BröllopsGuiden
15 dec 2010 00:34       2 svar    5511 klick

Hur går jag till väga..?..vill jobba med bröllop

cecylia
Antal inlägg: 1
Loggade in: 15 dec 2010
Utloggad
Hej det är så att jag undrar hur man ska gå till väga om man vill jobba med bröllop ??..Måste man ha gått någon specielll linje på gymnasiet..

Tacksam för svar
Tina G
Antal inlägg: 140
Loggade in: 03 feb 2015
Utloggad
Skrivet 15 dec 2010 09:03
Hej Cecylia!

Vad jag vet så finns det ingen speciell linje på gymnasiet som har bröllopsinriktning men BröllopsAkademin www.brak.se anordnar kurser.

Går du deras kurser och skriver slutproven mm så blir du aktoriserad bröllopskoordinator. Jag har själv gått deras steg 1 och 2 för några år sedan.

Du kan även erbjuda din hjälp till nära och kära som skall gifta sig, på det sättet får du mycket bra erfarenhet av hur det är att arbeta som bröllopskoordinator.

/Tina
Anna BröllopsGuiden
Antal inlägg: 324
Loggade in: 17 aug 2019
Utloggad
Skrivet 15 dec 2010 11:40
cecylia skrev 2010-12-15 00:34:46 följande:
Hej det är så att jag undrar hur man ska gå till väga om man vill jobba med bröllop ??..Måste man ha gått någon specielll linje på gymnasiet..

Tacksam för svar

Hej! Det beror också på vad man menar med att jobba med bröllop. Själv jobbar jag med bröllop, men inte som bröllopskoordinatior utan som skribent på redaktionen och med styling etc. Även de som jobbar i bröllopsbutik t ex jobbar med bröllop skulle man kunna säga. Det finns faktiskt tusen möjligheter att jobba med bröllop, allt från bröllopsbutiksarbete, bröllopscatering, brudklädsel och fixa brudfrisyrer, florister jobbar med att binda bröllopsbuketter osv. Bröllopskoordinering är kanske det du tänkt dig och den marknaden är liten. Det är helt enkelt få som kan leva på detta, men många skulle vilja jobba med det. Någon enkel väg för att bli en fullfjädrad och flitig anlitad bröllopskoordinatior finns inte. Det handlar mycket om kontakter., att man är duktig t ex på festarrangemang, kan organisera osv. Så mitt tips är att du skaffar dig en bra grundutbildning och kunskaper från de otaliga branscher som finns i bröllopsbranschen. Personliga egenskaper är också avgörande som t ex förmåga att knyta kontakter, stresstålighet, affärsmässighet etc.
Lycka till!
Du måste vara inloggad för att svara på inlägget!