BröllopsGuiden
12 feb 2008 15:31       5 svar    3769 klick

Kan man skippa tal?

AnnaN80
Antal inlägg: 22
Loggade in: 01 aug 2008
Utloggad
Vi funderar på om man kan säga ifrån tal under middagen? Vi kan tänka oss att föräldrarna håller ett litet tal, och sen kan det räcka...
Dels brukar det ju kunna bli så utdraget å sen är det ju långt ifrån alla som förstår diverse skämt och historier som tas upp. ´
Sen vill varken jag eller min sambo sitta på nålar ifall någon skulle ta upp en massa pinsamheter...å gamla ex kan ju förstöra stämningen helt...
marfa522
Antal inlägg: 331
Loggade in: 08 dec 2008
Utloggad
Skrivet 12 feb 2008 15:49
För det första tror jag att det kan vara svårt att hindra folk från att säga något under middagen. Däremot tror jag att ni kan ju se till att eran toastmaster ger talarna strikt regler om vad man bör och inte bör prata om ;) Kanske tom läser igenom dom innan han/hon godkänner dom. Dessutom kan man nog be toastmastern att hålla nere antal talen...
flisan
Antal inlägg: 88
Loggade in: 26 feb 2009
Utloggad
Skrivet 12 feb 2008 16:14
Klart man kan säga till gästerna att man inte vill att de ska hålla några tal, men om de lyder är en annan sak :).
Jag hoppas att nån vill hålla tal på vårt bröllop. Tycker det hade vart lite tråkigt annars.
Vi har en toastmaster som håller stenkoll. Han tillåter inga långa tal eller pinsamheter.
Ni får också välja en med regler.
Bönan
Antal inlägg: 12
Loggade in: 15 feb 2008
Utloggad
Skrivet 15 feb 2008 16:57
I t ex Italien är det faktiskt endast brudens far som håller tal.
Vindelälva
Antal inlägg: 30
Loggade in: 11 apr 2009
Utloggad
Skrivet 17 mar 2009 11:56
Vi har ett svenskt/irländskt bröllop och vi har blandat talarregler från båda traditionerna för att passa oss. Välkomsttal, brudens far, brudgummens far eller mor och bestmannens tal hålls före middagen och korta tal från andra till kaffet och tårtan. Talen ska hållas på engelska och vara max 5 min långa och vi informerade gästerna detta vid inbjudan.

Jag tycker att man kan säga ifrån sig talen om man vill. Det är ju ens eget bröllop och gamla traditioner kan vara dags att modifiera. Alternativet att hålla korta tal till kaffet...
kjexet
Antal inlägg: 78
Loggade in: 16 jan 2010
Utloggad
Skrivet 17 mar 2009 15:17
Så här skrev vi om tal i vårt infoblad som vi skickade med inbjudan:

TAL: Ja gärna och många
vi önskar dock att de inte blir för långa
Sedan passar vi på att ge en liten vink
var ej för sentimental, tänk på brudens smink
(följt av information om Toastmadamer och telefonnummer till dem)

Vi får väl se hur det går... några talare räknar man ju med att det blir!
Du måste vara inloggad för att svara på inlägget!