BröllopsGuiden
10 feb 2008 11:03       10 svar    1644 klick

Vem ska man bjuda?

hoppfull
Antal inlägg: 4
Loggade in: 10 feb 2008
Utloggad
Någonstans måste man dra en gräns och jag och min blivande har valt att bjuda våra vänner och bekanta som vi umgås med.
Det är dom vi vill fira våran dag med.
Men nu har min mormor diskuterat med min mamma om alla mina mostrar och kusiner som inte kommer att få komma och vad sura dom kommer att bli.
Vi träffar dom ca 1 gång per år och har inget gemensamt med dom.

Hur gör ni andra? Bjuder ni hela släkten trots att ni inte umgås med dom eller bjuder ni dom ni umgås med?

Ska prata med mormor och förklara hur vi känner det men det känns så svårt:(

Kram!
marfa522
Antal inlägg: 331
Loggade in: 08 dec 2008
Utloggad
Skrivet 10 feb 2008 12:16
Bjuder närmsta familjen till bröllopscermonin och middagen. Mamma, pappa, syskon med familj och en bästis var. Sedan får alla kompisar och resterande släkt komma till en stor fest på kvällen.

Många gör ju tvärt om. Bjuder allt och alla till cermonin... säger hejdå till hälfen... går och äter och sen fester.

Tycker att det är dumt att man ska tvingas bjuda folk som man måste betala massor av pengar för (middagen) som man inte känner någon tillhärighet till.
ullis77
Antal inlägg: 309
Loggade in: 15 sep 2010
Utloggad
Skrivet 10 feb 2008 12:35
Vi har bjudit våra närmaste vänner samt våra släkter som bor i landet.
Min blivande make har en mkt stor släkt i Finland dock, som han själv har valt bort att inte bjuda. (De har ingen kontakt)
Något som hans mamma anser är fel...för vi kan ju iaf skicka inbjudningar tycker hon...även om d inte kommer så kommer vi få pengar i present...hmm...
MEN tänk om de skulle komma?....det skulle INTE funka ekonomiskt....så nepp de får inga inbjudningar i Finland. Det är vårt beslut.
Anna
Antal inlägg: 71
Loggade in: 08 feb 2010
Utloggad
Skrivet 10 feb 2008 13:49
Vi kommer att bjuda dom vi känner för att bjuda, inte dom våra föräldrar tycker vi ska bjuda. Det är er dag och det är ni som bestämmer. Gör det som känns bäst för er helt eneklt :-)
MINEA
Antal inlägg: 13
Loggade in: 16 feb 2008
Utloggad
Skrivet 10 feb 2008 18:09
Jag hade precis samma problem. Vi löste det så här: inga barn får komma(förutom syskonbarnen) och genast var det 20 personer mindre. Vi skall inte bjuda dom i släkten som vi inte umgås med,. Varför skall man bjuda dom på bröllop om man aldrig har roligt med dom annars. Kom ihåg det är ni som skall gifta er och inte eran mormor, hon förstår nog när ni pratar med henne. Det är ju så att de äldre vill att det skall vara som förr.... Lycka till!!!!
Duffy
Antal inlägg: 259
Loggade in: 14 jul 2013
Utloggad
Skrivet 10 feb 2008 19:29
Vi har bjudit våra vänner och släktingar. Min blivande har bjudit sina kusiner men det har inte jag. Mina är så utspridda i landet och mycket äldre än mig. Vi träffas inte ens en gång om året och då känner jag inte för att "lägga massa pengar" på dem som man nästan aldrig träffar. Det skulle väl vara kul om de kom, men jag kommer ändå inte känna att jag har tid att träffa dem och prata med dem något längre.
Jag har två morbröder som båda bor i Canada. Den ena har jag ingen kontakt med medan den andra är mer kontakt med. Så han är bjuden men inte den som vi har mindre kontakt med. Kanske lite konstigt, men varför bjuda dem som vi inte träffar och pratas med som sagt!
hoppfull
Antal inlägg: 4
Loggade in: 10 feb 2008
Utloggad
Skrivet 10 feb 2008 19:31
Verkar som det är ett vanligt problem, att folk ska lägga sig i vem man bjuder.
Har nu pratat med mormor i allafall och ja hon tyckte att det var konstigt att dom inte skulle få komma men jag förklarade hur vi tyckte och tänkte och förklarade att vi skulle bli tvungna att byta till större lokal och att det skulle kosta massor mer än vad vi har råd med.

Ja hon sa väl att ni gör som ni vill "jag bryr mig inte".

Sen såg jag tipset om att bjuda till en fest efter middagen och det låter ju som en idé.

Kram
Smillerill
Antal inlägg: 10
Loggade in: 12 maj 2008
Utloggad
Skrivet 10 feb 2008 21:32
Vi ska bara bjuda familjen och vänner. Ingen släkt förutom min blivande makes farmor. (Hon är den enda av våra far-/morföräldrar som lever och är pigg och helt klar.) Trots att vi valt att bjuda "så få" blir vi ca 40 st om alla kommer. Skulle vi bjudit mostrar, fastrar, morbröder och farbröder med familjer hade vi troligen blivit över 100! Och vi vill ha ett så litet bröllop som vi kan och samtidigt få med alla som vi vill fira dagen med. Det känns lite jobbigt att inte bjuda en av mina kusiner, men vi sa ingen släkt, och då blir det ingen släkt! Vill inte bjuda en och strunta i alla andra.
anilä
Antal inlägg: 459
Loggade in: 24 mar 2011
Utloggad
Skrivet 10 feb 2008 22:20
Vi har bjudit den närmsta familjen och våra nära vänner. Jag skulle aldrig bjuda in folk jag inte umgås med annars.
Alven
Antal inlägg: 17
Loggade in: 11 maj 2008
Utloggad
Skrivet 10 feb 2008 23:00
Det är verkligen super svårt... Men vi har bjudit hela feta släkten, även dom vi bara träffar i gång per år... Varför... Ja jag vägrar att ha sura mina på min stora dag, jag har inget emot dom och vi har redan ett stort bröllop.... så varför inte tänkte jag :) Men om man går ut med att ha ett litet bröllop brukar folk förstå!
petrab
Antal inlägg: 10
Loggade in: 11 sep 2008
Utloggad
Skrivet 11 feb 2008 12:28
Vi bjuder bara föräldrar, syskon och närmsta vännerna. Finns ingen anledning att bjuda massa släkt bara för att man "måste". Har varit på 2 av min sambos kusiners bröllop och de var dödstrista, just för att man samlar en massa folk som man egentligen inte känner och som inte känner varandra.

Lycka till!
Du måste vara inloggad för att svara på inlägget!