BröllopsGuiden
06 aug 2009 08:05       6 svar    2200 klick

Hur bjuder man gäster enbart till festen?

Smulis
Antal inlägg: 7
Loggade in: 30 jan 2011
Utloggad
Min sambo vill att vi ska dela på skaran gäster. Familj och närmsta och sedan kompisar. Kan man verkligen bara bjuda hälften på mat? Hur gör man. Jag vill inte att det ska bli pinsamt.
amuj
Antal inlägg: 2
Loggade in: 08 nov 2009
Utloggad
Skrivet 06 aug 2009 09:27
Har ni ett förmiddagsbröllop kan ni sedan fotografera er och sedan ha en tidig middag med familjen och därefter bjuda in övriga gäster till ett tex coctailparty. Lite snittar samt plockmat är ju trevligt, alla blir ju lite sugna på något fram åt kvällen/natten. Lycka till. / M
Pinglan
Antal inlägg: 74
Loggade in: 23 apr 2010
Utloggad
Skrivet 06 aug 2009 11:28
Hallo!
Kolla lite på engelska bröllopshemsidor, det är tydligen ganska vanligt där att dela på gästerna. Jag tror att de har ett tidigt eftermiddagsbröllop, äter middag med de närmaste och sedan typ kl 18 bjuder man in resten till cocktails, tårta och dans.

Lycka till!
Clara2009
Antal inlägg: 48
Loggade in: 20 feb 2010
Utloggad
Skrivet 06 aug 2009 12:34
Vi delade på våra gäster och först så tyckte alla att det var en toppen ideé. Det är väldigt vanligt i andra länder och tom i Norge. Men ändå kom det inte så många på själva bröllopsfesten fast de sa att de skulle komma. Kan tänka mig att det känns lite pinsamt för gästerna att komma senare. Ändå fick vi ett jätte roligt bröllop och kanske 30 gäster till dök upp.
EmilyJ
Antal inlägg: 13
Loggade in: 28 aug 2009
Utloggad
Skrivet 15 aug 2009 20:55
Hej! Vi tänkte först göra precis som din sambo vill. Sättet vi tänkte lösa det på var med två olika inbjudningskort. Ett till de närmst och till de som vi ville ha enbart på festen skulle vi skriva: Till vigsel och middag har vi valt att bara ha de närmsta närvarande men självklart önskar vi er närvaro till festen efteråt!
Hoppas det löser sig för er. :)
EmilyJ
Antal inlägg: 13
Loggade in: 28 aug 2009
Utloggad
Skrivet 15 aug 2009 20:57
PS! tycker inte ni ska tycka det känns pinsamt! Vissa har stora släkter t.ex så man inte KAN ha alla på middag/vigsel. Det är först och främst ER dag!!
Marie85
Antal inlägg: 1
Loggade in: 05 dec 2009
Utloggad
Skrivet 26 aug 2009 08:17
Från början sa vi att vi bara skulle bjuda närmaste familjen och närmsta vännerna på middag. Men nu lutar det åt att vi direkt efter vigseln kommer ha öppet hus med övrig släkt och vänner med bara fika och sedan ha middag med de närmaste på kvällen. Vi har båda stora släkter så det blir för mycket att bjuda alla på middag. Sen tror jag också att det kan bli lite mysigare på kvällen med bara de närmaste.
Du måste vara inloggad för att svara på inlägget!