BröllopsGuiden
ÄMNE I FORUMET: Planering Starta ny tråd
11 jul 2008 09:26       92 svar    1 klick

litenElin
Antal inlägg: 422
Loggade in: 03 sep 2011
Utloggad
Jag kommer att ha EN tärna! Jag bestämde att hon får köpa klänningen från samma företag som min brudklänning (Milly bridal), där fick hon välja vilken hon ville men i våra temafärger.. Tärnklänningarna där kostar ca 300 kr så det kommer vi att betala. Hon kommer inte att ha några blommor!

Lycka till med allt planerande! Vi gifter oss den 9 maj men är inte ny.. Har hängt här inne ett bra tag nu!
Lottae
Antal inlägg: 4
Loggade in: 19 jul 2008
Utloggad
Skrivet 11 jul 2008 13:04
Apropå Mill Bridal.. hur går ni tillväga med provning och dylikt..? Finns de klääningarna på ngn affär i Sverige? Någon som vet?
litenElin
Utloggad
Skrivet 11 jul 2008 13:40
Lottae: Nej, det finns ingen rovbutik utan antingen går man runt i affärer och hittar den man vill ha, fotar en massa och skickar in bilder till dem så syr de klänningen utefter dem!
Eller tittar du enbart på bilderna av de klänningarna de har och finner din dröm på den vägen!
litenElin
Utloggad
Skrivet 14 jul 2008 07:45
Partysessan: Det beror nog på vilken relation ni har till dem.. Jag skulle nog, om jag kände båda i paret skicka en till varje. Känner jag bara den ena skule jag nog bara skicka till den.. Vet inte "vad som gäller", men för egen del skulle jag nog göra så...
silverpingla
Antal inlägg: 165
Loggade in: 06 jul 2009
Utloggad
Skrivet 15 jul 2008 21:55
vi har börjat men min mamma nbara skrattar åt oss som är så tidiga. Jag blir fan arg på henne ibland! meen det är inte så farligt.

Vad blir frakten om man köper från milly bridal? Jag hade tänkt köpa från e-bay en gång men frakten för en brudklänning låg på 1500kr!! :O
litenElin
Utloggad
Skrivet 15 jul 2008 22:54
Jag betalar 2000 kr sammanlagt för min klänning, då ingår fratk och underkjol!!
CatharinaJimmi
Antal inlägg: 219
Loggade in: 22 aug 2010
Utloggad
Skrivet 16 jul 2008 09:19
Vi har planerat ett tag nu. En hel del är färdigt.
Kyrka, präst, festlokal, fotograf, tärna och hennes klänning, min klänning, näbbarna är utvalda, toastmadame och sist men inte minst är transporten av oss fixad
fialia
Antal inlägg: 21
Loggade in: 14 apr 2009
Utloggad
Skrivet 04 aug 2008 23:23
Hej! Vi har precis börjat planera bröllop som blir av den 21/8 nästa år.. Det är mycket att tänka på. Har du några tips, ideér ?
Karin & Johan
Antal inlägg: 26
Loggade in: 07 nov 2008
Utloggad
Skrivet 05 aug 2008 08:28
Hej!

Vi ligger också precis i startgroparna och börjar fundera över hur vi vill ha det. Har inte bestämt datum, bokat lokal eller så än, men känner att vi bör göra det så snart som möjligt... Det är mycket att tänka på! Men det är himla kul också! ;)
bellalippa
Antal inlägg: 3
Loggade in: 01 okt 2009
Utloggad
Skrivet 05 aug 2008 23:39
Här är oxå en till som har börjat planera för 2009-08-01.

Har ringt till kyrkan, dom skrattade för dom tyckte att jag var tidigt ute med att boka.
Ringt runt på lokaler bokat 2 olika. Den första är en bygdegård så det är catring som gäller och den andra lokalen är en gästis.
Ska imorrn ons ner & diskutera med cateringen om priser och kolla på olika menyer.
litenElin
Utloggad
Skrivet 07 aug 2008 08:26
Partysessan:
Nån borde ju kunna skeppa över klänningen, nåt företag eller så.. Jag menar.. Visst om det kostar 1000 kr så blir ju klänningen sjukt mycket billigare ändå.. Har du sökt på nätet? Kanske finns att betsälla någonstanns!?

Vi har bokat kyrka och prelbokat festlokal.. Vi trodde vi bestämt oss 2 ggr på den biten men det är väldigt svårt när man jämför hur mycket jobb det blir, smidighet med placering av lokalen och priser.. Puuhh.. Men det är ju inte bråttom, skönt!
Karin & Johan
Antal inlägg: 26
Loggade in: 07 nov 2008
Utloggad
Skrivet 07 aug 2008 09:56
Ja, det här med lokal är verkligen jättesvårt... Kyrka känns inte lika knepigt. Frågan är om vi ska ta en bygdegård eller något lite dyrare alternativ. Finns det några mellanalternativ?
litenElin
Utloggad
Skrivet 07 aug 2008 12:08
Lokal med catering är ju billigare än restaurang. Bygdegård/festlokal med egen mat är ju billigast..

Vårt kommer nog bli någon mellan variant mellan budget och normal om det blir som vi tänkt oss- Hyr en folketspark (superbilligt här!! 500:-) och sedan tar vi hjälp av en vän som är kock att fixa maten. Under kvällen kommer vi att ha bekanta som serverar och sköter markservicen, inte folk som är bjudna på festen, så där blir det ju något dyrare än om man gör allt själv..

Kunde inte sova inatt för alla tankar som fladdrar omkring.. Förstå när det bara är ett par månader kvar då! Nu är det ju iallafall 9.. Men 9! Nyss var det typ 13 månader kvar.. Klockan tickar!!
fialia
Antal inlägg: 21
Loggade in: 14 apr 2009
Utloggad
Skrivet 07 aug 2008 20:02
Vi har bokat en fest lokal och där ska vi även viga oss.. Den är jätte fin och ligger vid vattnet.. Men vi har inte fixat någon som viger oss.. Hur går man tillväga? Sen tänkte vi ha en catering som fixar maten men fixa egen serveringspersonal. Är det nån som vet vad det kostar att ha en catering som fixar allt? När ska man ta kontakt med florist?
litenElin
Utloggad
Skrivet 07 aug 2008 22:30
Fialia: Vill ni att en präst viger er är det ju bara att prata med kyrkan, vill ni ha en borglig igsel tror jag att ni ska vända er till kommunen!

