30 jan 2008 20:02
25 svar
7260 klick
Känns det snålt om man gör så här?
bic
Antal inlägg: 247
Loggade in: 09 aug 2012
Utloggad
Om vi inte önskar oss något i present men önskar gärna ett bidrag till bröllopsresan alt. festen. Eftersom vi redan bor ihop och har nästan dubbelt av allt,(utom en jätte stor kastrull) kan man även då ta en "liten" kuvertavgift(100-150kr) eller låter det snålt/sniket? Då vi inte har råd med hela middagen själv... Vad tycker ni!?
marfa522
Antal inlägg: 331
Loggade in: 08 dec 2008
Utloggad
Skrivet 30 jan 2008 20:14
Det finns ju egentligen bara ett svar på den frågan. Speciellt när du skriver att ni inte har råd... :)
Jag tycker inte att det är snålt att ha kuvertmiddagar. Det är många som har det. Men däremot kanske det kan kännas lite konstigt att både ta kuvert och be om pengar i present... då är det nog bättre att uttrycka sig om att ni redan har dubbelt av allt och presenter undanbes.
Det kommer säker finnas flera personer som kommer att köpa något eller ge pengar iaf.
Jag vill rapportera detta inlägg!
anna.e
Antal inlägg: 291
Loggade in: 09 nov 2008
Utloggad
Skrivet 30 jan 2008 21:15
Jag har varit på bröllop där de tog kuvertavgift istället för presenter. Jag tycker inte heller att man kan begära båda delarna, men att ta en kuvertavgift istället för att önska sig presenter tycker jag är helt ok.
anilä
Antal inlägg: 459
Loggade in: 24 mar 2011
Utloggad
Skrivet 30 jan 2008 21:37
Jag anser att har man inte råd att bjuda på maten så väntar man tills man har det eller så bjuder man så många man har råd att bjuda på mat. Anser inte att man "bjuder" till bröllop och låter gästerna betala för maten, sen spelar det ingen som helst roll hur liten kuvertavgiften är.
Men alla är vi olika.
Vanlee
Antal inlägg: 60
Loggade in: 29 jul 2008
Utloggad
Skrivet 30 jan 2008 21:48
Kan ni inte bara avböja alla presenter och så höja kuvertavgiften en aning? Det borde väl lösa "problemet"..
bic
Utloggad
Skrivet 30 jan 2008 21:53
bröllopsresan är som redan betald, men vi vill inte ha presenter eftersom vi då får för fullt i skåpen, men man kan ju göra som du säger att ta högre kuvertavg. men vi betalar ju en del av maten men vi tycker inte oss ha råd med hela eftersom resan gick på mer än 40000kr. det är ju trots allt våran dag och vi ska ju unna oss själva med lyx.
marfa522
Antal inlägg: 331
Loggade in: 08 dec 2008
Utloggad
Skrivet 30 jan 2008 22:12
Finns förövrigt ett annat alternative att göra det hela på om man inte har råd att bjuda alla på mat och inte heller vill att folk ska betala för sig (vilket jag iofs tycker e ok)
Vi har gjort så att vi bara bjuder den närmaste familjen på middag (max 20pers inkl oss) sen så får alla andra komma på festen efteråt där vi bjuder på tårta och välkomst drink. Detta är dels för att jag varken kan orkar eller vill fixa mat till 70pers och för att jag gillar idén med en mera privat middagsdel. Kanske ska det oxå nämnas att det bara e den närmaste familjen som ska vara med på själv bröllopsdelen.
LJo
Antal inlägg: 200
Loggade in: 22 jul 2010
Utloggad
Skrivet 30 jan 2008 22:33
vi har tackat nej till presenter men gärna ett bidrag. se vår hemsida under fliken presenter hur vi skrivit.
