BröllopsGuiden
ÄMNE I FORUMET: Planering Starta ny tråd
14 apr 2008 19:03       7 svar    1131 klick

Hur ska jag få Svärmor att "back off "? .

o0hallon0o
Antal inlägg: 2
Loggade in: 19 apr 2008
Utloggad
Pratade precis med min svärmor , jag berättade då att jag och min fästman har kommit överens att vi ska ha smörgåstårta på festen , eftersom att Alla , percis alla i kretsen älskar smörgåstårta och gissa vad hon säger.
-Nehej! . Om vi ska vara med och betala ska vi vara med och bestämma (!!!!)

Alltså det är ju vårat bröllop, är det inte vi som ska bestämma då ? .

Just nu känner jag bara för att lämna sverige och åka iväg för att gifta mig! .

Hjälp ! .
Hur tusan ska jag tackla detta ??

Mvh S
gunnila
Antal inlägg: 106
Loggade in: 14 maj 2013
Utloggad
Skrivet 14 apr 2008 19:25
Oj då... Vems förslag var det att hon skulle vara med och betala? Hennes eller ert? Om det var hennes idé så får hon vackert rätta sig efter era beslut, men om det var ni som bad henne så är det nog lite mer känsligt. Men hota med att gifta er utomlands, det brukar ta skruv.
Har inga problem med mina svärföräldrar (världens bästa!), däremot är det svårare med min mor. Hon ska ABSOLUT hålla tal (hon säger att det är hennes rättighet), fastän jag och guben fullständigt avskyr sådant. Jag hotade till slut med att ställa in allt och åka bort istället, och då tror jag att hon lyssnade. Hon blev i alla fall tyst och la på luren, och det tolkade jag som att hon förstod.
o0hallon0o
Antal inlägg: 2
Loggade in: 19 apr 2008
Utloggad
Skrivet 14 apr 2008 19:40
Tack för responsen .
Jo det var svärmors idé att betala .
Jag har alltid älskar min svärmor , jätte go .. Men just nu ser jag henne som en Ödla , typ :P . hehe .

Jo man kanske ska "hota" med det ...

take care
litenElin
Antal inlägg: 422
Loggade in: 03 sep 2011
Utloggad
Skrivet 15 apr 2008 11:57
Självklart är det ni som ska bestämma oavsett.
Tycker din m2b får vara med och strida i det här. .Det är faktiskt ert bröllop och då är det ni som bestämmer.

Vi har bestämt oss för att inte dansa brudvals eftersom min P avskyr att dansa och verkligen känner sig dålig på det.. Det blev STORA protester från mi nsvärmor och jag tror inte hon har sagt sista ordet. Men eftersom jag vet att min P blir väldigt påverkad av henne tänker jag sätta ner foten där...

Det där med betalningen är svårt.. Men du får väl påminna henne om att det faktiskt är hennes val att vara med. Även om ni hade frågat så har hon alltid ett val att säga nej.. Hon får väl välja mellan och inte betala och betala helt enkelt,.. Med samma villkor- Vi ber dig om råd och hjälp när vi behöver dig!..

Fårstår din ångest!! Lycka till!
marfa522
Antal inlägg: 331
Loggade in: 08 dec 2008
Utloggad
Skrivet 15 apr 2008 12:04
Ett litet fräckt sätt att slingra sig ur detta kanske är att säga att hennes pengar inte går till maten... utan till annat... fast då kanske hon vill börja bestämma om andra saker.

Antar att i slutändan att man får påminna henne att hennes pengar är en present till ER så att NI kan få de bröllop NI VILL HA! :)

Lycka till *thumbsup*
anilä
Antal inlägg: 459
Loggade in: 24 mar 2011
Utloggad
Skrivet 15 apr 2008 13:23
Det spelar ingen roll om dom betalar eller inte, det är inte deras bröllop och inte dom som bestämmer. Ni får snällt tala om för henne att det är ert bröllop och att ni bestämmer. Jag hade samma problem med min mamma. Sa åt henne att hon fick bestämma när hon gifte sig men nu är det min tur att bestämma.
Lena78
Antal inlägg: 92
Loggade in: 19 aug 2009
Utloggad
Skrivet 15 apr 2008 21:01
Hon kanske bara vill känna sig delaktig i ert bröllop, kanske det finns någon liten småsak som hon kan vara med och bestämma över eller hjälpa till och vara smakråd över.
Min svärmor blir ialla fall glad när jag ringer henne och frågar om råd.
Men hon kan ha en tendens ibland på att ha åskikter om saker och ting, ibörjan låtsades jag att jag höll med, men nu har jag lärt mig att det är mycket enklare att bestämt säga ifrån när jag inte håller med henne. (gäller ofta våra barn) men det funkar bra och jag känner att hon respekterar mina åsikter även om dom inte är likadana som hennes.
Lycka till......
Linna
Antal inlägg: 34
Loggade in: 19 mar 2010
Utloggad
Skrivet 15 apr 2008 22:17
Det kanske är svårt för mig att sätta mig in i din situation eftersom jag inte har några "problem" med varken mina föräldar eller mina svärföräldrar.

Men det känns kanske ändå bäst att vara ärlig och säga vad man känner även om det är svårt, men i slutänden känns det kan väl bättre att vara ärlig än att hota.
Kan inte din blivande man sätta ner foten och berätta för din svärmor?
Som någon skrev innan finns det inga andra saker hon kan hjälpa till med som du vet skulle passa henne...
Lycka till och hoppas det löser sig!!
Du måste vara inloggad för att svara på inlägget!