Och min status är 5 klara uppgifter av 75.. fniss.. Känns lite överväldigande men många är påbörjade i allafall!! *peace*
CatharinaJimmi
Utloggad
Skrivet 08 aug 2008 10:37
Ni som bor i norr och vill åka häst och vagn kan jag tipsa om ett maffigt ekipage. Min egen uppfödning, svart hingst med svallande man och svans vid namn Charmör körs av och kommer från och med 2009 ägas av Josefine i Bastuträsk som nu är fodervärd på honom. De tävlar i körning, med vinster och placeringar. Charmör är trygg i sig själv och trivs med så mycket liv och rörelse omkring sig som möjligt. De har under sommaren både kört brudpar och pensionärer i tung trafik utan problem. Är det någon som är intresserad så kontakta mig så kan ni få mailadress och telefonnummer till Josefine.
bellalippa
Loggade in: 01 okt 2009
Utloggad
Skrivet 10 aug 2008 00:01
Ringde i fredags för att boka prällen. Efter 1 timme ringde han tillbaka då jag hade pratat med någon i församlingen. Han har sem 09-08-01. Fick välja mellan 18 juli el 29 aug. Så det får bli 29 aug-09.

Ja, med att ha bygdegård med catering/buffe el en gästis.
Har bokat 2 bygdegårdar och 1 gästis. I gästis behöver vi inte göra något alls men ska vi ha det i en bygdegård så kommer vi hyra fre-sön. Då blir det att duka på fre, lör någon åker dit & fixar bordsdek och sön blir det att städa.

Pris mässigt så skiljer det inte så mycket än.
CatharinaJimmi
Utloggad
Skrivet 16 aug 2008 15:11
Jaha, här tror man att man har bestämt sig för festlokal men nu blev det ändrade planer. Vi byter ut festen på slottet mot fest på en restaurang nära havet där kuvertpriset hamnade på ca 350kr inklusive allt. Högt till tak, vackra kronor i taken, stora välvda fönster, egen bar, uteserveringen blir vår samt ett stort dansgolv med scen. Är det fint väder så kan vi avnjuta kaffe och tårta på terassen tillsammans med våra gäster. :)
CatharinaJimmi
Utloggad
Skrivet 22 aug 2008 18:33
Grattis till klänningen, roligt att du föll för den i verkligheten och att den var som du hade förväntat dig. :)
Himendria
Antal inlägg: 8
Loggade in: 04 mar 2009
Utloggad
Skrivet 29 aug 2008 12:55
Frisör bör bokas i god tid, för normal klippning ligger det på ca 2-3 månaders väntetid om du har otur, och bruduppsättning tar lite längre tid, dessutom vill du inte stå där veckorna innan och inte ha någon som fixar håret. Har redan bokat frisör och bröllopet är planerat till den 7/3 09.
Himendria
Antal inlägg: 8
Loggade in: 04 mar 2009
Utloggad
Skrivet 29 aug 2008 12:59
När det kommer till bröllopstårtan så brukar det räcka med en månda innan, men se nu till att ni får prata med den som ska göra den och smaka på den INNAN ni bestämmer er. normalt brukar de kunna erbjuda smakprov på bla mousser mm om ni bara frågar. (jobbar själv som butiksbiträde i ett konditori och ser detta rätt ofta.)

Blommor har jag hört att man ska kolla upp i god tid, men exakt hur långt innan det ska fixas vet din blomsterhandlare bäst, ring och prata med dem.

det går oftast göra en prel. beställning och ringa dem när det närmar sig och boka exakt vad ud vill ha och behöver, gäller på tårta och blommor
charlotte.dahlstrom
Antal inlägg: 158
Loggade in: 22 feb 2010
Utloggad
Skrivet 29 aug 2008 14:59
Det kan säkert skilja från bageri men jag var inne på chokladfabriken i Sthlm och där sa de att jag bör boka nu och att det redan var andra som bokat för nästa sommar... Har dock inte bokat än men kommer nog göra den närmsta tiden. Frisör har jag redan bokat då hon som klipper mig bara gör tre uppsättningar per sommar. Blommor däremot kan man nog vänta med tills ca tre månader innan.
CatharinaJimmi
Utloggad
Skrivet 07 sep 2008 17:24
Då var det dags att uppdatera med vad som är gjort. Fotografen är helt klar nu, avtal är undertecknat och bokningsavgiften är inbetald. Övernattningen är bokad, bilder finns i mitt galleri. Festlokalen är bokad inte preliminärbokad längre, den lokal vi hade som reservplan innan blev det ordinarie då där även finns 80 rum att tillgå för gästerna och det andra stället som jag visar bild på är vår numera reservplan. Här är vår bokade festlokal.

Musiken till festen och kyrkan är bokad. Offert från bussbolag som kan tarnsportera gästerna från festlokal/boende - kyrka - festlokal/boende är beställt.
litenElin
Utloggad
Skrivet 09 sep 2008 08:17
Regn gör absolut inget i fotosammanhang.. Det är klar- hällregn- då kanske det inte blir superkul, men har man bara paraply så blir fotona jättefina när det regnar lite..

