BröllopsGuiden
08 jun 2012 22:07       5 svar    3543 klick

Tärnklänningar

Unbreakable
Antal inlägg: 5
Loggade in: 15 maj 2013
Utloggad

Hej, sklle behöva få lite råd. Vi vet inte riktigt hur vi ska gå tillväga när det gäller tärnornas kläder.

Vi kommer förmodligen att ha 4 tärnnor. Jag har en tanke att antingen välja ut en klänning som jag vill att de ska ha, eller att jag väljer vilken färg klänningen ska ha och att de får välja modell. Är det okej att be dem betala kläderna själva eller är det lite fräckt? 
Jag känner mig själv lite kluven. Det är ju tärnorna som kommer att behälla klänningarna så på så sätt känns det som att det bara är rätt att de betalar. Å andra sidan så är det vi som "tvingar" dem att köpa en specifik klänning. Hur har ni gjort/kommer göra?

Tacksam för svar.  

lilleskutt
Antal inlägg: 2
Loggade in: 15 jun 2012
Utloggad
Skrivet 15 jun 2012 17:16

Jag ska ha tre tärnor. Jag sa som det var till dom direkt att jag har inte råd att betala allt till alla tre, men jag betalar gärna lite..
De enda kraven jag har är att dom ska hitta en klänning som alla tre gillar, vill de ha samma färg är det ok, men dom får gärna ha olika färg..
Sedan är jag själv inte så glad för de här glansiga klänningarna, utan jag vill att dom ska kunna använda sina klänningar efter bröllopet med.. 

Mina tärnor tycker det är helt ok, dom sa att dom hade ändå köpt en ny klänning att ha på sig som gäst till bröllopet annars.. Nu ska vi bara hitta klänning till dom =) 

EmmaL89
Antal inlägg: 26
Loggade in: 18 feb 2014
Utloggad
Skrivet 25 okt 2012 11:19

Jag har fyra tärnor och alla syr upp eller köper sina klänningar själva. jag har valt färg, men de får själva välja stil och tyg.

Jag kommer däremot betala deras buketter samt att de får armband och dekoration till håret i gåva från oss.

Mina tärnor är helt okej med det! Det är bara viktigt att vara lyhörd så att alla blir nöjda. (det blir man också om man har en rak kommunikation)

Lycka till!

Sayonne
Antal inlägg: 1
Loggade in: 21 jan 2013
Utloggad
Skrivet 26 okt 2012 16:04
Vi har två tärnor, vi har bestämt färg så får de köpa en klänning som de trivs i som vi betalar åt dem
miak86
Antal inlägg: 35
Loggade in: 13 nov 2012
Utloggad
Skrivet 30 okt 2012 21:47

När jag och maken gifte oss stod vi för halva kostnaden för klänningarna (syddes upp av sömmerska), vi hade 2 tränor. Marsalkerna fick slipsar och näsdukar uppsydda i samma tyg som tjejernas klänningar, de betalade inget och de hade egna svarta kostymer. Vi betalade alla blommor.

FridaJohansson87
Antal inlägg: 3
Loggade in: 19 dec 2012
Utloggad
Skrivet 19 dec 2012 09:33

Jag skulle behöva lite råd. Jag ska vara tärna ochvi får helt välja tyg, färg, modell osv. Jag har adlrig varit på ett bröllop och vet inte riktigt vad som är passande. Här http://www.stylight.se/Festklanningar/ har jag hittar en klänning som jag gillar, tredje raden i mitten i mörk blått, från mint and berry. Är detta en klänning som jag skulle kunna ha på cermonin (och under festen såklart)? Tacksam för tips. OM inte?, vad borde jag tänka på när jag kikar på en klänning. 

Du måste vara inloggad för att svara på inlägget!