BröllopsGuiden
ÄMNE I FORUMET: Vigsel Starta ny tråd
15 feb 2008 18:12       4 svar    3397 klick

Bjuda prästen??

Zigmabruden
Antal inlägg: 8
Loggade in: 09 apr 2008
Utloggad
Jag har läst i en tidning om att vissa ger prästen pengar eller bjuder han på festen.

Vi vet inte hur vi ska göra, tycker att eftersom han hör till kyrkan och han har betalt av dom så har vi inget krav på att måste ge eller bjuda han.
Men samtidigt så känns de som att man vill då han ställer upp.
(tänker nämligen kräva en speciell präst)

Hur går tankarna hos er i denna fråga?
Eller hur ska ni/ha ni gjort?
Marre_R_S
Antal inlägg: 68
Loggade in: 11 aug 2008
Utloggad
Skrivet 15 feb 2008 23:20
Vi har samma problem.... vi vet inte heller hur vi ska göra... Det e svårt.
Vet inte hur man ska göra, det e som du säger ju..det är ju hans jobb och han får ju betalt för att vara där... blir väl ändå att bjuda in han och så får vi väl se... på min sons dop va det samma sak men han hade inte tid då... så... kan ju hoppas på det i så fall.. ;) vart ska man sätta han i så fall??
Carro
Antal inlägg: 38
Loggade in: 08 okt 2008
Utloggad
Skrivet 16 feb 2008 12:03
Min sambo & jag ska bjuda prästen till festen men det beror på att han har haft min sambo som konfermandelev & han är väldigt rolig & trevlig privat. Jag tycker inte man behöver ge pengar eller bjuda prästen till fest om man inte vill.
Därimot kan man ju skicka ett tack kort..

Ha det bra...
Linnean
Antal inlägg: 80
Loggade in: 17 mar 2010
Utloggad
Skrivet 16 feb 2008 19:53
Hej!

Här kommer några funderingar...

Om prästen och brudparet inte känner varann sen tidigare så finns inte så stor anledning att bjuda prästen. De hinner ju inte gå på alla fester. För dig är ju ditt bröllop unikt men för henne/honom... ja du förstår. Pengar är inte heller aktuellt. Om du vänder dig till en präst i någon av era hemförsamlingar så ingår det ju i kyrkans service till er. Men att KRÄVA en viss präst en viss dag kan bli svårt. Lättare om ni inte satt datumet än.
Hoppas att det går bra för er!

Ps. Ett tackkort är en jättebra idé
flisan
Antal inlägg: 88
Loggade in: 26 feb 2009
Utloggad
Skrivet 17 feb 2008 11:40
Det är ju en prästs jobb att viga par.
Han får redan lön, så mer än så behöver han inte.
Möjligtvis om ni ska vigas på nåt annat ställe än kyrkan...

Jag känner vår präst sen många år tillbaka. Jag konfirmerade mig hos honom och jag har umgåtts mycket med hans döttrar.
Just den dag vi vigs ska han hålla en mässa en timme efter, men vi hade inte bjudit honom till festen även om han vart ledig.

Tackkort ska han få, och kanske en blomma.
Men det är bara för att vi känner honom.
Du måste vara inloggad för att svara på inlägget!