BröllopsGuiden
28 mar 2009 13:34       8 svar    1615 klick

Klädsel

roxcarro
Antal inlägg: 39
Loggade in: 04 apr 2010
Utloggad
Vad skriver ni när det gäller gästernas klädsel? Vi är så oense hemma. Jag vill att det ska stå Kostym, altså valfri mörk kostym. Min sambo vill att det ska stå kavaj, dvs Valfri kostym i valfri färg.

litenElin
Antal inlägg: 422
Loggade in: 03 sep 2011
Utloggad
Skrivet 28 mar 2009 13:38
Vi kör på kavaj! Vill inte att folk ska behöva köpa nya kläder för vår skull om de inte vill själva, då är det lättare att skriva kavaj. Vill heller inte styra helt vad de ska ha på sig vilket det ju vlir med kostym- då har du en hög karlar som ser ut som de ska på begravning alt. att de ser ut som din sambo (om han nu ska ha ngt mörkt på sig.

Detta är nog en fråga om vad man vill ha för känsla på bröllopet. Stiligt och piffigt- då kanske det ska vara kostym. Vi vill ha det mysigt och avslappnat...

Hoppas ni kommer överens om något bra!!
CatharinaJimmi
Antal inlägg: 219
Loggade in: 22 aug 2010
Utloggad
Skrivet 29 mar 2009 17:14
Vi har valt Mörk kostym som klädkod med tanke på att en del av våra gäster är bönder och helst går i ett par otvättade jeans till vardag som till fest och äger inte en kavaj och kan helt enkelt inte klä sig till festliga tillfällen. Sambon tyckte det var för mycket begärt att alla skulle vara ägare till en mörk kostym som enligt mig var man ska ha i sin garderob för festliga tillfällen. Min sambo kommer däremot ha en Frockcoat så han kommer att vara lite annorlunda klädd jämfört med gästerna.
Dalabruden
Antal inlägg: 45
Loggade in: 18 nov 2009
Utloggad
Skrivet 30 mar 2009 16:00
Vi har valt mörk kostym som klädkod eftersom vi vill ha ett elegant och stämningsfullt bröllop och då känns jeans och kavaj alldeles för casual i vår smak! det handlar trots allt om att fira något mycket stort, större än tex studenten och många andra stora tillfällen i livet då de allra flesta bär kostym så det kan de gott göra på vårat bröllop också!:) jag tycker inte det är för mycket begärt vore en annan sak att tex kräva högtidsdräkt/frack då de flesta inte äger en sådan men en mörk kostym däremot behöver och har nog de flesta män i sin garderob!
litenElin
Antal inlägg: 422
Loggade in: 03 sep 2011
Utloggad
Skrivet 30 mar 2009 16:57
Vill bara tillägga att kavaj betyder kostym men med ljusare färger- alltså inte jeans och kavaj, det ingår i valfri klädsel...
;)

Puss till alla underbara brudar! *heart*
Dalabruden
Antal inlägg: 45
Loggade in: 18 nov 2009
Utloggad
Skrivet 30 mar 2009 20:12
ha ha jag har verkligen ingen stenkoll på klädkoder! men jag misstänker att det du "roxxcarro" oroar dig för med klädkoden kavaj är alla de hiskeliga färger som en kostym kan ha med tanke på bilden du har lagt upp! Man måste helt enkelt komma överens om vilken stämmning man vill ha antingen mer högtidlig och enhetlig eller mer avslappnad och personlig! sen om ni gifter er mitt i sommaren kanske det känns lite dystert med mörk kostym själv gifter jag mej i september då passar det bättre tycker jag! Hoppas ni kommer fram till något!:)
CatharinaJimmi
Antal inlägg: 219
Loggade in: 22 aug 2010
Utloggad
Skrivet 30 mar 2009 22:02
Vi gifter oss 1/8 och kommer ha festen på en fin herrgård och därav klädkoden mörk kostym. :)
Du måste vara inloggad för att svara på inlägget!