Jag har ställt in min hjärna på att absolut inte vara orolig för vädret- det är ändå en grej som vi absolut inte kan göra något av....
CatharinaJimmi
Utloggad
Skrivet 22 sep 2008 22:22
10 månader och nio dagar kavr till bröllopet, månaderna bara försvinner. Allt håller på att ordna upp i vårt företag där vi haft svårt att hitta rätt personal men nu har vi haft riktigt mycket flyt och allt börja falla på plats till allas stora glädje och lättnad. :)
charlotte.dahlstrom
Utloggad
Skrivet 28 sep 2008 11:57
Svar Snusan: Tror inte att det finns något "rätt" för hyra vs. köpa klänning. Det är väldigt olika. Priserna likaså. En vän till mig som gifte sig nyss hittade en ny klänning för 70 % av priset (utgående modell). Jag tror att hennes nästan blev billigare än att hyra till och med. Jag hittade min nu (ny) och har beställt och betalat den. Har hört att många butiker rear ut vårens och sommarens kollektioner i okt-nov, då kan du hitta en oanvänd till billigare pris kanske. Titta runt ordentligt bara! Gällande inbjudningskort så är det lika olika där... Jag är usel på allt som har med pyssel att göra så vi beställde våra från ett tryckeri och en vän hjälpte oss att designa dem. Hon ska även göra inanmätet då vi bara beställt skalet nu. Så om du är pysslig och tycker att det är roligt så kan det väl vara riktigt mysigt att göra själv! Vet inte om det är billigare än att köpa men det kan du säkert också jämföra runt lite. Våra inbjudningar, placeringskort och tackkort (ink porto) kommer sluta på ca 6000 kr.
Lycka till!
CatharinaJimmi
Utloggad
Skrivet 01 okt 2008 20:59
Jaha, då var det 10månader kvar och vi har prickat av ytterligare två saker på listan. Min blivande svägerska och hennes tre kompisar som sjunger acappella kommer att sjunga under vigseln. Bandet till festen är även de bokade. Skönt att kunna ta det lugnt, ingen stress här inte. :)
CatharinaJimmi
Utloggad
Skrivet 03 okt 2008 17:24
Igår började vi att fundera och lyssna på olika låtar som vi kunde tänka oss till vigseln, inte lätt att välja tre stycken bland alla.
litenElin
Utloggad
Skrivet 03 okt 2008 17:53
Vet ni om det finns någonstans man kan lyssna på psalmer? Har hittat ett par jag kanske kan tänka mig, men man vill ju att de ska låta bra också...
CatharinaJimmi
Utloggad
Skrivet 03 okt 2008 22:50
Vilka tänker du på, har några på datorn som jag har fått av en kompis, kan skicka filerna till dig.
charlotte.dahlstrom
Utloggad
Skrivet 15 okt 2008 18:54
Svar: Partysessan. Har du ingen som du brukar gå till? Om du har en och samma så kan du ju nämna att du ska gifta dig så att hon/han vet. Jag har samma frisör sen 4 år och jag berättade i somras att vi gifter oss och jag sa att jag ville att hon skulle göra det. Har ju inte bokat, men hon vet ju om att det kommer att hända iaf...
litenElin
Utloggad
Skrivet 16 okt 2008 09:45
"inte intresserad"... what? Eller var det för att det var mitt i semestern? Men, salonger stänger väl inte över semestern utan har kanske lite mindre folk som jobbar bara? Eller?
Tyckte det lät hemskt konstigt.. Men ge inte upp!!!
Tiger-Kanin
Antal inlägg: 23
Loggade in: 25 maj 2009
Utloggad
Skrivet 16 okt 2008 19:59
Vi slår till i maj, datumet bestämde vi definitivt i helgen men jag har redan fipplat med planeringen i fyra månader, så nu när vi äntligen bokat kyrkan har jag:

* Gjort en budget

* Valt ring

* Köpt papper och metalltråd till inbjudnings- och tackkort som jag har utformat och ska göra själv

* Köpt klänning (hittade drömklänningen på rea, 2500:-) plus tiara

* Preliminärbokat festlokal och bestämt meny (buffé)

* Köpt kostym med väst och kravatt (på rea 3500:-) plus manschettknappar

* Köpt skor (mina på rea, hans till ordinarie pris)

* Skrivit inköpslista på allt vi handlar själva till festen (typ chips, läsk, godis)

* Frågat blivandes lillebror om att göra frisyren (går sista året på frisörlinjen)

* Bett blivandes mamma att göra tårtan (pensionerad men säljer tårtor och har ställning till bröllopstårta)

* Bestämt gästlista och kollat upp adresser

* Utsett toastmaster

* Köpt kuvert och porto

* Köpt dekoration till borden på festen

* Ordnat tillstånd att gifta oss i kyrkan (vi är inte medlemmar)

* Gjort en preliminär bordsplacering

* Valt psalmer och utmarsch till vigseln (in marsch är ännu osäkert)

* Påbörjat en musiklista till festen (vi ska dansa till egen CD-musikblandning)

* Smink fixar jag själv då jag är utbildad sminkör och jobbar på skönhetssalong

Tycker det är skönt att ha alla utlägg då och då istället för samlade i en klump, framför allt som vi har det ganska knapert. Jag har kvar att inhandla klädnypor och glitterklisterpenna som jag tänkt göra placeringskort av, eventuellt välja tärna och marskalk om vi ska ha såna, hitta en kamera till den gäst som är tillfrågad att ta foton (som har en bildutbildning från högskola), definitivt bestämma bukett och blomsterhandlare (fast jag vet hur jag vill att den ska se ut, det är lite en prisfråga också)... Och boka bröllopsnatt på det utvalda hotellet. Ja, och säkert massa annat som jag inte kom på nu. Hu så långt det blev... Men jag älskar att planera, och det är lite roligt att se allt som faktiskt redan är ordnat!
litenElin
Utloggad
Skrivet 16 okt 2008 22:49
Ojojojojoj, ni har verkligen kommit långt.. Så skönt!
Jag vill också, men har inte ork just nu, men din lista på vad ni gjort kommer nog inspirera mig framöver.. *peace*
CatharinaJimmi
Utloggad
Skrivet 17 okt 2008 09:47
Har haft det lugnt på jobbet inatt så jag pasade på att beställa inbjudningskorten. Vigselprogram väntar vi med och festprogrammet gör min moster. Save-the-date-korten är nerstoppade i kuvert med samtliga adresser och ligger färdigfrankerade i väntan på utskick.
Mia090801
Antal inlägg: 9
Loggade in: 30 jul 2009
Utloggad
Skrivet 20 okt 2008 20:43
Tänkte jag oxå skulle hoppa på tråden *blush* Har hängt här nu ett tag, men känner att de bästa tips o ideér är att blogga o chatta med er andra.. Har bokat kyrka och bestämt var festen ska vara. Vad har ni andra för budget?? Har jättesvårt att uppskatta.. Vi ska ha drygt 60 gäster.. Är 340 kr/kuvertet mkt??
charlotte.dahlstrom
Utloggad
Skrivet 21 okt 2008 10:38
Sv Mia: Vi har en budget på ca 160 tkr och då har vi omkr 90 gäster. Vi kommer ju inte bli ledsna om det hamnar under den summan... I det ingår allt utom resan som vi får som present.
Det är väldigt mkt pengar men vi känner att det är värt det och har sparat sedan 9 månader tillbaka och det är drygt 9 månader kvar. Mina föräldrar har bett att få vara med på ett hörn så det blir nog bra.
Till jul och födelsedagar tänkte vi önska oss sånt som hjälper bröllopet t.ex. checkar på systemet. Då minskar vi våra kostnader med en hel del!
:)
litenElin
Utloggad
Skrivet 21 okt 2008 13:06
Finns det? Checkar på systemet alltså? Det är ju en toppengrej!

