BröllopsGuiden
ÄMNE I FORUMET: Planering Starta ny tråd
MrsFeerick to be
Antal inlägg: 11
Loggade in: 28 okt 2007
Utloggad
Skrivet 20 sep 2007 21:12
Jag tycker att det är bra. Är ju inte tradition egentligen utan endast härmapaaktigt från amerikanska filmer. Varför ska vi hålla på o lämna över från man till man?
Friedaabrahamsson
Antal inlägg: 13
Loggade in: 02 jul 2008
Utloggad
Skrivet 20 sep 2007 21:15
Men man får väl bli överlämnad av sin mamma om man vill? Eller så kan man ju strunta i det och gå fram själv.
Sol_76
Antal inlägg: 52
Loggade in: 16 nov 2009
Utloggad
Skrivet 20 sep 2007 21:45
Jag tycker att man ska få göra som man själv vill när det gäller överlämning eller inte.
Bride2009
Antal inlägg: 17
Loggade in: 25 maj 2009
Utloggad
Skrivet 20 sep 2007 21:59
Jag tycker också att det är bra. Varför ska min pappa behöva gå med mig uppför gången och lämna över mig till min blivande man. Både jag och min blivande har självständigt valt varandra och ska därför tillsammans gå uppför gången.

Det tråkiga med denna nya tradition som kommer från Amerika är att känns så bakåtsträvande. Det har funnits och finns fortfarande så många kvinnor som har fått kämpa för att bli respekterad för den dem är och för att bli sedd som självständig individ. Och att nu gå tillbaks till en tradition där kvinnan leds från en man till en annan känns aningen trist.

Jag vet att vissa vill gå med sin pappa och jag respekterar det men för mig är det inget som jag vill göra.
Friedaabrahamsson
Antal inlägg: 13
Loggade in: 02 jul 2008
Utloggad
Skrivet 20 sep 2007 22:20
Självart ska man kämpa för kvinnans självständighet. Men jag tror inte att det är så många kvinnor som känner sig kränkta för att deras pappor för dem fram till altaret. Som sagt alla ska göra som dem vill. Jag ska gå med minblivande man fram. Är bara så trött på allt snack om jämnställdhet. Kvinnor måste lära sig att ta för sig!!
cat0181
Antal inlägg: 129
Loggade in: 07 jan 2009
Utloggad
Skrivet 21 sep 2007 00:02
Min pappa vill väldigt gärna gå med mig in i kyrkan och jag har alltid velat det med. Han har inte funnits så mycket i mitt liv, så jag tycker att det är ett tecken på att han är stolt över mig! Varför skulle inte han få göra det? Jag tycker att det är en fin gest! Inte nån tanke på att det skulle vara en överlämning från man till man! Mera att dom männen som betyder mest för mig i värden är med mig i kyrkan och delar min stora dag! Dom som tänker att det är bakåtsträvande får väl tänka det, men om jag nu vill att min pappa (som dess utom får cellgiftsbehandling för canser) ska ge bort mig, och jag vet att han väldigt gärna vill, så ska han väl få det? Jag ser det som att han godkänner mitt (MITT) val av make, den jag vill leva resten av mitt liv med. Att han litar på att den man jag valt är den rätta för mig!
Så hur är det nu? Om dom inte tillåter att fadern ger bort bruden, är inte det då att neka henne ett fritt val? Då är det ju i alla fall mannen som har bestämt och inte kvinnan?! ELLER?
EmiSefton
Antal inlägg: 2
Loggade in: 27 maj 2009
Utloggad
Skrivet 21 sep 2007 00:20
Jag ska gå in med min far, har alltid velat haft det så när jag har tänkt på bröllop. På vägen in ska jag stanna vid min mamma & lämna en ros.
På vägen ut ska jag stanna vid min svärmor & ge henne en ros.
Detta tycker jag är en fin sak att göra för dom båda & mig.
Vi har inte allt enligt tradition, ex tärnan går ut tillsammans med brudnäbbarna innan mej. Jag går ut med min far först när dom står där framme , redo.....*längtar*
leez
Antal inlägg: 102
Loggade in: 11 nov 2008
Utloggad
Skrivet 21 sep 2007 00:21
Haller med ovan!
Det ar ju den stoltaste dagen i livet for fadern.. Vi kommer ju alltid att vara deras lilla dotter..
Jag tycker det ar en superfin gest o ar stolt over att min far ska overlamna mig..
Men som sagt, each to there own, man gor som man vill..
Jess
Antal inlägg: 163
Loggade in: 27 apr 2009
Utloggad
Skrivet 21 sep 2007 00:23
Faktiskt så är det så att denna tradition inte kommer från USA (hur otroligt det än må låta, eftersom vi i Sverige, med andra länder, mer eller mindre börjar likna "nyamerikaner"), denna tradition härstammar faktiskt från urminnes tider, då kvinnan ansågs "ägd" av mannen. Genom historien har detta givetvis ändrats, och många länder valt att ta avstånd från detta, medan andra länder fortsatt att hålla kvar vid det, t ex England, och USA för att nämna några.

