BröllopsGuiden
ÄMNE I FORUMET: Vigsel Starta ny tråd
18 jul 2008 09:34       16 svar    1664 klick

Präst

Fia & Stefan
Antal inlägg: 69
Loggade in: 24 sep 2008
Utloggad
När har prästen kontaktat er för att gå igenom vigsel och när har ni fått träna i kyrkan, har ni gjort allt på en gång? Vi ska gifta oss 9 augusti och prästen har ännu inte hört av sig. Nu åker vi bort i två veckor för att komma hem den 4 augusti inte mycket tid kvar till den 9 alltså. Sist jag pratade med pastorsexpeditionen så sa hon att prästen skulle höra av sig snart och detta var för flera veckor sedan... *huh*
JennyochJanne
Antal inlägg: 104
Loggade in: 05 okt 2010
Utloggad
Skrivet 18 jul 2008 09:56
Ring prästen.
Vår präst ringde nu i veckan och vi ska gifta oss 27 sep. Vi ska träffa honom i slutet på augusti
Muminmamman
Antal inlägg: 139
Loggade in: 02 jun 2009
Utloggad
Skrivet 18 jul 2008 10:06
Vi gifter oss också den 9 aug och vi har haft mailkontakt med vår präst under cirka en månads tid och den vägen kommit fram till vigselprogram och så. Vi ska träffa honom kommande vecka för samtal så han kan skriva sitt tal till oss och lära känna oss, då kör vi också en liten första övning i kyrkan bara vi. Dagen före bröllopet blir det sedan övning med hela brudföljet och vår solist. Kan du inte få kontaktuppgifter från pastorsexpeditionen och kontakta prästen? Lycka till!
Duffy
Antal inlägg: 259
Loggade in: 14 jul 2013
Utloggad
Skrivet 18 jul 2008 10:37
Vi ringde till prästen!
Sen har vi haft kontakt för at träffas en gång. Då gick vi igenom vigseln bara muntligt. Vi kommer inte träffas någon gång innan vigseln utan det blir genrep med en gång!! Eller snarare, inte genrep utan action - direkt.. Usch, jag får nästan ont i magen jag bara tänker på det. Jag skulle vilja ha en genomgång, men det är nog omöjligt att få dit alla en gång innan så vi kan träna.
tinber
Antal inlägg: 109
Loggade in: 07 jun 2011
Utloggad
Skrivet 18 jul 2008 11:03
Vår präst ringde oss innan han gick på semester och vi gifter oss 30 augusti. vi träffades förra veckan. men eftersom ni åker iväg så kan ni ju alltid ringa prästen
Linnean
Antal inlägg: 80
Loggade in: 17 mar 2010
Utloggad
Skrivet 18 jul 2008 14:14
Jag håller med föregående, ring pastorsexp och be om ett direktnummer. Prästen behöver inget tidigt möte för att kunna sköta sitt uppdrag. Det är ju brudparet som behöver tid på sig och det tänker inte alltid prästerskapet på! Kanske en man som inte planerat ngt eget bröllop... ;)
Ceta
Antal inlägg: 141
Loggade in: 21 sep 2009
Utloggad
Skrivet 18 jul 2008 16:44
Vi gifter oss 23 aug och våran präst ringde oss vid midsommar. Vi ska höras igen och bestämma tid i början på aug när han kommer tillbaka från sin semester.
sofieotobias
Antal inlägg: 3
Loggade in: 31 jan 2010
Utloggad
Skrivet 19 jul 2008 00:32
Jag har jagat "våran präst" under en längre tid nu. När jag efter åtskilliga lämnade meddelanden fortfarande inte hört nått ringde jag expeditionen ( för hundrasjuttioelfte gången...) då hade hon gått på semester! Vi gifter oss på lördag den 26:e och hon kommer tillbaka samma vecka. Lite snärjigt...
sofieotobias
Antal inlägg: 3
Loggade in: 31 jan 2010
Utloggad
Skrivet 19 jul 2008 00:32
Jag har jagat "våran präst" under en längre tid nu. När jag efter åtskilliga lämnade meddelanden fortfarande inte hört nått ringde jag expeditionen ( för hundrasjuttioelfte gången...) då hade hon gått på semester! Vi gifter oss på lördag den 26:e och hon kommer tillbaka samma vecka. Lite snärjigt...
Thereze R.
Antal inlägg: 10
Loggade in: 23 jul 2008
Utloggad
Skrivet 20 jul 2008 19:23
vi ska gifta oss nu på lördag den 26/7 och vi pratade med prästen i går lördag. finns inte så stor anledning att ta det tidigare. då glömmer man det mesta :)
Pernillsen
Antal inlägg: 25
Loggade in: 15 sep 2008
Utloggad
Skrivet 30 jul 2008 18:45
Vi visste inte riktigt heller hur vi skulle göra eftersom vi inte hört något (gifter oss 23/8). Ringde expeditionen och fick då veta att de bytt präst den dagen vi viger oss (?) Vi fick numret till honom och bestämde att vi skulle ses igår, och det gjorde vi. Han var helt underbar! Vi körde en snabbversion av hela vigseln och satte oss sedan med själva detaljerna av programmet.
Det enda tråkiga var att han inte rekomenderade de två psalmer vi kämpat med att leta fram... de är tydligen för höga i tonerna vilket kan låta helt galet i kyrkan... Så nu har vi fått låna hem en psalmbok för att leta fram två andra... Någon som har ett bra tips på några som inte är alldeles för "gud-iga"?
casi
Antal inlägg: 39
Loggade in: 05 jul 2009
Utloggad
Skrivet 30 jul 2008 23:57
Pernillisen: Håller med föregående talare går det inte att sänka dom??
Om inte så är mitt tips följande:

