BröllopsGuiden
ÄMNE I FORUMET: Vigsel Starta ny tråd
13 maj 2008 13:34       7 svar    2072 klick

Betala solister?

AnnaN80
Antal inlägg: 22
Loggade in: 01 aug 2008
Utloggad
Vi har tänkt fråga två vänner till oss om de skulle vilja sjunga en varsin sång i kyrkan.
Eftersom det är vänner så vet jag inte om man ska betala dem för det. Det är väl skillnad om man hyr in solister, tänker jag...
Hur har ni andra gjort med era solister? Är det någon som själv sjungit och fått betalt eller har ni sett det som en stor ära att bli tillfrågad. Lite så ser jag på det iaf...
josand080808
Antal inlägg: 86
Loggade in: 17 mar 2009
Utloggad
Skrivet 13 maj 2008 15:11
Har inte ens haft en tanke på att betala min sång-tjej. Hon blev så glad att hon nästan började att gråta då jag frågade henne! Tror nog att de flesta ser det som en ära! Däremot kanske man kan ge personen i fråga en symbolisk liten gåva som tack! Så tycker jag... :)
Jennifer75
Antal inlägg: 105
Loggade in: 25 jun 2008
Utloggad
Skrivet 13 maj 2008 15:41
Alltså, vi ska inte ha vänner som sjunger däremot olika vänner som:
fotograferar, gör blommorna, gör tårtorna och lite annat jox. Där har vi helt enkelt valt att ge dem en present som motsvarar en del av det värde som vi tjänar in på att slippa beställa externt.

Eftersom de alla känner varandra så har vi valt att köpa presentkort på samma restaurang till allihopa så kan man ju kanske hoppas att vi kan gå alla på en gång!

*king*
litenElin
Antal inlägg: 422
Loggade in: 03 sep 2011
Utloggad
Skrivet 14 maj 2008 10:32
Jag och min sambo har sjungit på två bröllop och inte haft en tanke på att få/ta betalt.. Fick inte heller någon gåva för det och tyckte inte det var konstigt.. Så det tycker jag man gör som man känner..

Är det Vänner och man har en budget att gå efter och det inte är inräknat där tycker jag personligen att man kan strunta i det!

Man kan skriva ett extra personligt tack kort kanske?
Tösabiten
Antal inlägg: 61
Loggade in: 12 mar 2009
Utloggad
Skrivet 07 jul 2008 23:14
Hej! Min bästa väninna ska sjunga på vårt bröllop och hon tar normalt betalt för att sjunga på bröllop. Nu så har vi bjudit henne på festen och det är helt ok för henne, hon får ju då "betalt" fast i matväg. Vi ska nämligen bara ha familjen med på vigsel och fest så hon och vigselförättaren är de enda som inte tillhör familjen som är bjudna överhuvudtaget. Jag vet att hon sjungit på en annan väns bröllop men blev då inte bjuden på middagen och fick inte ens en fråga om hon ville få betalt och det tog hon lite illa vid sig av.
Man bör nog i allafall fråga solisten/solisterna om de vill ha betalt och hur mycket dom i sånt fall vill/brukar ta så det inte blir nåt surt efteråt.
ministeken
Antal inlägg: 37
Loggade in: 08 aug 2010
Utloggad
Skrivet 07 jul 2008 23:52
I vårt fall är det några mil mellan solistens bostad och kyrkan, så vi tänkte erbjuda åtminstone en slant så det täcker bensinkostnaderna... Vi har dock inte bjudit honom påfesten, eftersom vi aldrig har träffat honom! (Lillasysters sambos vän)
Vanlee
Antal inlägg: 60
Loggade in: 29 jul 2008
Utloggad
Skrivet 08 jul 2008 06:37
En vän till oss sjöng på vårt bröllop. Då hon har lagt ner en hel del tid och även lite pengar på det hela (åkt till vår stad för att öva med pianisten osv) så ville vi absolut ge henne något som betalning även om hon inte uttryckligen ville ha något. Kontanter känns rätt opersonligt (den enda vi betalade var pianisten, som vi inte alls kände) så vi gjorde ett fint presentkort och skrev att det var på en middag för 500 kr till henne och hennes sambo (på baksidan bad vi om hennes kontonr så att vi kunde sätta in pengar). Hon är student och de har inte ofta råd med att äta ute så vi tyckte att en middag passade. :-)

I praktiken blev det ju faktiskt samma som en kontantgåva, men med en liten personlig knorr som också gjorde det lättare för henne att ta emot gåvan.
charlotte.dahlstrom
Antal inlägg: 158
Loggade in: 22 feb 2010
Utloggad
Skrivet 08 jul 2008 22:49
Vi har en tjej som frågat om vi vill ha solosång (hon är jätteduktig) hon är inte vän till oss utan till en nära vän och när vi frågade om ev. betalning eftersom vi inte känner henne så väl så fick vi veta att det var tillräckligt för henne att få vara med på festen på kvällen. Det tycker jag känns helt ok då hon inte är någon främling.. + att hon är en gullig tjej!
Ge dem hellre en present än pengar tycker jag..
Du måste vara inloggad för att svara på inlägget!