För min personliga del så vill jag att min pappa ska leda mig fram, men inte för att jag tvivlar på min förmåga att "ta hand om mig själv" och behöver en man att försörja mig. Jag är så långt ifrån feminist som man kan komma, jag tänker aldrig i de banorna, utan ser man och kvinna som jämlika. Jag tror faktiskt också att om man ska börja förbjuda vissa saker (som i detta fall) så är risken stor att man faktiskt "läser" in mer i situationen än vad det faktiskt betyder för folk. Jag skulle våga säga, att detta mer än något, handlar om ren och skär tradition! Jag bryr mig inte om hur andra firar jul, påsk eller nyår, jag bryr mig ännu mindre om ifall någons pappa för sin dotter fram mot altaret i kyrkan, och jösses vad jag hade blivit arg om något hade sagt att jag INTE fick lov att göra det eftersom det anses vara "kvinnoförnedrande". Om man verkligen vill att man och kvinna ska vara jämlika, då ska man låta MÄNNISKOR göra precis som de vill inom rimliga gränser!
shiliz
Antal inlägg: 54
Loggade in: 03 jun 2009
Utloggad
Skrivet 21 sep 2007 07:11
Jag ska gå själv fram med min blivande väntandes på mig. Känns hur bra som helst. Allra först går mina småsyskon som är brudnäbbar och sen går min tärna och till sist jag.
anilä
Antal inlägg: 459
Loggade in: 24 mar 2011
Utloggad
Skrivet 21 sep 2007 07:39
Det är bra att prästen sa nej, om man läser på svenska kyrkans hemsida om just vigselns förordningar så är det inte med där. Jag är inte troende och går oftast mot strömmen men vissa saker får man lov att respektera. Alla dom präster som säger ja bryter mot sina egna regler. Fånigt?!? ja kanske men nu ser det ju ut så, bara att respektera.
Jag ska gå in med min blivande man och inte min pappa.
maraso
Antal inlägg: 37
Loggade in: 15 jul 2008
Utloggad
Skrivet 21 sep 2007 08:13
Jag kan säga att jag i hela mitt liv har varit feminist och jag strävar jämnlikhet alltid, men nu tycker att jag att det har blivit för mycket snack om att vi kvinnor är ägda av männen ifall vi går fram till altaret med sin far!!

Jag tycker att man borde se saker och ting mera på modernt sätt. Jag har varit pappas lilla flicka enda sedan jag föddes och är det fortfarande (och nu är jag redan 24år). Det att pappa för mig fram till altaret och lämnar över mig till min blivande man, är inte att det att lämnar över äganderätt över mig, utan det min blivande tar emot ett stort ansvar som heter trygghet. Och fast jag är en självständig kvinna som alltid har stått på mina egna ben, så skadar det mig verkligen inte att jag vet att det finns en man eller en annan människa som stöder mig och finns till IFALL jag behöver.