Jag håller med anilä om att jag nog inte heller skulle bjuda till bröllop om jag blev tvungen att ta betalt av gästerna. Men det är jag... vi är olika. Och tur är det...
http://andrafebruari08.weddingannouncer.com
anilä
Utloggad
Skrivet 30 jan 2008 23:17
LJo
Vi har exakt samma text på vår sida om presenter som ni har
http://soneli.weddingannouncer.com/
anilä
Utloggad
Skrivet 30 jan 2008 23:22
bic
bröllopsresan är som redan betald, men vi vill inte ha presenter eftersom vi då får för fullt i skåpen, men man kan ju göra som du säger att ta högre kuvertavg. men vi betalar ju en del av maten men vi tycker inte oss ha råd med hela eftersom resan gick på mer än 40000kr. det är ju trots allt våran dag och vi ska ju unna oss själva med lyx.
Men så kan man inte resonera, att ni vill ha lyx men låta gästerna betala. Det är ju inte deras fel att er resa kostade så mycket.
Då får ni bjuda färre. anser jag men som sagt alla är vi olika
*ann*
Antal inlägg: 103
Loggade in: 19 apr 2009
Utloggad
Skrivet 31 jan 2008 12:19
Hej! Jag håller med några av er! Jag tycker att bjuder man till bröllop är det ju lika mycket för att man vill att gästerna ska få en trevlig lyxig dag! Lyxen ska ju inte bara vara för paret! Har man inte råd att bjuda skulle jag hellre vänta! Jag skulle inte kunna ta kuvertavgift! Men som sagt man är ju olika... Men för mig handlar det om att bjuda mina nära och kära på en trevlig dag med god mat och för att tillsammans med dom få fira vår dag...
bic
Utloggad
Skrivet 31 jan 2008 21:44
Ni som skriver att man ska vänta, vad ska man vänta på? Bättre tider?
Vi lever nog inte i 100 år till för att gifta oss på detta datum..
ElinNic
Antal inlägg: 17
Loggade in: 05 aug 2008
Utloggad
Skrivet 01 feb 2008 15:30
Om du vill ha ett ärligt svar så hade jag som gäst känt mig besvärad av att betala för maten även om jag inte behövde ge någon present... Det finns ju många sätt att utforma bröllopet så att det passar er plånbok (som tidigare inlägg sagt). Jag hade tackat nej till en sådan inbjudan, tycker det är nog dyrt med att köpa present + resa + övernattning vilket man som gäst ofta behöver betala för. Bröllopsresan behöver heller inte ske direkt efter bröllopet utan den kan man vänta med tills ekonomin tillåter! Detta är bara tips till dig och inga pekpinnar om att vara sparsam, naturligtvis får du göra som du vill!
bic
Utloggad
Skrivet 01 feb 2008 17:48
Presenter på ett bröllop är inte det frivilligt, (?) jag har själv varit på några och alla har inte givit något present till bröllopsparet, eller är det bara en självklarhet?
Om vi bara tar kuvert avgift och inte nämner något om presenter/pengar, då kommer ju gästerna att ändå ge oss något, är inte det samma sak? Och nämner vi att presenter vill vi inte ha, så lär det nog komma presenter ändå. Mkt vridande och vändande..
Vi har beslutat oss för att vi inte kommer att sätta ut kontonummer som man har läst att vissa andra tänker göra, det tycker vi känns konstigt, det känns då mer som man är tvungen att ge pengar i present, vilket vi tycker är frivilligt. [För finns numret där så känns det nog som ett måste.]
Och om vi står för alltihopa, maten och drickat, ska man då komma i jeans och t-shirt till kyrkan, inte klädd i brudklänning och kavaj. Då kan man ju lika gärna skita i allt och vänta i 100 år till på den rätta dagen.
Och vad ni hakar upp er på resan, den har jag fått i förtidig morgongåva, för hela allt detta har min blivande man betalat. Resan är inte till Thailand, utan dom 40000 är maten inräknad inkl. pengarna man ska ha med sig och resans längd är 1 månad, det heter ju smekmånad.
