BröllopsGuiden
15 apr 2008 20:27       4 svar    2276 klick

tärnbuketten?

gunnila
Antal inlägg: 106
Loggade in: 14 maj 2013
Utloggad
Naturligtvis ska min tärna ha en liten bukett, men jag har en fundering angående den. Det är så, att min far ligger begravd där vi ska gifta oss, och jag saknar honom mycket. Ser det jättekonstigt ut om jag efter vigseln tar tärnans bukett och sätter den på pappas grav? Är det okej eller är det bättre att jag köper två buketter - sätter den ena på graven och låter tärnan ha kvar sin även efteråt?
Annisen82
Antal inlägg: 94
Loggade in: 02 jul 2009
Utloggad
Skrivet 15 apr 2008 21:31
Vi har en liknande situation. Min sambos mamma ligge i minneslunden i kyrkan där vi ska vigas. Vi saknar henne jättemycket! Den tanken jag hade var att sätta brudbuketten där efter bröllopet. Men vi får se...
Phid
Antal inlägg: 22
Loggade in: 04 aug 2008
Utloggad
Skrivet 16 apr 2008 23:21
Hej! Beklagar er situation. Närmsta familjen vill man verkligen ha vid sin sida en sådan dag. Jag har själv inte en sådan situation men jag tycker att ni gör helt rätt, om det känns rätt för er att sätta brudbukett eller tärnbukett på gravplats/minneslundska ni göra så. Kan spontant kanske tycka att det skulle kännas bättre för mig att sätta sin egen bukett då man kanske är den som haft kontakt med den man mist. Om tärnan inte haft de kanske det känns konstigt. Men jag tycker att det är viktigt att tänka på att ens bröllopsdag så är det NI som bestämmer (brud & brudgum). Så gör det som känns rätt för er!
jojoliten
Antal inlägg: 206
Loggade in: 27 feb 2020
Utloggad
Skrivet 18 apr 2008 11:39
Min pappa gick bort i tisdags och funderar mkt på hur jag vill göra. Han kommer inte att begravas utan ville att hans aska ska spridas för vinden. Vi ska försöka smyga in på ett ställe där man igentligen inte får sprida askan men som var en betydelsefull plats för honom.

Min m2b's mamma gick bort 2003 och han vill gärna göra något för att markera hennes minne.

Tyvärr så ligger hennes grav en bit bort från kyrkan då kyrkogården inte är sammankopplad till kyrkan. Så det blir svårt att lägga blommor där och då ev i minneslunden för min far.

Beklagar verkligen att ni också förlorat en så närstående. Det är verkligen smärtsamt.
gunnila
Antal inlägg: 106
Loggade in: 14 maj 2013
Utloggad
Skrivet 18 apr 2008 15:15
Jojomatte, det gör mig ont om din pappa. Att mista en närstående är fruktansvärt, och ingen och inget kan ersätta dem. Men av erfarenhet (det är snart sex år sedan min pappa dog) vet jag, att sorgen ändrar skepnad efter en tid. Saknaden kommer finnas kvar, men smärtan blir inte lika påtaglig. Jag saknar min far oerhört mycket, och jag tänker på honom varje dag. Men numera kan jag tänka på honom med glädje, och jag är så tacksam över att han var min far.
När det gäller buketten, så har jag bestämt mig för att inte ta tärnbuketten och sätta på graven. Istället gör jag en extra bukett och sätter där innan vigseln. På så sätt känns det som att pappa är med redan från början, och det är vad som känns rätt för mig.
Du måste vara inloggad för att svara på inlägget!