BröllopsGuiden
ÄMNE I FORUMET: Vigsel Starta ny tråd
02 mar 2008 20:09       4 svar    1633 klick

kan man slippa psalmer etc om man vill gifta sig kyrkligt?

kimming
Antal inlägg: 2
Loggade in: 10 mar 2008
Utloggad
Undrar om man måste ha alla kristna psalmer och prästens prat om gud å jesus när man vill gifta sig i kyrkan.
Skulle gärna vilja gifta mig i kyrkan då jag tycker att den borgliga e sorglig då du har typ två versioner den korta å den långa å det e typ bara max 3 min å det är den långa, all planering å så ska d bara ta 3 minuter å så ska d vara klart. Hemsk.
Men jag och min sambo är inte kristna av oss och tycker det e svårt med allt med psalmer och sånt.
Någon som vet om man kan ge prästen egna saker man vill att han ska säga el måste han gå via regelboken....
amor aeternus
Antal inlägg: 50
Loggade in: 11 maj 2008
Utloggad
Skrivet 02 mar 2008 20:28
Hej
Min erfarenhet är att Gud ingår i vigseln eftersom att det är en Gudstjänst och där är det Gud som är samtalsämnet och det är Han som välsignar ert äktenskap. MEN
ni kan i stället viga er hos en vigselförrättare som finns i er komun. Det kan kosta men inte hutlöst mycket och där kan ni nästan styra och ställa som ni vill ha det, och ingen Gud. Kontakta er komun och fråga efter vigselförrättare.

Lycka till!
FruStillman
Antal inlägg: 218
Loggade in: 15 dec 2008
Utloggad
Skrivet 02 mar 2008 21:51
Håller nog med, ska man gifta sig i kyrkan så kan man nog inte ta bort allt religiöst. Men även en borgerligt vigsel kan ni ju fylla ut med sånger, dikter etc så det blir lite mer än "tre-minuters"-varianten.
tussigumman
Antal inlägg: 75
Loggade in: 23 nov 2016
Utloggad
Skrivet 02 mar 2008 23:02
Det finns inget somsäger att en borglig visel måste vara kort. Vi har tänkt oss en borglig vigsel, men ska lägga till en hel del saker så som musik, tal och/eller dikter, m.m. Man kan be vigelförättaren säga några ord om kärlek eller så. Det är bara om ni går till rådhuset och gifter er som de har "den långa och den korta versionen" eftersom de kör den formella biten enbart. Förmodar att det finns en formell del i kyrkan också, resten är väl upp till brudparet och prästen? Om man tar bort alla gudstjänstbitar och sånger så blir nog inte den cermonin vidare lång heller.
Du måste vara inloggad för att svara på inlägget!