BröllopsGuiden
04 maj 2007 23:46       7 svar    3801 klick

Dilemman m långstjälkat...

daisy
Antal inlägg: 89
Loggade in: 24 aug 2007
Utloggad
Jag är inne på en rund rosbukett m långa stjälkar och pärltråd bland blommorna. Är enormt sugen på att binda själv och letar efter ställen att köpa floristmaterial. Fått många bra tips av Carina N bla kring hur man går tillväga m det hela. Tack!

Blomsterhandlaren jag var hos i går avrådde dock från långa, bara stjälkar. Han menade att buketten snabbt tappar fräschören under vigseln och under färden till festen. Visade nåt slags grönt, tygliknande material som används för att klä in stjälkar med, men då blir det mer som en lång "pinne" känns det som?

Många har ju haft jättevackra långstjälkade buketter, bla marrelollo som skriver här ibland. Hoppas nån kan berätta om hur ni gjorde!

Positivt var att blomsterhandlaren sa att rosorna är billiga i slutet på juli och att han skulle ta runt 400-500.- om han skulle binda den. Då i en hållare utan långa stjälkar alltså. Fast det skulle vara roligt att göra den själv!

Kan dock inte riktigt släppa dessa långa stjälkar m vackert band runt. Kan man ha den i spann m vatten in i det sista innan vigseln? Hur får man då den torr så man inte blöter ner klänningen???

Sen i vatten på något sätt igen medan man tar sig till festen, och sedan en fin vas på festplatsen?

Tusen frågor! :-)

Lovisa
Antal inlägg: 233
Loggade in: 04 maj 2020
Utloggad
Skrivet 05 maj 2007 14:42
Kan floristen inte klä varje stjälk med grönt, fast det blir kanske lite jobbigt/dyrt? Om du har buketten i vatten innan vigseln och sen låter de droppa av en stund borde det väl funka. Kolla med fler florister innan du bestämmer dig så får du fler åsikter och tips.
nath
Antal inlägg: 3
Loggade in: 23 aug 2007
Utloggad
Skrivet 18 jun 2007 13:34
först en sida med florist-tillbehör, finns i england, men de skickar också utomlands. http://www.carnmeal.com

Det går hur bra som helst att ha långa bara stjälkar på till exempel rosor, vissa blommor går det definitivt inte med, men rosor skall gå.
Om du vill kan du vira det gröna materialet (heter floral stemtape på engelska) runt stjälkarna, men det behövs inte.

ett litet florist-tips (inte för att alla florister rekommenderar detta) är att ta en liten tuss av bommull, blöta den och och sedan 'peta' bommulss-tussen in i ändan av stjälken. på det viset får rosorna vatten under tiden som de skall vara fina, och behövs inte förvaras i vatten.

hoppas det inte blev för svårt att förstå.

kram från en florist
daisy
Utloggad
Skrivet 13 jul 2007 10:58
Idag måste jag ta itu med brudbuketten! Ska ner till floristen (hoppas jag inte smittar ner honom med min förkylning) och beställa. Efter era inlägg här så känner jag att jag har en hel del bra argument ifall han fortfarande inte tycker att jag ska ha långa stjälkar.

Jag har ju oroat mig över att stjälkarna och sidenbandet runt dem ska bli dyngvåta och blöta ner hela mig, men det är ju faktiskt bara de nedersta centimetrarna av stjälkarna som behöver stå i en liten slatt vatten under transport mm kom jag på nu. Bandet behöver ju inte vara under vatten!! Tänk vad otroligt intelligen man kan vara ibland!!! :-)
daisy
Utloggad
Skrivet 13 jul 2007 11:10
Förresten TACK nath!!! Unerbart att du som yrkeskvinna delar med dig av dina arbetsknep! Tusen tack!!!
daisy
Utloggad
Skrivet 13 jul 2007 19:49
Ang runda stavbuketter: Letar hysterisk efter alternativ till vinröda rosor eftersom floristen tydligen har enorma problem med att förstå hur vinrött ser ut. I min jakt i cybern stötte jag på följande sida där jag till min förvåning ser att en del tydligen knipsar av blomman en bit nedanför knoppen, klistrar/knyter fast de långa stjälkarna under hållaren och sätter blommorna i blöt oasis ovanpå/runt hållaren!

Då var det ju superintelligent tänkt av mig att sätta dessa långa stjälkar i (citat) "en slatt vatten" på bröllopsdagen och att man därmed "inte behöver blöta ner hela stjälkarna"! Pucko eller? *garv* Inte visste jag att man kapar dem först!

Det slår mig just att inte heller min florist visste detta, han menade ju för ett tag sedan att stavbuketter är svåra att hålla fräscha iom att de inte får vatten under fotografering/vigsel! Hmmm, något säger mig att det vore läge att se sig om efter nån annan som kan göra buketten...
daisy
Utloggad
Skrivet 13 jul 2007 20:46
Hej, det är jag igen med ett 5:e inlägg i den här tråden på en kort stund! :-)
Är helt uppslukad av detta med runda stavbuketter och måste bara tipsa om ytterligare en länk som jag hittade nyss. De använder inte hållare eller klipper av stjälkarna i den här beskriviningen så tydligen kan man göra lite hur man vill. Men det borde ju som sagt vara mest hållbart att sätta själva blommorna i oasis och limma stjälkarna under ihop med hållaren...

http://www.blommorhemma.se/arranging3.asp
Du måste vara inloggad för att svara på inlägget!