BröllopsGuiden
19 feb 2008 15:15       12 svar    13269 klick

Pengar som gåva ?

annie_19
Antal inlägg: 3
Loggade in: 18 sep 2008
Utloggad
Jag har haft en diskussion just med ett par arbetskompisar..jag, eller vi (!), ska gifta oss till hösten och vi har "allt " efter ett långt förhållande så vi ville önska oss pengar till festen istället..nu undrar jag hade du/ni tagit illa upp ? sett det som tiggeri ? Jag fick snudd på utskällning av en att det var oförskämt men...
Mycket (!!) tacksam för åsikter om detta, för eller emot spelar ingen roll.
Tack !!
mvh
Bride2B
leez
Antal inlägg: 102
Loggade in: 11 nov 2008
Utloggad
Skrivet 19 feb 2008 15:42
Heej!!
Allsa, vi ska gora nagot liknande.. Fast vi ska be att gaster sponsrar en resa.
Jag tror att det basta sattet att "be " om detta, ar kanske att hitta pa en fin dikt, eller ett rim som far gasterna att kanna att de inte kanner sig tvingade att ge er pengar..

Vi har fatt lite olika relationer, men de flesta har vart positiva o forstaende..
Det har nog ocksa mycket med olika generations klyfter att gora..
Aldre tycker att man ska var a tacksam for tio brodrostar...

Men...

Varlden andras varje dag, sa varfor sta still?

x
*ann*
Antal inlägg: 103
Loggade in: 19 apr 2009
Utloggad
Skrivet 19 feb 2008 15:49
Jag kan förstå att man tycker att man har allt och gärna skulle vilja bli "sponsrade" i stället men jag och flera av mina kompisar har haft diskussioner om detta och flera av oss tycker nog att det ändå känns lite konstigt! Några kompisar fick ge pengar vid ett bröllop och det kostar ju ändå att ta sig dit, köpa finkläder, övernattning osv. Dessutom blir det ju väldigt exakt vad alla ger när man ger just pengar. Det blir ju en exakt summa och då kan ju de som kanske ger 200 känna sig väldigt fåniga jämfört med de som ger 2000....Alltså alla gör ju som de vill på sitt bröllop men jag vet många som reagerar på att ge pengar och jag skulle nog inte göra så men som sagt alla är olika och framförs det bara på ett bra sätt så går det kanske bra! Annars kan man ju be släkt/familj att inte köpa present utan pengar och övriga kan köpa present?! Hoppas det löser sig på ett bra sätt! Inte roligt med paket bara för att, när man ändå har allt...
Blåbrud
Antal inlägg: 159
Loggade in: 26 okt 2008
Utloggad
Skrivet 19 feb 2008 15:59
Vi har önskat oss ett bidrag till festen istället för bröllopspresent. Vi har bara mött positiva reationer på detta.
marfa522
Antal inlägg: 331
Loggade in: 08 dec 2008
Utloggad
Skrivet 19 feb 2008 16:00
Läste ett tips någonstans där man undgick problemet med att man skulle veta hur mkt pengar folk gav. Vissa kanske bara har råd att ge 200kr medan andra 2000kr.
Tipset var att någon på festen, typ toastmastern var ansvarig för att samla in allas "donationer" i en burk (som man inte ser in i) så fick alla som la pengar där skriva på ett kort. Sedan när alla presenter skulle öppnas så räknades alla pengar ihop och så läste de upp namnen på listan.
Själv kommer vi oxå be om pengar. Tror att det är rätt vanligt nuförtiden. Är en liten lättnad oxå för folk som inte vet vad de ska köpa. Så slipper man dessutom få dubbelt av en massa saker...
Vanlee
Antal inlägg: 60
Loggade in: 29 jul 2008
Utloggad
Skrivet 19 feb 2008 16:20
Vi ska också önska oss pengar i bröllopspresent. Och vi gör som i tipset ovan, låter gästerna anonymt sätta in pengar på ett särskilt bröllopskonto och sedan läses den sammanlagda summan upp av toastmastern på festen.
Smillerill
Antal inlägg: 10
Loggade in: 12 maj 2008
Utloggad
Skrivet 19 feb 2008 17:07
Vi kommer också att önska oss pengar och presentkort. Vi har bott ihop länge och har även barn tillsammans, så vi har ju allt!

