BröllopsGuiden
03 apr 2008 07:59       12 svar    2113 klick

Premiere

silverpingla
Antal inlägg: 165
Loggade in: 06 jul 2009
Utloggad
Har hittat en brudklänning på deras butik i Göteborg men det är en liten liten fläck vid bröstet som säkert bara jag och min m2b och min tärna vet om och ser men det känns endå inte bra! Dom har bara ett exemplar hemma och vill inte kemtvätta eller skicka efter en ny klänning..

Men jag vill ju ha just DEN klänningen och hittar den inte på internet.

Vad skulle det kosta att kemtvätta en klänning med pärlbroderier?

Vilka krav kan jag ställa på en butik som säljer NYA brudklänningar till NYPRIS?(de är dock provade av kunder)

Några idéer på vad jag ska säga till dem för att de skall beställa hem en ny eller kemtvätta den åt mig?

Skall tilläggas att jag tyvärr är mesig på att säga vad jag tycker... *cry*
xsessanx
Antal inlägg: 27
Loggade in: 18 jun 2008
Utloggad
Skrivet 03 apr 2008 11:18
Det är klart att du ska säga det till butiken. Berätta att ni upptäckte fläcken hemma och att ni vill få den kemtvättad alt. ny klänning. Eller så måste ni få rabatt på klänningen. Lycka till
litenElin
Antal inlägg: 422
Loggade in: 03 sep 2011
Utloggad
Skrivet 03 apr 2008 15:08
Har du inte köpt den än skulle du ju ta reda på märke plus art.nr och leta på nätet efter en annan butik som har samma klänning!

Lycka till!
silverpingla
Utloggad
Skrivet 05 apr 2008 19:20
Ja alltså jag har redan påpekat för butiken att det är en liten, liten fläck på bröstet men ägaren säger bara att hon ska sälja den endå som den är till samma pris lät det som. Och att hon inte kan garantera att en ny klänning inte fått en liten fläck på sömnadsfabriken... Men vadå? Då borde väl hon kunna klaga i sin tur på sin säljare och kräva kostnadsreducering av dom eller att hon ska få skicka tillbaka den så det förstår jag inte hur hon ska kunna förlora på.
JAG FATTAR INTE VAD HON HAR ATT FÖRLORA PÅ ATT BESTÄLLA HEM EN TILL MIG?? Jag kan vänta så att hon kan beställa den samtidigt som andra klänningar och jag kan lägga handpenning...

Efter att ha pratat med en kemtvätt så har jag beslutat att ABSOLUT INTE först köpa den och sen kemtvätta den då de inte kan garantera att pärlor mm. sitter kvar.

Sen är ju saken den att jag INTE lyckas hitta en enda klänning av varken märket "premiére" eller night scene" (minns inte vilket av dom två som var på "min" klänning) på internet!! Klänningen kommer tydligen från USA har jag dock förstått.

Kan någon här hitta den på internet vore det ju underbart men jag behöver i alla fall tips på vad jag skall säga till butiken för att få dom att beställa hem en ny!!!

Jag vill verkligen ha denna klänning men jag mår dåligt när jag tänker på det och om jag vaknar på morgonen och tänker på den kan jag inte somna om.. Jag vill såå gärna ha den men det känns så hemskt att den har en fläck! Den är som sagt inte stor men jag VEt att den finns där och det gör mig ledsen...

HOPPAS PÅ MERA HJÄLP!

