excalibu
Antal inlägg: 83
Loggade in: 24 sep 2009
Utloggad
Förlåt, men vet inte vad jag ska göra...tänkte väl ventilera några tankar samt hoppas på goda råd från er alla...
Är nygift, lite mer än en månad typ 6 veckor, men redan efter 2 1/2 vecka dog min ena systerson:( Har nu sista tiden bara gråtit, gråtit och gråtit....
känner mig "dum" mot min man...nygifta men jag har ingen ork..gråter och sover , har migrän och kräks...inte alls den "HONEYMOON" man tänkt sig:(
Min man är jättesnäll, tro inget annat..tröstar mig..stödjer oss alla och "ser till att saker " blir gjorda..
Men jag vill ju vara glad...är det i hjärtat..men sörjer min systerson..vilket jag behöver göra tills jag och min familj sörjt färdigt..
begravningen är nu över...så lite ljusare känns det....
men så mitt i storhandlingen ser jag något som påminner mig om honom och så brister jag i gråt...
försöker så för min man...& för alla i vår familj...framför allt för min syter & hennes man.
Har typ skuldkänslor..lycklig för att jag är nygift, förtvivlad för min systerson...
får dåligt samvete ...
så förrvirrad...så blandade känslor...
Någon som har ett vänligt ord att säga?
Någon med råd?
tack för att ni finns...
Ingen av oss är ensam:)
Lycka till er alla
CatharinaJimmi
Antal inlägg: 219
Loggade in: 22 aug 2010
Utloggad
Skrivet 18 aug 2008 07:39
Men vännen, du behöver utomstående hjälp.
Jag har mycket erfarenhet av människor i sorg då jag jobbar med vård i livets slutskede. Många anhöriga tycker att de kan prata med varandra men när vi bokar en tid så en kurator kan komma dit så visar det sig att anhöriga går ner på ett djupare plan i sina känslor och ventilerar mer med en kurator eller präst jämfört med att prata med andra anhöriga. De andra anhöriga kämpar oftast med sorgen på ett sätt medan en präst eller kurator är utomstående vilket inte begränsar anhöriga att delge sina innersta känslor eftersom det inte blir en belastning för en kurator på samma sätt som övriga familjen.
Det är många som inte vill träffa en kurator pga att det är pinsamt men jag har själv både kontakt med utomstående präst och kurator för att orka jobba med svårt sjuka.
Mitt råd är att du träffar en kurator. Försök hitta tillfällen då din systerson gav glädje och sist men inte minst. Det är tillåtet att skratta trots att du är ledsen, för jag vet att han ville att ni skulle vara glada.