Andra bra och fiffiga ideer på vad man kan önska sig i julklapp och födelsedagspresent som har med bröllopet att göra??

Vår budget ligger på runt 80 000 med 70 personer. Men vi funderar på att dra ner antalet gäster till 40, då blir ju alkohol och mat lite billigare, men vi vet inte riktigt än...
En vän som är kock hjälper oss med maten så det ska bara kosta ca 100 kr per pers.!
charlotte.dahlstrom
Utloggad
Skrivet 21 okt 2008 14:29
Ja Elin, det finns presentkort på systemet! Helt lysande va?! :)
Jag fick det i 20 års present... min första gång...
Om du ska några speciella smycken kan ju prensentkort på Guldfynd eller likn. vara något och alla de här stora blomsterkedjorna har ju också pk.
I övrigt funderar jag själv på samma sak, vad mer finns det? Skor kanske? Fyller ju trots allt 25 nu så nåt har man väl rätt att önska sig, hi hi.
Underkläder kanske? Ja, alla såna små detaljer kring och runt kan man ju faktiskt önska presentkort till... egentligen allt utom catering gissar jag.
Ljushållare eller annat från IKEA el. annan inredningsaffär...
litenElin
Utloggad
Skrivet 21 okt 2008 14:41
ooohh.. Det är ju så bra...
Jag hade förut tänkt önska mig typ fotbehandling och sånt, så man kan lyxa lite inför bröllopet.. Men detta är ju MYCKET bättre!
När fyller du år? Fyller 25 jag med, 24 mars.. Det känns nästan lite oförskämt att önska sig saker så tätt inpå bröllopet, men frågar folk är det ju bra att ha skrivit ner alla sånna smarta grejer.. Pierre fyller absolut inget jämt, men nåt borde väl han få också även om det är ännu närmre bröllopet.. hihi..

Och julklapp får vi ju alltid av våra föräldrar i alla fall...
Något att fundera och finurla på lite mer!
När jag väl gjort en fin liten lista lägger jag upp den här.. *peace*
Valentinebride09
Antal inlägg: 81
Loggade in: 19 dec 2010
Utloggad
Skrivet 21 okt 2008 18:32
Charlotte: Tack för världens bästa tips att önska sig presentkort mm till jul och födelsedag!!! Både jag & min m2b fyller år i December så det blir ju perfekta klappar inför bröllopet i februari!

Kramar
charlotte.dahlstrom
Utloggad
Skrivet 22 okt 2008 10:01
Kul att kunna vara till hjälp *hug* . Jag fyller också år i december (29:e) så det finns inte så mycket annat i presentväg att vänta sig än just under julen, försöker därför tänka på så mycket som möjligt som kan underlätta. Sen fyller sambon 25 i mars så då får väl han önska sig det vi glömt, hi hi...
CatharinaJimmi
Utloggad
Skrivet 25 okt 2008 17:57
Igår kom det ett paket från Calligraphen, våra inbjudningskort. De var finare än vi kunnat tro, är så himla nöjda. :)
Clara2009
Antal inlägg: 48
Loggade in: 20 feb 2010
Utloggad
Skrivet 26 okt 2008 00:06
Hej på er alla!
Vad kul att läsa era inlägg och jag får en massa ideer. Vi har precis bokat festlokalen som ligger mitt i Stockholm med utsikten över inloppet till Stockholm. Vi gifter oss 090606. Utanför festlokalen finns en liten söt park där vi tänkte viga oss. Vi har en kompis som är sjökapten och han ska kolla om han kan viga oss lagligt. Det var så kul för han blev jätte glad. Känns skönt att ha en som känner oss och som är en glad prick. Kommer att bli avslappnat och trevligt. Vi tänkte ha klassisk musik i bakrunden och några som får läsa romantiska dikter. Kaptenen som viger oss får berätta lite om oss och hur vi träffades.

Direkt när vi är vigda så tänkte vi att gästerna får komma fram till oss istället för att vi ska marsera förbi alla. För oss känns det naturligare och mer avslappnat. I samband med detta kan vi dricka skumpa och skåla.

Festen tänkte vi dekorera själva med kanske ballonger och ljus på borden. Färgerna ska vara champange, vitt, guld och med inslag av rött.

Inbjudningskorten gör vi själva med dessa färger.

Maten blir amerikansk buffe. Tårtan tänker vi ha i lakrits och hallon med vitt sockerlag på. Har hittat ett jätte bra ställe. Ska bara provsmaka först.

Vi ska ha en toastmaster och han vi har valt älskar att stå i centrum så han kan hålla låda. Jag ska ha tre tärnor. Har sagt till dem att de får själva välja vad de ska ha på sig. Jag har två brudnäbbar och en ringbärare. (mina syskonbarn) Har ingen bestman ännu.

Musiken gör min blivande man och den kommer att spelas från datan. Börjar med klassisk musik, sen under middagen lugna kärlekslåtar och sen blandat rock, dance, techno och hittar.

Klänningen är jag lite orolig för... Har inte provat nått ännu. Ringen har jag inte heller tittat efter än.

Vi har en tajt budget och vi handlar lite i taget. Tänkte åka till Estland för att kolla efter ring och klänning.