Och det här med att fara utomlands för bröllopet, ska jag absolut inte få ha med min mamma och pappa på bröllopet, dom kan nämligen inte fara utomlands för det är så pass att pappa kan komma hit där jag bor och hälsa på eftersom han har problem med att gå och grymt med värk.
Så det är bara den närmsta familjen man ska bjuda, vilka är det då dom man har bjudit, precis den närmsta familjen, inga vänner är bjudna bara familjen, under 20 st.
Och eftersom våra gäster som kommer 25 mil eller mer härifrån, ska man då också stå för rummen eftersom det verkar vara fel med att ta kuvertavgift så då ska man betala rummen med?
Och det här pratet om ekonomi hit och dit, det kanske stämmer att en av oss har det svårt och det är inte min blivande om jag säger så, det är jobbigt att vara arbetssökande och absolut inte få ett jobb vars man än vänder sig, tillslut kanske jag är tvungen att gå och ställa mig i ett gathörn och få ihop så att man inte behöver ta kuvertavgift och inte heller begära några pengar. För det känns så orättvisst att vissa får jobb utan att ha ansträngt sig och tjänar storkovan men vissa som sliter och sliter och söker jobb hela dagarna och inte får ett napp någonstans. Världen är orättvis. *cry*
jojoliten
Antal inlägg: 206
Loggade in: 27 feb 2020
Utloggad
Skrivet 01 feb 2008 19:41
har inte läst allt.. men att ta kuvert avgift är inget nytt.. det är ju vigseln som är bröllopet.. vill dom vara med och fira med middag betalar man nog gärna lite.. det är om våra vänner säger.. skulle vi gifta oss utomlands.. skulle folk se till att ta sej dit.. även om dom får stå för kostnaden.. 100-150kr är ju ingen jätte summa.. å blir ju billigt kanske jämfört med om dom skulle köpt present.
anilä
Utloggad
Skrivet 01 feb 2008 23:57
Om du inte vill ha våra svar varför frågar du då?
Gör som du vill i stället.
Marre_R_S
Antal inlägg: 68
Loggade in: 11 aug 2008
Utloggad
Skrivet 15 feb 2008 23:07
Nu har jag läst dom flestas svar och jag måste väl hålla med dom. Att ta kuvertavgift tycker inte jag man gör. Låter girigt. Men att önska er pengar det tycker jag e helt oki, det har vi också gjort..men då får var och en ge vad dom önskar. just en kuvertavgift på en viss summa tycker jag bara låter girigt, skulle ej gå på ett sådant bröllop själv.
Men måste maten kosta så mkt då? har ni inga möjligheter att göra den själv eller har någon i er omgivning som kan göra den? Det har vi till vårat och det tjänar man massor på.
om resan är betald så är den, men tycker det va lite klantigt att ta en sådan dyr resa, kanske skulle lagt dom pengarna på själva maten i stället, och boka resan efter bröllopet.. sista minuten finns ju jämt!!!
Men lycka till!!!
Vindelälva
Antal inlägg: 30
Loggade in: 11 apr 2009
Utloggad
Skrivet 21 maj 2008 18:32
Jag tycker att det börjar bli mer vanligt att brudparet avböjer presenter och tar ut kuvertavgift/ resepresentkort istället. Har varit på ett sånt bröllop och inte tog jag illa vid mig att betala för maten/donera till resan. Jag slapp ju besväret med att hitta "rätt" bröllopsgåva.
Tycker att det är helt ok att ta ut kuvertavgift eller be om donation för då kan man bjuda alla som man vill ska komma. Vi kommer troligen att be om en liten donation till middagen istället för presenter vid vår fest och kommer att skriva det i inbjudningskorten
När mina föräldar gifte sig (1972) så var det vanligt att folk både gav presenter och en donation till maten. Donationen var en frivillig summa som i mina föräldrars fall betalade både maten och en ny snöskoter.
Lena78
Antal inlägg: 92
Loggade in: 19 aug 2009
Utloggad
Skrivet 27 maj 2008 11:53
Självklart kan man ju ta ut en kuvertavgift om man vill, men då tycker jag att det är viktigt att man skriver att den är istället för presenter. Men då kan ni ju hellre öka på lite så det motsvarar en summa som presenten hade kostat ca. 300kr/pers??
