BröllopsGuiden
08 jan 2008 15:51       8 svar    1909 klick

Vigsel och fest eller bara fest

marinaandreas
Antal inlägg: 77
Loggade in: 11 maj 2009
Utloggad
Hej!

Vi har fått ett problem. Vi har hela tiden gått i tron om att det kapell vi bokat för vår vigsel tar in 150 personer, men tydligen så säger brandföreskrifterna att endast 100 får vara där inne.

Vår gästlista idag innehåller ca 160 namn och vi hade inte tänkt att korta ner den mer än så.

Vad tycker ni? Kan man vara ful mot kyrkan och tränga in 50 extra utan att säga någonting?

Kan man bjuda in vissa av gästerna endast till festen? Jag har sett varianter där man bara bjuder in till vigseln och inte festen, men inte tvärtom som vi nu skulle behöva göra?

Tacksam för förslag på lösning!
//Marina
anilä
Antal inlägg: 459
Loggade in: 24 mar 2011
Utloggad
Skrivet 08 jan 2008 16:07
Jag har ingen lösning på ert problem men ni kan def inte klämma in fler personer än vad som får vara där inne. Det handlar ju inte om 2 extra utan 50 st. Tänk om något händer...*ohmy*
Varför inte boka en annan kyrka
Blåbrud
Antal inlägg: 159
Loggade in: 26 okt 2008
Utloggad
Skrivet 08 jan 2008 20:28
Varför inte bara bjuda de "närmaste" till själva vigselakten, och låta övriga invänta på festplatsen? Det är många som gör så.
anna.e
Antal inlägg: 291
Loggade in: 09 nov 2008
Utloggad
Skrivet 08 jan 2008 22:11
Ni kan absolut inte "klämma in" fler än vad säkerhetsföreskrifterna säger! Jag hade nog valt en annan kyrka.
marinaandreas
Utloggad
Skrivet 09 jan 2008 16:10
Vi inser egentligen också att man inte kan smyga in 50 pers extra - är mest besviken på att det tog pastoratet ett halvår att kläcka ur sig detta.

Problemet är bara att på vår ort finns bara två kyrkor och den andra hade vigslar bokade vid samma tid. Det fanns tid kl 17 - vilket jag har prel. bokat, men jag tycker att det är lite för sent.

Vi börjar nu så smått titta på förslaget att vara utomhus istället - och då kommer nästa fråga - Har någon nått tips på om man kan hyra provisoriskt tak (typ segelduk). Eller alternativ, kan någon lova mig solsken den 2 augusti??

/Marina
Anna J
Antal inlägg: 21
Loggade in: 04 aug 2008
Utloggad
Skrivet 10 jan 2008 10:56
Har ni ingen annan kyrka i närheten fast på annan ort, det finns ju inte alltid lokaler nära så att gästerna får åka en bit. Annars om ni vill vara ute kanske Rent a Tent har någon variant utan "väggar".
Marre_R_S
Antal inlägg: 68
Loggade in: 11 aug 2008
Utloggad
Skrivet 10 jan 2008 22:58
ojoJ.. lite mycket folk att tränga in... tycker absolut inte att ni ska göra det, en eller två det e väl oki, men inte 50... kan ni inte försöka hitta en annan festlokal???
marinaandreas
Utloggad
Skrivet 11 jan 2008 09:53
Vi har så smått börjat titta på tältlösningar och vi har preliminärbokat en kyrka på en annan ort. Vi måste besluta oss hur vi ska göra nu i helgen.

Det lutar mest åt kyrkan och att vi eventuellt hyr en buss så att de som vill jag få skjuts mellan kyrka och festlokal (det är ca 5 mil mellan dessa ställen). Jag tycker att våra gäster kan lösa det själva, men blivande maken tycker att vi ska fixa transporten. Någon som har en liknande situation?

Det som vore skoj med detta är att kyrkan ligger där jag växte upp och festlokalen där min blivande växte upp, så det finns en symbolik i det hela.

Trevlig helg på er!
/marina
Du måste vara inloggad för att svara på inlägget!