BröllopsGuiden
07 jan 2015 15:35       1 svar    1597 klick

Fest på hotell?

smyling
Antal inlägg: 1
Loggade in: 19 jan 2015
Utloggad

Har en undran om någon har erfarenhet av en bröllopsfest på hotell??
Min fästman kommer från en kultur där det är, typ, det enda alternativet och vi har således börjat kolla på alternativ i Malmö.

Min undran är om det kommer vara värt det?
Vi har ännu inte fått någar prisförslag från de som vi varit i kontakt med, men spontant känns det som att det kommer vara dyrt. Mycket dyrt. Samt lite opersonligt.

Vi pratar dock om ett bröllop på ca 100 pers, så om vi hade sluppit plocka fram och städa undan...samt att de förser oss med allt, så hade det ju varit sjukt najs! :)

Har någon en egen upplevelse av hur det kan vara?

Monkiki
Antal inlägg: 5
Loggade in: 30 mar 2016
Utloggad
Skrivet 24 jan 2016 20:46

Vi gifter oss i april i Vemdalen (Jämtland) och kommer ha festen på ett hotell där.

Men vi kommer hyra en egen sal att vara i vilket kostar oss 2500 kr, och då ingår serveringspersonal och dukning/dekorering med våra färger/tema... Maten kommer vara förrätt, buffé och efterrätt och kostar ca 465kr/person... Men nu gifter ni er i Malmö där jag kan tänka mig att priserna ser lite annorlunda ut.

I och med att vi har en hel sal för oss själva där vi kan stänga om oss (och om vi hade velat dekorera med tyg och saker i taket o.d så hade de antagligen kunnat göra det mot en kostnad) så kommer det bli nästan lika personligt som om vi hade hyrt en lokal någonstans... Plus att vi slipper jobbet innan och efter ;)

Nackdelen är ju att man måste köpa all dryck via dom vilket lätt gör att kostnaden springer iväg. (Jag räknar på runt 20.000 för 40 personer - och då bjuder vi bara på en viss del dricka till maten - resten får gästerna stå för själva snåla som vi är :P )

Aletnativet är att ni letar reda på en lokal där catering ingår (det var vårt alternativ här i Sthlm innan vi bestämde oss för fjällen istället) men man står för drickat själv. Tyvärr var man tvungen att ta serveringspersonalen via dom då... Vilket var en stor utgift!

Min sponana tanke är ändå att hittar ni rätt hotell så kan det bli riktigt bra :) Jämför för och nackdelar. Hur mycket tid/pengar är ni villiga att lägga på de olika delarna? Vad är viktigast för er?

Jag såg hur mycket svärfar/svärmor/brudparet m.fl stressade med alla förberedelser och dekorationer när min pojkväns syster gifte sig förra året och är glad att jag slipper den biten. Och jag är glad att jag slipper skjuta över den stressen på någon annan i min familj också...

Lycka till!

Du måste vara inloggad för att svara på inlägget!