Vad kul att det är fler som planerar så tidigt. Jag tycker att det är bara bra så slipper man stressa i sista minuten. Man vill ju vara avslappnad på den stora dagen. Lycka till allihopa med planeringarna!
Clara2009
Antal inlägg: 48
Loggade in: 20 feb 2010
Utloggad
Skrivet 26 okt 2008 00:12
Ja just det vi har redan en fotgraf också. Han jobbar med detta och är min sambos barndomsvän. Han ställer upp och vi tänkte att det kan vara hans pressent. Sen tänkte vi också sätta massa engångskameror på borden som folk kan fotta med. Kommer att bli spännande att se vad det blir för bilder... ;)
kjexet
Antal inlägg: 78
Loggade in: 16 jan 2010
Utloggad
Skrivet 05 nov 2008 13:17
Ja risken finns ju att folk inte kommer. Vi var på ett bröllop där det var högtidsdräkt för några år sedan där många av kompisarna (som var studenter) inte kom eftersom de var tvugna att fixa frack, långklänning, present, övernattning och resa. Har man 7000 i månaden blir det ju ganska häftigt...tyvärr märktes det på stämningen att många uteblivit (kompisarna är ofta roligare än släkten är min erfarenhet...).

Men känner ni att det är jätteviktigt med högtidsdräkt ska ni självklart ha det. Det viktiga är att ni får den fest ni vill ha!
Tiger-Kanin
Antal inlägg: 23
Loggade in: 25 maj 2009
Utloggad
Skrivet 05 nov 2008 15:03
Gällande klädkod kände vi likadant, det är nog många av de vi ska bjuda som inte har högtidskläder och inte har råd att hyra. Eftersom vi själva har så vackra kläder (långklänning och kostym med väst+kravatt) vill vi inte heller att folk ska komma och känna sig underklädda om vi inte har någon klädkod alls. Vi har kompromissat med att skriva "Valfri klädsel (gärna fin)" då det viktigaste för oss är att gästerna kommer, inte vad de har på sig, men då tar de väl det finaste de har iallafall. :)
charlotte.dahlstrom
Utloggad
Skrivet 05 nov 2008 23:07
Vi tänkte också ha frack liksom ni som dresscode men ändrade oss just av den anledning som ovanstående skriver, att gästerna tackar nej...
Så vi ändrar till kavaj i stället, fortfarande uppklätt. Våra vänner är liksom vi i 25-års åldern, hälften jobbar och hälften pluggar så det känns lite taskigt att de ska behöva lägga så mycket pengar på kläder. Men om det är viktigt för er med frackfest och långklänning så tycker jag att ni ska ha det ändå! Vi kommer iaf att ha frack och "långklänning" (brudparet)
kjexet
Utloggad
Skrivet 06 nov 2008 14:06
Tänkte lite på det som Partysessan skrev om mörk kostym...jag tror faktiskt att fler har lust att skaffa en sådan än att hyra en frack. En frack kostar ju runt 1000:- att hyra och om man är ute i tid på reor eller går till en lite billigare klädaffär kan man ju köpa en kostym för i princip samma pris. En mörk kostym är ju lite mer användbar...killarna har ju inte lika mycket emot att ha samma kostym många gånger som vi tjejer tenderar att ha emot att ha samma klänning fest efter fest ;-)
CatharinaJimmi
Utloggad
Skrivet 06 nov 2008 18:12
Vi har mörk kostym som dresscode och det har varit vilda diskusioner om detta mellan mig och min m2b. Han tycker det är ok att gästerna kommer i jeans och tröja medan jag hävdar att har de inte en mörk kostym hemma så är det minsann på tiden att de införskaffar en sådan. Många är bönder och vill inte klä upp sig, det bästa hade ju varit om de fick komma till bröllopet i stallkläderna. :( Det är vårt bröllop och jag vill att gästerna ska klä upp sig för vår skull inte för sin egen skull. :)
kjexet
Utloggad
Skrivet 07 nov 2008 11:55
Fniss...jo jag hade nog valt galaklänning eller en väldigt festlig cocktailklänning om jag fått chansen... 8)
Valentinebride09
Antal inlägg: 81
Loggade in: 19 dec 2010
Utloggad
Skrivet 11 nov 2008 13:19
Mörk kostym är bäst tycker jag. Det har vi skrivit i vår inbjudan sen får ju faktiskt folk ansvara för att själv kolla upp vad som gäller. Det som är bra med mörk kostym är att man riskerar inte att folk kommer i kavaj & jeans el likn och vad gäller damerna så är denna klädkod ganska fri. Dvs man kan komma i en festlig långklänning likaväl som kort coctailklänning.
SussieS
Antal inlägg: 152
Loggade in: 09 aug 2011
Utloggad
Skrivet 11 nov 2008 18:52
Jag upptäckte att det blir svårt för damerna med klädkod "Mörk kostym", för det finns så många olika varianter på vad det innebär för dem. Så det var ett bra förslag att lägga till "... och långklänning".
På något ställe står det att man inte får bära byxdräkt (även om den är elegant), på ett annat att klänningen inte får vara hellång, på ett tredje att klänningen kan vara från knälång till vadlång, på ett fjärde att det inte ska vara "vanlig bomullsklänning" o.s.v. Jag fick tusen frågor på det när jag gifte mig, så det gäller att ha bestämt sig för vilket man ska gå på så man kan svara när tjejerna frågar.
charlotte.dahlstrom
Utloggad
Skrivet 13 nov 2008 22:30
Jag vet ju att flera av er har bröllopshemsidor och en grej kan ju då vara (som vi gjort) att lägga ut bildexempel för er dresscode! Vi har som jag tidigare skrev kavaj och då har vi visat med 4 bildexempel hur det ska se ut hos mannen och kvinnan. Vi har dessutom klippt ur en text ur en etikett bok där det står exakt vilka material som hör ihop med kavaj, längd på klänning m.m.
Kanske kan det vara ett tips till någon av er andra!

