15 sep 2007 20:32
5 svar
3662 klick
Byte av efternamn, bröllopsresa, pass...???
nus
Antal inlägg: 5
Loggade in: 28 sep 2007
Utloggad
Oj, oj, oj..
Vår snabba tanke:
Gifta oss borgligt på flygplatsen, sedan vår planerade resa till asien i 7 veckor.. Låter bra eller hur?!
Men..
Problemet:
Vi har tänkt att ta ett nytt efternamn båda två.. Hur gör vi med passen? Och de bokade biljetterna?
Någon som har gjort så?
Ja, allt är till hjälp!
Tack på förhand!
Kram
anna.e
Antal inlägg: 291
Loggade in: 09 nov 2008
Utloggad
Skrivet 15 sep 2007 21:34
jag har ingen erfarenhet, men har läst någonstans (Bröllopsguiden?) om att man bör ha dubbla pass med båda efternamnen för säkerhets skull. Fast om ni bytt namn innan ni reser bör det ju räcka med de nya namnen...
Jag vill rapportera detta inlägg!
LJo
Antal inlägg: 200
Loggade in: 22 jul 2010
Utloggad
Skrivet 15 sep 2007 22:28
Tips är att gå in på patent och registeringsverkets hemsida. Där finns all info. Men tror att det blir billigare om en av er byter efternamn först och den andra tar det namnet vid vigseln. Min blivande ska nämligen byta ut 1 bokstav i sitt efternamn K blir C och det kostar 1500:-
Lycka till
nus
Antal inlägg: 5
Loggade in: 28 sep 2007
Utloggad
Skrivet 16 sep 2007 01:09
Jo, två pass..
Men kan vi söka pass i ett namn vi inte har?
Kan man kanske skicka in pappren efter hemkomsten?
När vi är borta såpass länge oså?
Om jag tar hans namn då? Då måste ju mitt pass fortfarande va problemet?
Tack för era svar!
Kanske någon mer som kan hjälpa till!?
Svårt att veta alla som man ska kontakta.
cat0181
Antal inlägg: 129
Loggade in: 07 jan 2009
Utloggad
Skrivet 17 sep 2007 11:49
Testa att kontakta Skattemyndigheten. Dom vet hur ni ska göra eftersom det är till dom man anmäler namnbyte och sånt!
5 jan
Antal inlägg: 41
Loggade in: 05 maj 2008
Utloggad
Skrivet 17 sep 2007 18:32
Gå in på följande sida på skatteverket.
http://www.skatteverket.se/folkbokforing/ovrigt/namn.4.18e1b10334ebe8bc80004083.html
Efternamn vid vigsel/registrerat partnerskap
Ni som gifter er eller ingår registrerat partnerskap ska, enligt namnlagen, senast i samband med vigseln anmäla vilket efternamn ni vill ha i äktenskapet/partnerskapet. Anmälan görs till Skatteverket eller till vigselförrättaren på blanketten SKV 7631/SKV 7631a.
Ni kan välja mellan
antingen ha den enes eller den andres efternamn som gemensamt efternamn
eller att var och en behåller sitt efternamn från tiden närmast före äktenskapet/registrerade partnerskapet.
Som gemensamt efternamn får ni inte välja ett efternamn som en av er har förvärvat genom ett tidigare äktenskap/registrerat partnerskap.
Ditt namn ändras ju inte förrän ni skickar in så ni måste ha det passet med det namn som du beställt resan i annars kan ni få problem vid incheckningen. Lycka till!