Min pappa var min tränare när jag ännu tävlade i skidning och orientering och vi har varit mycket nära i alla mina år. Vi har ett samband som jag inte har med mamma. (Med mamma har jag ett annorlunda samband). Nu är det så att min pappa har fått hjärtfel och jag skulle vara mycket ledsen ifall han inte skulle finnas på plats när jag gifter mig. Och jag alltid haft det som en självklarhet att skall föra mig till altaret.

Alla skall få göra sina beslut om hur man vill ha det i kyrkan, men man behöver inte ta alltid så bokstavligt från den fornatiden. Alla gifter vi ju oss för att få dela med oss till den andra partern och då måste man ju dela av sig när man också har det svårt.
brud2007
Antal inlägg: 141
Loggade in: 18 apr 2008
Utloggad
Skrivet 21 sep 2007 09:21
jag tycke vår präst sa en jätte bra och fin ska.

han sa: du får jätte gärna gå in med din pappa så länge du går på höger sida om honom för då blir det inget överlåtande. då du står mellan din pappa och blivna man och du själv går över till din blivande.

det finaste och mest betydelsefulla man har det har man på höger sida om sig närmast hjärtat. så jag gick in med min pappa då på höger sida. och när jag gick ut gick jag på höger sida av min man.

tyckte jag var fint sagt.

Prästen var noga att säga till att min man inte fick säga tack när min pappa och jag kom fram.

hade jag gått på vänster sida om min pappa hade det blivit en överlåtelse då min pappa och min man hade stått bredvid varandra.
cat0181
Antal inlägg: 129
Loggade in: 07 jan 2009
Utloggad
Skrivet 21 sep 2007 12:50
Det kan ju vara bra att veta! =) Hoppas bara att vår präst går med på det. Han verkar vara förstående på det vi vill. Fast jag har faktiskt inte bestämt mig om jag ska gå in med min far eller inte. Jag tror samtidigt att det kan vara en mäktig sak att gå in med min blivande! Jaja, det ger sig...
högbergs
Antal inlägg: 155
Loggade in: 13 feb 2008
Utloggad
Skrivet 21 sep 2007 14:10
Det va så otroligt roligt, fnittrigt, nervöst och spännande att stå där utanför kyrkportarna tillsammans o vänta på att få gå in... Kyrkklockorna började ringa.. vi tittade på varandra med nervösa leenden o glittrande ögon o så slogs portarna upp... Oj oj oj!!! Vilken grej! Hade mannen stårr ensam där framme o väntat hade han nog svimmat.. sås om han kramade min hand på vägen in... :)
frallan
Antal inlägg: 6
Loggade in: 12 sep 2008
Utloggad
Skrivet 19 maj 2008 23:51
Jag har ingen kontakt med min far så jag frågade min äldsta son (18 år) om han kan tänka sig att överlämna mig. (Är inte min blivande mans riktiga son.)
Och han vill jättegärna göra det för mig! Och det betyder mer för mig än att någon annan ska göra det.
Jag är stolt och glad över att han vill göra det för mig! *lovest*
malmtobe
Antal inlägg: 17
Loggade in: 01 nov 2008
Utloggad
Skrivet 20 maj 2008 01:30
Läs artikeln en gång till!
Det är så typiskt Aftonbladet att sätta felaktiga rubriker. Krook förbjuder inte överlämmningen, men församlingarna avråds från att godkänna överlämmningen med hänvisning till att det KAN symbolisera ett förtryck. Var och en får ha vilka önskemål som helst, och om vi blivande brudar kan sitta och diskutera ingångsmarscher, vigselpsalmer etc. med prästerna, så tror jag nog att prästerna lika väl är villiga att diskutera den övriga strukturen på vigselceremonien. Men kom ihåg att det är inget FÖRBUD, och att det som artikeln refererar till är attityderna inom Stockholms Stift. :)
Du måste vara inloggad för att svara på inlägget!