PS. Älskar att få klä upp mig och hade så gärna velat gå på ett frackbröllop... var på kadettbal när jag var 18 och det var sååå kul med kläder, hår och alla regler om handskar m.m.
kjexet
Utloggad
Skrivet 20 nov 2008 09:18
Partysessan, vad får du betala hos frisören då, allt som allt?
CatharinaJimmi
Utloggad
Skrivet 22 nov 2008 18:09
Igår var jag och klippte mig hos min frisör som ska göra uppsättningen. Jag bokade tid för både uppsättning och sminkning och slutsumman hamnade på 2000kr för allt inklusive löshår. Har varit runt hos olika florister men jag återvände till den florist som jag hade tankarna på från början. Ska dit på tisdag och diskutera hur jag vill ha min bukett. Är så himla härligt och pirrigt, det känns sååå bra och verkligt med bröllopet nu när saker och ting faller på plats. Sambon kollar in kläder på nätet, vilket gläder mig. :)
CatharinaJimmi
Utloggad
Skrivet 28 nov 2008 14:23
Ett tips till er som vill dekorera med små "diamanter" på borden. Jag sprang av en händelse på sådana på Blomsterlandet igår, 50st för 29:90. Givetvis köpte jag på mig de förpackningar som låg framme.
CatharinaJimmi
Utloggad
Skrivet 07 jan 2009 02:51
Ännu en punkt avklarad i planeringen. Toastmaster och Toastmadame är klara, de blev väldigt glada och kände sig mycket hedrade att få detta uppdrag och givetvis så tackade de ja tilluppgiften. Hon är en fena på att organisera och han har talets gåva. :)
CatharinaJimmi
Utloggad
Skrivet 01 feb 2009 13:11
Igår var jag och blivande svägerskan på bröllopsmässan i Malmö. Det som gav mest var väl lite olika dukningar, buketter och tårtor. Blev besviken över att det inte fanns några tips på frisyrer eller sminkningar men modevisningen var rolig att se. På vägen hem tog vi oss en shoppingrunda, faktiskt första tillsammans någonsin. Det var en riktigt trevlig dag tyckte vi båda två och det visade sig att vi är rätt lika i vissa delar av vårt tänkande. Vi kommer från två helt olika världar men jag är så himla glad och en tung sten föll från mina axler igår när jag märkte att vi faktiskt kunde umgås utan någon stelhet. När jag kom hem så berättade J att han hade beställt min vigselring och att den kommer nästa vecka.
MiZZ_MaGiKa
Antal inlägg: 11
Loggade in: 09 maj 2009
Utloggad
Skrivet 05 feb 2009 14:42
Hejhej.
Tänkte skriva av mig lite hur det går med min planering. Vi ska ju gifta oss 09-05-16.
Och så här långt har vi kommit, alla kläder till mig, blivande maken, våra barn och våra tärnor och vår bestman är fixat! Jag ska dock ha skor..men eftersom det inte kommit in så mycket vårs skor än så får det vänta lite.

Lokal är bokad, kommer hyra en bygdegård som ligger jättefint, och ett stort plus att ALLT finns där. Behöver verkligen inte ta med något, förutom dekorationer då. Ska hyra lokalen för två dagar och det kostar 1500:- Det viktigaste..kyrkan är bokad! :)

Inbjudningskort är ute, och jag håller på att göra egna placeringskort. Fotograferar gör min vännina som är duktig och har egen super kamera och så. Maten är bokad, kommer bli en förrätt -Räkentre. Middag kommer att vara en buffe med kalkon mycket sallader och pajer och frukt och liknande. Sen har vi bestämmt att vi ska ha tårta och kaffe till efterrätt. Har beställt en riktigt fin bröllopstårta..25:-p/p
Maten har vi räknat ut att det kommer landa på 130:- per person. Och då är det med förrrätt, middag och tårtan.
Så nu har vi kvar, all dricka, ska åka till Tyskland och handla. Kommer undan sååå mycket billigare då!!

Och sen har vi ju musiken kvar. Har ett storband på G som eventuellt ska spela under middagen och så. Sen funderar vi på att hyra en DJ in a box. Det som också återstår är ringar, har varit och tittat men har inte beställt dom än. Sen har vi ju blommor, det är inte heller fixat!

Jag har också bokat in mig och mina två tärnor, på nagelbyggnad, hårfix, och make up! Fick mycket bra pris på detta, kommer landa runt 4000:- för oss alla tre! Då ingår allt, löshår också om man vill ha det! Till och med tilltugg och champagne ingick...och det kan nog behövas :)

Ja detta var lite från mig, många kramar där ute och lycka till i bröllops djunglen!!/Monica
CatharinaJimmi
Utloggad
Skrivet 14 feb 2009 02:47
Nu är min älskade drömring hemma och i säkert förvar i kassaskåpet. J hade lyssnat in när jag gav mina önskemål och eftersom jag var tvungen att prova ringen så den kändes bra så fick jag ju se den oxå. Så här blir det när min förlovningsring sätts in i mitten mellan två vitguldsringar med 12 briljanter i vardera.

http://www.brollopsguiden.se/gallery/image_view.php?image_id=9920
CatharinaJimmi
Utloggad
Skrivet 29 mar 2009 17:27
Alla brudar som skrider till altaret den 1/8 i ÅR! Hur går det för er i all planering? Om bara några få dagar går våra inbjudningar iväg, pirrigt värre. Vi är så glada, förväntansfulla och sååå förälskade. Det som står näst på tur i planeringen är hindersprövningen och den 18/4 gifter sig Jimmis lillebror. Festhäftet är klart så när som på bordsplacering och presentation av alla gäster. :)
johanna02
Antal inlägg: 38
Loggade in: 18 maj 2009
Utloggad
Skrivet 31 mar 2009 11:19
Hej hej s¨g att ni hade vigseldatum 1aug..ojoj känner mig efter haha har 25juli och inte ens skickat ut inbjudningarna hehe..inte hittat klänningen jag vill ha heller...men kyrka,lokal och fotograf är i alla fall bokad:) har kollat lite på maten men inte bestämmt mer än att det ska bli buffé=)

