BröllopsGuiden
10 feb 2007 14:03       2 svar    3404 klick

Amatör fotograf?

Fru Bergqvist
Antal inlägg: 27
Loggade in: 03 jul 2011
Utloggad
Jag har läst någonstans att man kan höra med vänner och familj om det är någon som är duktig amatörfotograf som istället för en dyr fotograf kan ta bröllopsbilderna. Detta tycker jag låter som en jättebra idé men jag undrar, vågar man det? Å andra sidan har jag också läst att det är viktigt med en riktig proffsfotograf just för att det är en så viktig händelse. Är det någon som har använt sig av en amatörfotograf som kan ge mig lite råd i denna fråga???
Frida
Antal inlägg: 231
Loggade in: 20 mar 2017
Utloggad
Skrivet 10 feb 2007 19:44
Jag har en bekant som använde en kompis kompis som var amatörfotograf, och de blev inte nöjda. Nu är ju detta inget som gäller alla amatörfotografer, utan detta berodde mer på att de inte gillade fotografens stil och smak. Mitt råd är att titta på de bilder som fotografer tagit tidigare så ser ni vilken sorts bilder det kan bli.
Anna BröllopsGuiden
Antal inlägg: 324
Loggade in: 17 maj 2021
Utloggad
Skrivet 10 feb 2007 22:24
Hej! Jag tänkte ta mig tid att ge ärliga tips och råd i denna viktiga fråga som har seglat upp som en av de mest debatterade på senare tid. Mina svar bygger på den erfarenhet som jag fått av att jobba länge med bröllop (och med fotoreportage för tidningen BröllopsGuiden) och inget annat. Här följer mina synpunkter:
När du anlitar ett proffs är det främst trygghet (och sparad tid) du köper, för det mesta blir bilder tagna av ett proffs bäst, men jag har varit med om att brudpar inte varit nöjda då heller, så det finns inga 100% iga garantier. Dock är riktigt duktiga bröllopsfotografer mycket noga med att allt ska klaffa. De har dubbla kameror, assistenter samt en gedigen erfarenhet av de speciella förutsättningar som ett bröllop kräver. Men den främsta orsaken till att anlita ett superproffs är ju att de kan förvandla ett standardbröllop till ett alldeles unikt och speciellt med sina konstnärliga bilder. Men smakar det så kostar det. De flesta har helt enkelt inte budget för de fantasipriser sådana fotografer kan ta ut. Den bistra sanningen att den som kan ta bra betalt för sitt jobb gör det gäller även här. Ett högt pris är ca 3000 kr inkl. moms i timmen eller mer, ett medelpris är ca 1200 kr inkl. moms i timmen. Allt under det är billigt för en proffsfotograf. Om den är duktig på sitt jobb vill säga. (De som menar att man alltid måste redigera i timmar i efterhand och liknande håller jag inte med). Sedan tillkommer kanske annat, som album, pappersbilder, film etc.
Jag vill gärna tipsa dig och alla som har en liten budget för fotot:
Visst kan du anlita en amatörfotograf, men då är det viktigt att tänka på följande: 1. Be att få titta på bilder som denna "fotograf" har tagit tidigare (boka ej en kompis som råkar äga en kamera och som erbjuder sig att fota). Försäkra dig om att få se olika typer av bilder och de känns rätt för dig. Och att personkemin stämmer. Detta gäller ju också när man anlitar ett proffs. 2. Fotografen bör ha fotat på liknande tillställningar. 3. Fotografen ska ej samtidigt vara gäst på bröllopet, det gäller att han/hon fokuserar på plåtningen och inget annat. 4. Gör upp en lista över vad ni vill ha fotat, glöm ej detaljbilderna, och gå igenom med fotografen. Det blir så mycket lättare då samt mindre risk för missförstånd som inte går att rätta till i efterhand. 5. Fotografen bör ha två kameror med sig, om något skulle gå sönder. 6. Ni bör också skaffa någon form av "backup" om fotografen skulle bli sjuk eller utebli. 7. Be vänner och släkt fota så mycket de hinner och kan, ibland blir någon av dessa bilder en av de bästa. Se det dock som ett komplement, ingen gäst ska känna pressen att fixa era bilder! 8. Nu är bilder i "reportagestil" inne, men tänk på att studiobilder ger en exakt dokumentation av hur ni såg ut på bröllopsdagen, detaljer i klädsel etc, och det är inte alltid reportagebilderna visar detta så bra. Fota därför innnan vigseln i en miljö som motsvarar studio så ni får några klassiska bilder. 9. Gör upp med fotografen om ett pris och vad som ingår i priset. Betala för jobbet så att det verkligen blir gjort med engagemang! Hur det ska redovisas till skattemyndigheten får fotografen ta ansvar för. Vill ni ha fri tillgång till bilderna måste ni göra upp om detta innan bröllopet. Fotografen äger alltid sitt jobb och sina bilder, i det här fallet bilder på ert bröllop. Det har ingen betydelse att det är en amatörfotograf. Proffsfotografer ger inte bort eller säljer sällan sin copyright, men en amatör kan kanske tänka sig det. 10. Du kan också välja att låta en proffsfotograf fota t ex en timme i studio och sedan anlita en amatörfotograf resten av dagen.
För att summera: Visst kan man anlita en duktig amatörfotograf, men räkna med att planeringen tar längre tid. Så börja rodda i god tid med att hitta och engagera en amatörfotograf. Själv skulle jag välja att lägga en stor del av budgeten på en duktig bröllopsfotograf, främst för att slippa stressen! Lycka till!
Anna Lundgren/Chefredaktör
(Jag lägger till mer tips i detta inlägg när jag kommer på flera)
Du måste vara inloggad för att svara på inlägget!