket för hemsidor så klarar man sig på den lilla information som finns på inbjudningskortet. Jag skulle dock rekommendera att man kollar in hemsidan för att undvika vissa pinsamheter och missförstånd.
Om man inte lusläser hemsidan finns det till exempel risk för att man:

  • Är den enda av alla gäster som bär frack
  • Inte hittar till Gatsebon
  • Inte får hålla sitt inövade tal för att man inte har anmält det
  • Missar fina eller roliga bilder
  • Betalar mer än nödvändigt för hotellnatten i Göteborg
     

Ny info dyker dessutom upp på hemsidan efter hand, så om man inte kollar in den åtminstone en gång till när det närmar sig bröllopet så kan det uppstå ännu fler pinsamma situationer.