Lycka till!
johanna02
Utloggad
Skrivet 31 mar 2009 14:32
okej då förstår jag:)
Ja ett öppet sinne måste man nog ha om man inte är miljonär hehe;)
johanna02
Utloggad
Skrivet 03 apr 2009 18:43
så roligt=) om alla säger ja blir vi oxö ett snäpp över 100...men några har redan fallit bort för tyvärr så skiljs ju människor oxå:( men så är det..tänkte få klart inbjudningarna under kvällen nu så vi kan skicka iväg dem=) den 17april ska jag åka till en jättestort bröllopsbutik så då hoppas jag hitta en klänning:)
CatharinaJimmi
Utloggad
Skrivet 05 apr 2009 06:12
Nu har inbjudningarna skickats ut till alla gäster. Hindersprövningen och anmälan om efternamnsbyte skickades iväg den 2/4 till skatteverket. Nu väntar vi med spänning på svaren från våra gäster. Statusen i planeringsguiden är 17 uppgifter kvar och de flesta är utdelegerade. Våra föräldrar tar emot svaren från gästerna, de kommer få smycka kyrkan, vagnen samt mina egna hästar som ska transportera oss mellan kyrkan och festlokalen. All dekoration runt, på och i festlokalen ingår i kuvertpriset. Det blev aningen dyrare med nya ägare men maten var utsökt och att slippa städ och all dekorering blir bara skönt. Vi kommer ha ett traditionellt honnörsbord med oss och de närmast sörjande och sedan sitter resterande gäster vid kvadratiska bord med två på var sida, dvs åtta vid vart bord. På vart och ett av småborden kommer det stå en femarmad silverkandelaber och en girlang av levande grönmura och rosor (ljusrosa och cremefärgade) kommer slingra sig på bordet och upp på kandelabern. Dukar och servetter kommer vara vita och av linne som är vävda på ett lokalt väveri. Runt dansgolvet kommer det finnas björkar, likaså bakom honnörsbordet och vid samtliga in-/utgångar. Min bukett kommer innehålla samma rosor som den i senaste BG men kommer även ha murgröna, trollhassel och orkidéer i sig.
SussieS
Antal inlägg: 152
Loggade in: 09 aug 2011
Utloggad
Skrivet 05 apr 2009 08:44
CatharinaJimmi; er dukning låter underbart vacker! Det kommer nog att bli toppen! En liten grej som jag som allergiker tänkte på är det här med björkarna; har ni koll på att ingen av era gäster är allergiska? Jag hade nog själv haft svårt att vara i en lokal med björkar i. Det är ju tråkigt om era gäster får allergiska besvär. Jag vill inte ställa till det för er men det är ju bättre att man får tänka på det innan, än att det bara händer. Men ni har kanske redan tänkt på det och har koll på era vänner och bekanta? I vilket fall så tror jag att er lokal kommer att bli superfin!
CatharinaJimmi
Utloggad
Skrivet 05 apr 2009 11:01
Den enda som möjligtvis känner av pollen är väl jag själv men vet att jag konstigt nog inte har några problem med just björk. Våra gäster har inga sådana allergier, däremot finns födoallergier.
CatharinaJimmi
Utloggad
CatharinaJimmi
Utloggad
Skrivet 06 apr 2009 10:10
Lägesrapport från mina föräldrar som tar emot svaren på inbjudan från min släkt och mina vänner. De har redan idag börjat ringa och tacka ja, gud vad roligt. :)
CatharinaJimmi
Utloggad
Skrivet 06 apr 2009 18:13
Nu har jag lagt ut bilder på hästarna i mitt galleri. Damerna är helsystrar och min egna uppfödning. Deras nya selar har kommit och satt perfekt, ska bara provköra med vagnen, en kalesch från tidigt 1900-tal i orginal. :)
CatharinaJimmi
Utloggad
Skrivet 10 apr 2009 23:51
Idag fick vi tillbaka hindersprövningen och efternamnsbytet från skatteverket. Nu känns det såå pirrigt och verkligt. Rapport från våra föräldrar idag som säger att telefonerna går varma med glada svar från våra inbjudna gäster. :)
Apocswe
Antal inlägg: 2
Loggade in: 31 maj 2009
Utloggad
Skrivet 14 apr 2009 03:45
Jag och min blivande fru har satt datum till 4/9-09 och det som gjorts är:

Vigselförrättare (borgerligt bröllop)
Vigselringen (titan och guld sammanfogat)
Klänning (tack svärmor)
middagslokalen
plats för vigsel (trädgårdsförening här i göteborg)
utsett brudtärnor och bestmen´s (2 av varje)
toastmaster (min bror och tillika bestman som läser till lärare och är van vid att hålla tal)
bokat frisörska och make-up (christer´s hår)
Beställt inbjudningskorten
Ordnat inbjudningslistan

Kvar att göra:
Väntar på menyförslag (väntas i veckan)
provsmaka bröllopstårtan (på lördag)
köpa mina kläder
fixa skjortor och slipsar till bestmen´s
klänningar till brudtärnorna
Skriva bröllopslöften
Träffa vigselförrättaren
Skicka in pappren till skatteverket
CatharinaJimmi
Utloggad
Skrivet 02 maj 2009 05:31
Nu är det bara 12 uppgifter kvar i planeringskalendern. Hu, vad nervöst det börjar bli. På torsdag ska vi träffa prästen, kantorn, fotografen och konditorn. Vårt förhållande har blivit en nivå djupare och vi känner oss nyförälskade på nytt. Hela hösten och vintern har varit en tuff period för oss båda och verkligen ställt förhållandet på sin spets. Vi har stöttat varandra hela tiden trots att varken tid eller ork egentligen har funnits där. Detta har gjort att vi har blivit ännu starkare tillsammans och förhållandet har fått en rejäl prövning som i sin tur har lett till ännu starkare känslor för varandra. Har inte dessa prövningar knäckt förhållandet så finns det inget som kan fördärva det. :)
CatharinaJimmi
Utloggad
Skrivet 11 maj 2009 19:01
Det är såå skönt att ha vigselprogrammet godkänt av kantor och präst, nu ska det bara tryckas också. Tårtställningen är bokad men givetvis lyckades vi inte bestämma oss för vilka smaker vi ska ha. Vi konstaterade att kaffesmak och citronsmak är uteslutet. Vi har nu gått igenom allt med fotografen och mötet blev väldigt avslappnat och gav många skratt.
Idag har jag varit på helkroppsmassage och ansiktsbehandling från 08:30 till 12:45, helt underbart att bara få vara.
CatharinaJimmi
Utloggad
Skrivet 13 maj 2009 23:56
Det tisslas och tasslas på jobbet och jag skulle tro att det har med min möhippa att göra. Det ska bli personalfest den 20/5, alla har fått information på mailen men inte jag. eftersom jag jobbar natt så kollar jag vilka jag jobbar tillsammans med och vi är en för mycket den natten vilket aldrig händer annars. För att ta tempen på mina kollegor har jag erbjudit dem att ta komp men ingen vill utan tycker att jag kan göra det istället. Pirrigt värre... funderar på om jag ska leka lite med dem och inte befinna mig där de förväntar sig att hitta mig, mest för reaktionen. :P
silverpingla
Utloggad
Skrivet 17 maj 2009 17:22
Nu vet jag ju inte när du ska gifta dig (om det är väldigt snart) men det kan vara mkt stressigt på en frisörsalong denna tid på året och svårt att hinna med om det inte är så snart, så de hör säkert av sig om en vecka annars kan du ringa dit och be att få tala med din frisör. Du får räkna med ca. 2h. Alltid bättre att ha för mkt tid än för lite!