Vi hade två psalmer vid vår vigsel den ena var: På bröllopsdagen ( Den blomstertid nu kommer med annan text) den andra var nr 357. Jag fastnade för texten som fick en betydelse för mig som säkert inte stämmer överens med vad som egentligen menas, men det är oviktigt för mig.

Vår präst tyckte att det var lite roligt att vi valt just den för han hade aldirg haft den med vid en vigsel tidigare.
Lycka till!
Pernillsen
Antal inlägg: 25
Loggade in: 15 sep 2008
Utloggad
Skrivet 01 aug 2008 17:04
Psalm 357 var en av de två som vi hade tänkt oss och som prästen verkligen inte rekomenderade (??) Vi fastande oxå för den helt underbara texten :-) Den andra psalmen ska vi oxå föreslå att man kan sjunga till en annan melodi. Tack för er stöttning.
Tösabiten
Antal inlägg: 61
Loggade in: 12 mar 2009
Utloggad
Skrivet 01 aug 2008 17:41
Varför kunde inte prästen rekommendera den? Han måste ju kunna förklara sin ståndpunkt och inte bara säga nej. Det verkar ju helkonstigt. Väljer man en psalm ur psalmboken så borde han/hon vara nöjd.
casi
Antal inlägg: 39
Loggade in: 05 jul 2009
Utloggad
Skrivet 01 aug 2008 23:53
Pernillisen: Stå på er!! Vi hade som sagt psalm 357 utan att förändra den något alls och det lät inte alls konstigt på någotvis.
Det är ert bröllop och ni bör få det som ni vill ha det! Jag tycker att ni ska bestämma det ni vill även om prästen rekomenderar något annat.

Jag var lite orolig innan vi träffade prästen. Vi hade fått en bekräftelse på en som jag vet är bra men sen var det en annan som ringde och bestämde träff. (En äldre pensionerad präst) Fick kalla kårar och trodde att han inte skulle tycka som oss gällande psalmval men det var inga priblem alls. Jätteskönt!

Som sagt stå på er och "kräv" er "rätt". Det är Ert bröllop inte hans!

Lycka till och kram!
Linnean
Antal inlägg: 80
Loggade in: 17 mar 2010
Utloggad
Skrivet 02 aug 2008 22:32
Ett så konstigt sätt av prästen! Har han egenmäktigt valt bort psalmer som HAN tycker går för högt? Han kan väl eg bara varna er för att det kan bli så att era gäster inte sjunger. Prästerna vet ju vad som "brukar gå hem hos kyrkoovana besökare" eller som inte gör det.
Om du har kontakt med kantorn så fråga vad denne/a tycker och tala om att ni verkligen vill ha just dessa psalmer!
Lycka till!
Du måste vara inloggad för att svara på inlägget!