Ingen går ju på bröllop och betalar 100-150kr för en present, eller??
Vi är i samma sits att vi har allt redan, så vi önskar oss pengar till en bröllopsresa (vilket ni redan ordnat).
Eftersom en del människor av principsak inte vill ge pengar utan en gåva, så får ni väl i sådana fall räkna med att någon kanske tackar nej.
I vilket fall som helst är det ju erat bröllop så ni gör ju vad som känns bra för er, men om man skriver en insändare här så får man vara beredd på att ta svaren hur dom än är. Det är ju det som är poängen att man får höra vad andra tycker och tänker,
Om du inte vill ta ut kuvert avgift så kan du ju göra mängder med saker för att hålla nere kostnaden,
- be familj/vänner hjälpa till med maten
- buffemat
- låna kläder/skor osv av vänner.
- Köpa klänning på nätet (jag köpte en underbar klänning på shopofbrides.com för 217 dollar)
- osv
lycka till.....
Bopbopidop
Antal inlägg: 10
Loggade in: 28 jun 2010
Utloggad
Skrivet 19 sep 2008 22:34
Ujujuj! Detta med kuvertavgift är en riktigt het potatis. Självklart kan ni ha det om ni vill. Eventuella snåljåpar och grinollar får väll strunta i att komma om de tycker det är stolligt, man sållar liksom agnarna från vetet...
Tänkte ha det själv, men för tillfället är jag nedröstad och vi kommer att önska oss pengar i present istället. Personligen känns kuvert avgift rättvisare för det finns kanske några som är lite små snåla och eftersom alla pengarna kommer att gå till festen känns det som om det kommer att vara en del av släkten som betalar för den andra delen...Typ. Fast mest betalar vi förstås :-)
Mia090801
Antal inlägg: 9
Loggade in: 30 jul 2009
Utloggad
Skrivet 20 sep 2008 08:43
Det går hur bra som helst!! JAg har varit gift en gång tidigare o då skrev vi på rim i inbjudan att vi hade allt vi ville ha o nu ville vi bara ha varandra *blush* alla övver 15 betalade 150kr och då va det vår present.. Våra singelkompisar tyckte det va en perfekt ideé då dom aldrig hittat en present i det priset som hade känts bra att ge. Lycka till!!
fialia
Antal inlägg: 21
Loggade in: 14 apr 2009
Utloggad
Skrivet 20 sep 2008 11:26
bic -
Vill bara säga till dig att det är erat bröllop och att ni ska göra precis det ni känner för, sen finns det inget rätt och fel.
Förstår er, ett bröllop kostar väldigt mycket pengar och det kan vara svårt att skära ner på folk..( Det kanske ni redan gjort). Skulle jag bli bjuden på ett bröllop där man skulle få betala en kuvert avgift, så är ju det upp till mig själv om jag vill betala 150-200 kr för middagen. Ett bröllop är något stort som man gärna vill vara med och fira och är det någon som betyder mycket för mig så skulle inte jag vill missa denne persons stora dag, så funkar jag iaf :)
Detta är upp till dig och din blivande.. Ni ska göra det som känns bäst för er och det som gör era´n dag till den bästa :)
Lycka till!
Linnean
Antal inlägg: 80
Loggade in: 17 mar 2010
Utloggad
Skrivet 27 sep 2008 20:45
Bic har säkert löst detta alldeles utmärkt! Hon är gift sedan augusti! ;-D
Kendra
Antal inlägg: 14
Loggade in: 09 apr 2012
Utloggad
Skrivet 12 jun 2011 14:40
Bor utomlands (Spanien) och här tar man alltid kuvertavgift på bröllop så för mig är det inga konstigheter. Sen om man vill lägga till en extra slant som "present" så får man givetvis göra det, dock är det inte vanligt att köpa presenter så som vi gör i Sverige, det kanske är de allra närmaste som gör det som vet vad brudparet behöver/önskar sig. Bra tycker jag för då får man inte massa onödiga grejer som man inte behöver/gillar.
