BröllopsGuiden
19 feb 2008 10:50       6 svar    2098 klick

Sova ihop natten innan bröllop?

gerberan
Antal inlägg: 25
Loggade in: 08 jan 2013
Utloggad
Vet inte om jag är inne på rätt Forum nu men jag funderade just på detta. Är det en svensk tradition att man inte ska sova ihop natten innan bröllop, eller är det en utländsk tradition?

Hade ett par vänner som fick en hotellövernattning av sina vänner natten innan bröllopet, då fick de ta det lugnt, äta gott och allmänt mysa kvällen innan. Lugna ner sig efter all bröllopsplanerings-stress ni vet ;)

Så, hur är det måntro? Tänkte med m2b att vi skils ju ändå åt på morgonen, frukost ihop och sen ska båda åt varsitt håll.

Vad säger ni andra? Hur gör ni??
Muminmamman
Antal inlägg: 139
Loggade in: 02 jun 2009
Utloggad
Skrivet 19 feb 2008 12:31
Min blivande är finne, och där sover mannen tydligen ofta ihop med sin bestman, vilket min blivande kommer att göra. Jag kommer sova på hotell med mina två tärnor (samma ställe där vi ska ha bröllopssviten dagen efter, så vi får disponera först vårt "tärnrum" sedan flyttar vi till sviten för att göra den fin (tärnornas uppgift) och fixa oss själv fina...

De flesta jag känner har inte sovit ihop kvällen innan, men det är aäkert väldigt olika, vet inte om det ens finns någon tradition längre i den frågan, gör som ni känner tycker jag!
FruStillman
Antal inlägg: 218
Loggade in: 15 dec 2008
Utloggad
Skrivet 19 feb 2008 13:44
Hmm, känner inte till någon sån tradition, så det gör ni nog lite som ni vill själva. Vi ska sova hemma tillsammans. Jag ska ändå göra mig i ordning hemma eftersom min kusin som är min frisör inte bor/har salongen nära oss.
Vilken bra present dina vänner fick! Helt rätt att försöka slappna av och lyxa lite innan allt sätter igång...
flisan
Antal inlägg: 88
Loggade in: 26 feb 2009
Utloggad
Skrivet 22 feb 2008 14:53
Kan ju vara fördel att sova tillsammans så man kan hålla koll på sin brudgum så han inte rymmer... Eller tvärtom. :)

Tror nog att det är väldigt olika.
Men det är nog ofta som paret skiljs åt efter frukost för att göra sig fina på olika håll.

Vi ska sova hemma tillsammans. Känner att jag behöver min pojk för att hålla mig lugn.
ullis77
Antal inlägg: 309
Loggade in: 15 sep 2010
Utloggad
Skrivet 22 feb 2008 15:51
Tror inte att det är en svensk tradition, det handlar väl mer om att det betyder otur för mannen å se bruden innan vigseln, å därför sover man på olika håll.
Har hört om man är katolik så får mannen inte träffa sin blivande 2 dygn innan vigseln.

Vi kommer sova ihop hemma, iom att vi har en liten kille att ta hand om, annars så hade jag nog sovit borta.
Efter frukosten så skiljs vi åt varstitt håll tills det är dags för fotografen.
Sen blir det vigsel å fest:)
gerberan
Antal inlägg: 25
Loggade in: 08 jan 2013
Utloggad
Skrivet 04 mar 2008 12:26
Jaa, jag är ju oxå finska så det kanske är det som spökar?!
Ibland är det svårt o hålla isär de finska o svenska traditionerna, när jag är övertygad om att "Ja men så göör man, ALLA gör så!" så suckar sambon o säger "Jaaa... i Finland kanske!" och oftast slutar det med att jag får ge mig. Visst alla gör så, och det är tradition, men inte i Sverige :) Därmed inte sagt att vi inte kommer att göra så :P
Anna
Antal inlägg: 71
Loggade in: 08 feb 2010
Utloggad
Skrivet 04 mar 2008 14:04
Hej, först hade jag tänkt att vi ska sova på varsitt håll men då hade jag också tänkt att vi ska ses först i kyrkan. Men nu är planerna helt ändrade, eftersom vår fotograf absolut vill fotas innan vigseln för att få så fina bilder som möjligt och hennes förslag var att ta in på hotell natten innan bröllopet, för på bröllopsnatten kommer man dit så sent och är supertrött så det har vi tagit fasta på. Vi tar nog in två nätter på hotell :-)
Du måste vara inloggad för att svara på inlägget!