BröllopsGuiden
30 mar 2007 21:07       1 svar    1638 klick

Vår Rådgivare Franz...

Marry Ann
Antal inlägg: 1
Loggade in: 30 mar 2007
Utloggad
Hej, vill berätta en liten historia om vår bröllopsrådgivare Franz von Sligensteen...

Han kom in en dag i rum 66 i min trappuppgång under namnet franz, han sa att han hette franz och frågade om jag och min man gick i planer på att giftas, och jag svarade ja!

Varpå min vän och vapenslagare dirk björken kommer utrusandes från lägenheten brevid och skriker, ja, han utbrister i ett JA!
Ja säger han, de ska giftas snarast, vill ni stå till tjänst med att ge oss goda råd ang. klädsel, där hoppas vi även på att vi kan dra lärdom av er goda klass och sättet ni för er på, det är precis som jag oerhört tyskt.

Ja, sade han, det tror jag att vi kan fixa.

Så vi bestämmer träff i gamla stan i sthlm för en snabb redogörelse för vilket stuk på bröllopet som vi kan tänkas vilja ha.

Vi har en önskan som kan tänkas originell svarar min man, det är så att vi vill att alla på bröllopet ska bära starwars utstyrsel.

Då tittar franz på oss med stora ögon, hela han ler...
Oh det här ska bli så roligt säger han, det här kommer att vara den största dagen i både ert och mitt liv.
Det visar sig att franz är en stor beundrare av starwars och att hans dröm alltid vart att få göra ett bröllop med detta tema.

Han säger att han tar hand om allt, ring mig om ett par månader säger han...

Under tiden funderade vi på hur vi skulle göra med tant vulgo, skulle hon få plats i en starwarskostym?
Tant vulgo var en kvinna som vägde 150 kilo som älskade att dricka martinis i hänggungan hemma på gården.
Hon var oxå mamma till Enok Smögenrak som var en äldre kompis till min man.

Hursom, 3 månader senare, en underbar julikväll var det dags för den stora dagen.
En stor prästgård hade hyrts för den stora kvällen, belägen bland lundar, med en stor allé som inkörsport.

Utanför stod män med enbart fluga, nakna, med brickor med champagne-glas i händerna.
Oh så pompsa i all sin prakt, leendes mot besökarna, och svanar som sprang fritt bland människorna, som med en glädje över all uppståndelse ledsagades i dans och glam, in mot festen, in genom dörrarna i detta glädjens hus, där fältherrar en gång övernattat, och där historien satt sitt spår av dans och pompöshet...

De dinglade med sina don dessa servitörer, och log stilla lite till, mot gästerna...

Vi åt och drack, kvällen gick och vi begav oss av till kyrkan, hela drevet av 500 personer, iförda starwarskostymer av alla dess slag.
Franz var i extas, han tuggade fradga och rökte på sin cigarr om vart annat.
Dreglade, och skrattade frenetiskt.

När vi kom till kyrkan så uppstod vissa komplikationer, tant vulgo kom nämligen ej in genom dörren till kyrkan, hon fick ledsagas in genom en annan port in i sakristian och sedan vidare in till kyrksalen.

Vi kom fram till prästen och han log mot oss, och jag fick ringen på fingret, och så min man, i glädjens namn, vi var nu gifta.

Tack Franz för detta fina minne av bröllopet du gav oss, Franz von Sligensteen den bästa bröllopsexperten i sverige...TACK!

/Marry Ann
Du måste vara inloggad för att svara på inlägget!