150-350 kr tycker jag är mer än överkomligt. Här får man punga ut minst 70 euro i kuvertavgift (över 600 SEK), men då har även bröllopen hållits på lite fina ställen så som herrgårdar, bankettsalar etc. Jag och sambon har gett 100 euro/person, alltså ca 900 SEK eftersom vi stått nära de som gift sig, men det enda som förväntas av gästerna egentligen är att de betalar kuvertavgiften. Sen har vi haft tur med att bröllopen hållits i vår hemtrakt så vi har aldrig behövt ta in på hotell/boka resa etc, så då känns inte kuvertavgiften så farlig ändå. Hade jag behövt lägga ut pengar på både resa & kuvertavgift a 70 euro hade jag säkerligen tyckt och tänkt annorlunda ;)
Oliviababe
Antal inlägg: 3
Loggade in: 22 feb 2012
Utloggad
Skrivet 22 feb 2012 13:36
Mycket bra information..Tack!
..................................
Handgjorda oljemålningar från egna bilder www.deepwhite.se
pebbex
Antal inlägg: 51
Loggade in: 13 maj 2012
Utloggad
Skrivet 25 feb 2012 20:04
Jag har bara skummat igenom svaren, så möjligen upprepar jag mig. Men men, så här tycker JAG i allafall.
Allt beror ju på hur man är som person, vilken slags gäster man bjuder tycker jag. Vi kommer ha ca 70-75 personer på vårt bröllop. Vi har valt att ha buffé (dels för att det är billigare, enklare att variera så det passar allergiker o vegeterianer oxå, men framförallt för att vi båda skulle känna oss tillgjorda med en stel 3-rättersmiddag) Vi är mer buffépar sas, haha. Såg att någon skrivit att har man inte råd att bjuda ska man vänta. Det tycker jag är det mest dumma o korkade svar som finns (har läst likn på likn frågor innan) NEJ man ska inte vänta! Däremot - gifter man sig för att visa upp hur mkt pengar man har o "vi kan minsann bjuda" DÅ tycker jag man ska tänka till en gång till. VI gifter oss av enbart kärlek. Vi har väntat, o väntat. Men vi nu tröttnade vi. Vi älskar varandra och vill dela denna dag tillsammans med ALLA vi älskar så då hittade vi en lösning på det helt enkelt. Vi kommer inte bjuda på dricka mer än till maten, utan folk får ta med sig det dom vill dricka sen. O om någon här tycker det är snålt så ja tyck det. Vi gör ALLTID så på våra släktfester, har alltid gjort o INGEN tyckte det var konstigt. Snarare har vi fått massa glädjerop för ATT vi ställer till med bröllop TROTS en skral budget. Flera som tycker det är häftigt och inspirerande. Vi skrev så här i vår inbjudan ang present: "Vill Ni någon gåva ge, skulle vi tycka det vore kul att världen se. Ett litet bidrag till en resa är det vi önskar oss mest, men det viktigaste för oss är att DU blir vår gäst" Detta uppskattades i massor, då behöver gästerna inte fundera ut nån present som blir stående o samlar damm. Man kanske kan komma på ngt likn m kuvertavgiften? Men tar man kuvertavgift tycker jag bara man ska tänka på att den ska vara rimlig. Alla har inte råd med jättesummor! Och det är ju tråkigt om någon inte kan komma för att dom inte har råd? Jag är iofs tokmotståndare mot hela bröllopshysterin som drabbat oss som ska gifta sig. Man KAN gifta sig pampigt OCH ha en skitkul kväll samtidigt. Vi kommer som sagt ha ca 70-75 personer på vårt bröllop o med ALLT kommer vår slutkostnad hamna på ca 10 000:- (inkl, kläder, ringar, lokal osv osv) Allt handlar bara om planering :) Lycka till! KRAM