Men bör man ha ett utdrag på vigselprogrammet med sig på vigselsamtalet? Ska man ha ngt mera än hindersprövningen med sig? Det var bara den prästen sa till mig att vi skulle ha med men nu kanske vet ngt annat som kan vara bra att ta med?

Vi har iaf det mesta inom kontroll och det är ju ngn 1,5mån kvar ännu så det sista ska nog hinna fixas. Men eftersom vi ska laga allt mat själva lär sista veckan vara stressig endå. Tur att jag har min underbara mamma som fixar så mycket med detta!

Sen får jag nog räkna med ngn möhippa för jag har hört att det har börjat organiseras så smått bakom min rygg... Det va min syster som frågade om jag tog illa upp ifall hon inte ville vara med på en möhippa... Klart jag inte gör men hade kanske varit ännu roligare om hon inte sagt ngt alls men så kan det gå!

Jag är lite orolig dock för att våra killkompisar ska dra iväg min blivande på en fruktansvärd svensexa och återlämna honom stuuuupfull och kräkandes åsså får jag ta hand om allt illamående och bakfylla sen.. Ngn annan som känner som jag? Bör jag prata med killarna som ev. ska fixa en svensexa eller ska jag prata med deras flickvänner? (som är mina vänner)
CatharinaJimmi
Utloggad
Skrivet 18 maj 2009 22:15
Vår organist/kantor har inte tidigare varit så lätt att ha och göra med. Eftersom vi enbart vill att han spelar ingångsmusiken på orgel och resten (två psalmer och utgångsmusik) på piano, samt att vi valde Änglagård som utgång och han är mycket för traditionella utgångsmarcher och att allt ska spelas på orgel så valde vi att lägga fram våra önskemål på en gång. Det blev godkänt utan en enda sur min till vår stora glädje. :)
CatharinaJimmi
Utloggad
Skrivet 21 maj 2009 12:30
Igår blev jag och en kollega hippade av arbetskamraterna. Allt går att läsa i min blogg. :)
CatharinaJimmi
Utloggad
Skrivet 08 jun 2009 09:19
Då har alla gäster svarat, 82st av 99st inbjudna kommer. Trodde det skulle vara lätt att göra en bordsplacering men jösses så svårt det blev. :)
CatharinaJimmi
Utloggad
Skrivet 09 jun 2009 15:14
Vi har inte bjudit några alls till enbart vigseln. Alla inbjudna har även varit inbjudna till festen, vi kommer sätta annons i tidningen istället så får de som vill komma och titta komma. :)
CatharinaJimmi
Utloggad
Skrivet 18 jun 2009 13:30
Hej!
Hur går det för er brudar?
Här är det fullt upp, börjar bli stressigt värre. Fick idag reda på att det ska vara två vigslar till efter vårt vilket innebär att gratulationer på kyrktrappan bara är att glömma då gäster till nästa vigsel ska in i kyrkan en kvart efter att vår vigsel är slut.
Frida
Antal inlägg: 231
Loggade in: 20 mar 2017
Utloggad
Skrivet 18 jun 2009 13:50
Herregud! Vilken stress.. kan de inte ha i alla fall en halvtimme emellan???
stina66
Antal inlägg: 1
Loggade in: 19 jun 2010
Utloggad
Skrivet 21 jun 2009 21:56
Vilken jättebra länk. Är ny på denna sidan och har börjat planerat vårt bröllop den 7 aug 2010.
Det är ju så otroligt mycke man skall tänka på, vet knappt vart man skall börja. Har i alla fall redan bokat kyrka, festlokal, catering o frissa/make-up.
silverpingla
Utloggad
Skrivet 26 jun 2009 14:50
8 dagar kvar och jag känner mig inte direkt NERVÖS men jag tror att jag är det iaf! jag har nämligen ångest över håret var och varannan minut (jag ändrade nämligen på färgen och jag känner mig så ovan och kanske lite missnöjd!), får ångest över alla beslut som skall tas nu i sista stund mm så det är rätt mkt panikkänslor just nu. Så jag kanske borde svara ja när folk frågar mig om jag är nervös....
Man får försöka fokusera på det som är viktigt - att få bli fru Berggren! Det lär vi i alla fall lyckas med...

Jo och sen har vi ju detta med att man blir blir nipprig över om den blivande maken är heeeelt säker på att det känns rätt för honom och att han älskar en lika mycket som alltid - jag menar har han inte sagt att jag är söt mycket mer sällan på senaste tiden än han brukar? Eller är det bara hårfärgen som han inte tycker om fast än han säger att han tycker om den? Eller är han bara trött av för sena planeringsnätter och tidiga jobbmorgnar? Kanske rent av nervös?!

Ngn annan lugn personlighet som plötsligt förvandlats till ett nervvrak sista veckan innan?

Hm. Fokusera rätt var det. *whistle*
anna1978
Loggade in: 15 mar 2010
Utloggad
Skrivet 27 jun 2009 00:45
Hej Alla!

Tänkte passa på att tipsa er (speciellt Stina66) om en jättebra ny sida som vi använder för att lägga upp vår bröllopslista. http://varbrollopslista.se. Man kan välja på allt mellan hushållsmaskiner, hemelektronik till glas & porslin. Det bästa av allt är att man får en egen länk till sin lista som man kan skicka till sina gäster med direktlänkar till butiker där de kan handla presenterna. Testa o se!!

Kramar!

Anna
CatharinaJimmi
Utloggad
Skrivet 03 jul 2009 00:25
Då var det mindre än en månad kvar för oss i denna tråden. Hur går det för er i planeringen?
Du måste vara inloggad för att svara på inlägget!