*cry*
trampetroll
Antal inlägg: 84
Loggade in: 13 feb 2009
Utloggad
Skrivet 05 apr 2008 21:26
Är det en orginalklänning? För i så fall är det mycket möjligt att hon lurar dig med en kopia istället - det skulle förklara den konstiga anledningen att hon vägrar skicka efter någon ny för att hon inte kan eftersom det är en kopia. Det kan förklara varför du inte hittar den på nätet också.
Tycker det låter mycket märkigt att hon hanterar kundrelationen på detta oprofessonella sätt.
Men i vilket fall som helst så vill du ju gärna ha klänningen så jag hade gjort såhär: Gått tillbaka och meddelat henne att enligt konsumentköpslagen så har hon inte rätt att sälja en klänning med fläckar för nypris. Om hon vägrar ändå får du nog tyvärr ta ställning till om klänningen är värd priset med fläcken. Är det din drömklänning kanske du ska köra på ändå. Det var ju som sagt en ganska liten fläck som ingen annan kommer att se.
Men personligen hade jag aldrig gynnat en så oseriös och konstig säljare som hon verkar vara men jag förstår verkligen ditt dilemma. :-(
trampetroll
Utloggad
Skrivet 05 apr 2008 21:30
Glömde säga att tyvärr tror jag nog inte att man kan övertala en person som hon verkar vara att skicka efter en ny, förmodligen av den anledning jag tror att det är den enda i exemplar, en kopia så hon kan inte skicka efter en ny.
jojoliten
Antal inlägg: 206
Loggade in: 27 feb 2020
Utloggad
Skrivet 05 apr 2008 22:50
skulle vilja se bild.. fotograferade du när du var och provade den. Kolla upp vilka rättigheter du har som konsument.. du kan ju alltid anmäla i värsta fall.. om hon nu gör något hon inte får. kolla lappen på klänningen.. om den verkligen är original.. som föregående talare också påpekat.
silverpingla
Utloggad
Skrivet 06 apr 2008 10:55
Alltså det står ju antingen "PreMiére" eller "NightScene" på klänningens lapp. Men flera av de andra klänningarna som hon har finns i flera färger så det verkar inte troligt att det är kopior.

Ang. bild så har jag bara en jättedålig från min mobilkamera som jag inte kan få in på datorn. Den är iaf vit med genomskinliga pärlor formade som flera löv över livet och lite vidare ner på kjolen. ej tvådelad klänning. Typ eklöv kanske? är ju så dålig på träd :P

Ja, jag har också funderat på det med konsumetköplagen men kan man verkligen åbeopa den i detta fall - jag menar det känns ju så töntigt när fläcken är så liten..

snart blir jag galen iaf, måste dit och tjata mera, får ju ont i magen av att tänka på att välja en annan klänning!

Förresten! Någon som vet vad Sinceritys klänningar ligger i för pris? Ifall att det nu absolut inte går så finns det EN annan klänning som jag kan tänka mig att prova..
trampetroll
Utloggad
Skrivet 07 apr 2008 14:39
Hm, det är verkligen svårt detta. Om det verkligen är din drömklänning så är det kanske lika bra att köpa den, annars kommer du kanske alltid att ångra dig.
Annars kan man ju också gå dit och ta riktiga kort på klänningen (fast säg till affären att du bara vill ha riktiga kort på den att titta på hemma för att hjälpa dig att bestämma dig om du ska köpa den).
Men sedan ber du istället en sömmerska att sy upp brudklänningen. Då kan du i juförsig inte få den riktigt EXAKT som den är eftersom det här med att sy en exakt kopia inte lagligt men du kan göra mycket mycket små ändringar så är det inga problem, typ som en likvärdig variant av pärlor, kanske ett längre släp osv.
silverpingla
Utloggad
Skrivet 11 apr 2008 22:28
Tyvärr är det inte möjligt då jag är sååå förtjust i tyget - eller rättare sagt pärlmönsret på klänningen.

Men en kollega kom på den briliianta idén - ta några av ersättningspärlorna som följer med och sy på några till pärlor som får täcka den lilla fläcken!

Vilken brilliant idé!!!! Allt jag inte tänkt på den!

Tjohoo!! Nu kan jag få min drömklänning!!

Tack för alla tips tjejer!!
wifetobe
Antal inlägg: 143
Loggade in: 07 aug 2008
Utloggad
Skrivet 11 apr 2008 22:36
Undrar bara vilken affär det är du varit inne i? Bor själv i gbg. Är förvånad över hur folk beter sig i den här branchen, de tycker att de är för mer än andra på nåt sätt bara för att de håller på med bröllopskläder!! Helt sjukt!!! Det skulle ju aldrig funka i någon annan butik att säga så att man ändå får den såld till det priset till ngn annan. Blir ju förbannad!!! *angry*
silverpingla
Utloggad
Skrivet 12 apr 2008 15:41
Köpte klänningen idag! Kommer bli jättefint när jag får på pärlorna men det blir förstås lite besvärligare för mig men jag är lite sykunnig så det ska nog gå bra. Jag älskar klänningen!!

Orkade inte be om att få billigare klänning eller så, jag orkade inte.. ver ju mycket litet fel, en minifläck och tre noppror i tyget intill. Det går att fixa. jag är ingen människa som står upp för mina rättigheter :P
Du måste vara inloggad för att svara på inlägget!