BröllopsGuiden
24 apr 2007 20:22       15 svar    2833 klick

Bara e ring?

lillinda
Antal inlägg: 3
Loggade in: 24 apr 2007
Utloggad
Är inte så high på det här med vett och etikett, men vi har bara skaffat en vigselring, till mig. Fredrik skall bara gravera in vigseldatumet i sin förlovningsring. Är det helt fel?
M:a
Antal inlägg: 229
Loggade in: 25 aug 2007
Utloggad
Skrivet 24 apr 2007 20:27
nej då det är inte alls fel :-)
det är väl lite olika hur man vill göra. själva är vi lite konstiga så vi köpte vigselringar till oss båda men kommer sluta bära förlovningsringarna efter bröllopet. så då kommer vi bara ha en ring var på oss, nämligen vigselringarna. knepigt värre ;-)
Zofia
Antal inlägg: 23
Loggade in: 23 jun 2008
Utloggad
Skrivet 24 apr 2007 21:53
Det är inte alls fel. Man gör som man vill. Vissa brudgummar har bara en ring, medan andra har två. Sedan finns det ju de gifta par som inte bär ringar alls. Själva ska vi skaffa en till ring till mig och min sambo ska lägga i lite mer guld i sin förlovningsring och graera in vårat vigseldatum och vår kärlekstext. Jag tycke rman ska göra det som känns rätt.
Neaneon
Antal inlägg: 173
Loggade in: 17 sep 2007
Utloggad
Skrivet 24 apr 2007 22:14
Håller med, man gör som man känner, vi har inte förlovat oss så vi byter ringar iom vigseln och de är de enda vi bär.
tricky_r
Antal inlägg: 254
Loggade in: 27 aug 2007
Utloggad
Skrivet 25 apr 2007 11:38
Det e absolut inte fel! Vi valde att byra ringar igen bara för att han vill det...Man får göra precis som man vill!
jarmag
Antal inlägg: 91
Loggade in: 13 jul 2007
Utloggad
Skrivet 25 apr 2007 19:13
Tror att det är ganska nytt och modernt att maken bär en andra ring också, har i alla fall inte sett några av mina tidigare gifta bekanta som har på det sättet. Kan tänka mig att det är något kommersiellt trick för att tjäna pengar på oss stackars konsumenter...
Jarno är inte intresserad av en ytterligare ring, men å andra sidan ser man ju inte att han är gift, men huvudsaken är väl att det syns att han redan är tjingad ; )

/Magdalena
tricky_r
Antal inlägg: 254
Loggade in: 27 aug 2007
Utloggad
Skrivet 25 apr 2007 22:03
Vi har faktiskt kollat upp det där med dubbla ringar till killen o vi läste faktiskt på ett ställe att det e en gammal svensk tradition att även killen får en ring vid vigseln...
beskowx
Antal inlägg: 2
Loggade in: 17 jul 2007
Utloggad
Skrivet 09 jun 2007 21:44
Hej min blivande ville ha en ny ring, alltså bära 2, för han ville ju inte lägga den i lådan. Varför ska inte jag ha 2 undra han, och efter det så har jag sett, fast få, att det finns de män som bär 2 ringar. Det lär nog bli vanligare med tiden. Men man gör vad som känns bäst finns ju en del varianter.
Sommarbrud -07
Antal inlägg: 263
Loggade in: 28 apr 2008
Utloggad
Skrivet 09 jun 2007 22:23
Min blivande kommer "bara" att ha en ring.
Vi har köpt nya förlovningsringar (dom gamla ska vi smälta ner sen och göra nåt smycke av). Han kommer ha en slät ring som är 7mm bred. Vi valde en bredare ring till honom.
Jag kommer ha en 6mm bred förlovningsring, och en 3,5-4mm bred vigselring.
Det finns inget rätt och fel när det gäller antal ringar man ska ha.
I min m2b´s förlovningsring graverade vi in även vigseldatumet.

Lycka till! =)
Ullen
Antal inlägg: 28
Loggade in: 01 okt 2007
Utloggad
Skrivet 10 jun 2007 08:59
i min vigselring får ingen gravy plats så alla graver kommer att vara i våra förlovningsringar. Min sambo bär aldrig sin ring, kan inte det i jobbet. Så av ekonomiska skäl köper vi ingen vigselring till honom. Han ska kanske få en traktor av mig istället om jag har råd.
Det är en gamal svens tradition att mannen har både förlovnings ring och vigsel ring, min Pappa har två. Men sambons pappa har ingen ring. Vigsel sitter ju inte i ringen

Smält inte bort i värmen
mammamuu
Antal inlägg: 202
Loggade in: 06 maj 2008
Utloggad
Skrivet 11 jun 2007 09:05
Man får ju göra precis som man vill!! Inget är fel eller rätt anser jag. Vi har valt att ha två ringar var. Till min sambo så har vi köpt en till likadan förlovinigsring som han redan har. Jag har alltid velat att han ska ha en till ring. Det ska ju synas att han är gift.....; )
maggan
Antal inlägg: 116
Loggade in: 30 nov 2010
Utloggad
Skrivet 11 jun 2007 10:38
Jag skriver som alla tidigare, man gör som man själv vill. Själva har vi inte några förlovningsringer utan går direkt på vigselringar. Min sambo kan inte ha ring i sitt arbete så det räcker men en ring till honom eftersom han inte kommer att bära den speciellt mycket.
högbergs
Antal inlägg: 155
Loggade in: 13 feb 2008
Utloggad
Skrivet 11 jun 2007 13:10
Traditionen i Sverige har ju varit att mannen och kvinnan byter ringar (släta ringar) när de förlovar sig och sedan får kvinnan en till (slät) ring vid giftermålet. Idag har man ju stenar och alla möjliga material i ringen och ja alla gör som de vill. Personligen tycker jag det e kul att männen oxå börjat bära tbå ringar. Då syns det ju vem som e gift! :) Tyvärr vill min blivande inte ha fler än en ring...
Du måste vara inloggad för att svara på inlägget!