Läste i Aftonbladets söndagsbilaga härom veckan (bröllopsspecial) att enligt en bröllopsplanerare så är man riktigt trendig om man önskar sig pengar istället för saker. :-)
Lena78
Antal inlägg: 92
Loggade in: 19 aug 2009
Utloggad
Skrivet 20 feb 2008 08:52
Eftersom det finns alla typer av människor så tänkte jag ha en liten önskelista (man kan alltid fundera ut några små saker man behöver). För dom som absolut inte vill ge pengar.
Vi önskar oss resecheckar eller presentkort på resia. (är ju som pengar men jag tror att det känns lite svårt för en del just det här med kontanter...)

Jag skrev detta på ett info blad som jag skickade med inbjudan.

"med ett hus redan fyllt av tingel & tangel uppskattar vi jättemycket om ni vill lämna en gåva till bröllopsresan, (resecheckar eller presentkort på Resia)."
ullis77
Antal inlägg: 309
Loggade in: 15 sep 2010
Utloggad
Skrivet 20 feb 2008 09:14
Vi ska förmodligen oxå "önska" oss pengar (till en minibröllopsresa)

Har pratat med bla mina föräldrar å mina vänner om det å de tycker att d är en bra ide.

Som sagt ,oftast så vet man ju inte vad man ska önska sig som brudpar å det är mkt svårt å köpa något som gäst.
flisan
Antal inlägg: 88
Loggade in: 26 feb 2009
Utloggad
Skrivet 21 feb 2008 12:07
Jag tycker absolut inte att det är tiggeri!
Det är jättebra både för paret och gästerna.

Vi skrev i inbjudan att vi inte ville ha några presenter, men välkomnar bidrag till bröllopsresan.
Då får vi ett fantastisk minne som varar hela livet, istället för en brödrost, stekpanna eller sängkläder som vi förmodligen slänger inom några år.
Visst, vi behöver fatktiskt en ny tvättmaskin snart, och en stor bäddmadrass vill vi också ha.
Men hur roligt är det att få i bröllopspresent?
Vi kommer inte ta med oss tvättmaskinen när vi flyttar ändå....

Och gästerna behöver inte oroa sig över vad de ska ge oss.
Jag röstar på pengar! :)
annie_19
Antal inlägg: 3
Loggade in: 18 sep 2008
Utloggad
Skrivet 21 feb 2008 13:12
Tack (!) för svaren jag fått, visade min sambo svaren och han blev ( liksom jag faktiskt) förvånad över att det var så okej ändå..trodde nog på att jag skulle få många negativa reaktioner men nää.. så tack alla underbara som tagit sig tid till att svara..när ni säkert har mycket annat att tänka på =) som en bekant sa.."ingen har nåt emot att man ber om pengar i födelsedagspresent så vad är egentligen skillnaden.."
Ha ett underbart bröllop och fortsatt liv efter det oxå så klart =)
Annie
bigganv
Antal inlägg: 23
Loggade in: 20 aug 2008
Utloggad
Skrivet 13 apr 2008 20:25
Vi har också önskat pengar i present. Hittade en rolig dikt (kommer inte ihåg var) som jag hade med i inbjudan:

Vi kan lätt konstatera
att vi inte behöver något mera.
Er gåva är att vid vår sida finnas
och att ge oss en fest vi länge kan minnas.
Till Utomlandet vi skulle vilja fara
där vi man och hustru bara ska vara.
Så vill Ni ändå ge oss en gåva
blir bidrag till resan perfekt vill vi lova!

Tycker den funkar riktigt bra faktiskt!
:P
melanna
Antal inlägg: 2
Loggade in: 06 jun 2014
Utloggad
Skrivet 03 jun 2014 14:22

Vi har önskat oss pengar i gåva istället för saker. Jag tycker att gästerna ska respektera detta och det är en allt vanligare gåva. Dessa pengar ska i vårt fall bidra till vår bröllopsresa. Ni kan ju skriva eller säga att ni vill ha ett bidrag tex till er bröllopsresa(om ni ska på en sådan). Alla bidrag är välkomna, stora som små!!

Lycka till

Du måste vara inloggad för att svara på inlägget!