11 mar 2008 23:04
7 svar
18677 klick
Bjuda-ickebjuda
litenElin
Antal inlägg: 422
Loggade in: 03 sep 2011
Utloggad
Hur gör man när man ska bestämma inbjudningslistan. Jag har mostrar och kusiner som jag knappt aldrig träffar och endel som jag inte ens tycker om.. Jag är rädd att såra min mamma och även rädd att såra släkten. Också rädd att jag får dåligt samvete.
Jag vet ju att det är vår dag och att vi ska välja vad vi själva vill. Men bjuder vi alla blir vi runt 80-90 pers och vi tycker det är för mycket.. Och väljer man bort folk kan man såra dem, få dåligt samvete och få dagen förstörd av det.
Vill höra hur ni andra tänker och känner, och hur ni gjort!!?
Tack kära brudar för att ni finns.. Skulle jag inte kunna vädra här skulle jag explodera!
LJo
Antal inlägg: 200
Loggade in: 22 jul 2010
Utloggad
Skrivet 11 mar 2008 23:14
Det är inte lätt att välja vilka man ska bjuda och vilka man inte ska bjuda. Vi bjöd dom som vi verkligen kända att VI ville ha där. Nu har vi inte så extremt stora släkter men jag bjöd tex inte mina kusiner på min mammas sida då dom är ganska mycket äldre och jag har aldrig umgåtts med dom. Vi prioriterade goda vänner framför avlägsen släkt. Lycka till
Jag vill rapportera detta inlägg!
marfa522
Antal inlägg: 331
Loggade in: 08 dec 2008
Utloggad
Skrivet 11 mar 2008 23:33
Grundreglen som jag tror att alla här på BG kommer hålla med mig om är:
Bjud BARA dom som NI vill ha där!
Men sen så finns det ju en hel del andra saker som spelar in. Man vill ju verkligen inte göra släkten ledsen på en. Finns olika varianter att göra detta:
1) Bjud in dem bara till vigseln - inte middag - får plats med många i kyrkan
2) Bjud dem på festen (vi ska ha en stor Fest på kvällen för typ allt och alla och det skulle inte kosta nåt extra att ta in några fler personer)
3) Bjud släkten på fika/lunch eller liknade efter bröllopet.
4) Strunta i att bjuda dem i huvudtaget. Om man knappt känner dem så tycker jag de inte borde blir sårade. Och varför ska man tvingas bjuda folk man inte tycker om???
trampetroll
Antal inlägg: 84
Loggade in: 13 feb 2009
Utloggad
Skrivet 12 mar 2008 02:34
Hade precis samma problem med kusiner och andra som jag inte har kontakt med så mycket och inte vill ha där på vår stora dag bara för att vi råkar vara släkt. En del har jag till och med gammalt groll med så jag vll verkligen inte att de stela och otacksamma personerna ska vara där på vår dag.
Men sedan är jag tyvärr väldigt mycket sådan att jag inte vill att någon ska bli sur. Så vi löste det på ett jättebra sätt, vi ska bjuda dessa personer som vi känner såhär med (mest släkt vi inte umgås med så mycket och typ avlägsna släktingar) på bröllopsbrunch dagen därpå på hotellet vi sover över på.
Fördelarna är jättemånga dels blir det billigare eftersom brunchen kostar cirka 100kr per/person medan bröllopet är kanske kuvertavgiften grovt räknat 350-400kr. Vi vill ha catering men man kan ju jälvklart göra maten själv så blir det ju givetvis ännu billigare, det behöver ju inte vara något avancerat man bjuder på. Vi ska också erbjuda de äldre typ som farmor och så, möjligheten att komma på brunchen istället om de vill för vissa av mina vet jag tackar nej till bröllopsfesten just för de tycker det är jobbigt när det är för mycket och väldigt "ungt" folk. En mindre brunch i lugnt sällskap passar de bättre också!
En brunch på detta sättet förlänger också själva bröllopsfesten, man drar ut på det roliga helt enkelt överlag så det känns kanon! Brunchen innebär att bara de absolut närmaste vännerna och familjen kommer att komma på bröllopet och skämmas bort ordentligt, det är precis så vi vill ha det! Det kommer bli en maffig fest med de närmaste och det känns kanon och så rätt för oss! :-)
trampetroll
Antal inlägg: 84
Loggade in: 13 feb 2009
Utloggad
Skrivet 12 mar 2008 02:42
Om folk frågar eller undrar över varför vi väljer att gör det på detta sätt så tänker vi bara säga att vi vill att bröllopet ska litet, intimt och bara för våra närmaste vänner och familjen. Tror att folk förstår då, hittills har vi bara mött positiv respons. :-)
anilä
Antal inlägg: 459
Loggade in: 24 mar 2011
Utloggad
Skrivet 12 mar 2008 07:00
Vi bjöd enbart dom vi ville ha där inga andra.
Så bjud dom ni vill ha där och strunta i andras åsikter
skrållan
Antal inlägg: 46
Loggade in: 09 mar 2014
Utloggad
Skrivet 12 mar 2008 13:05
Svårt det där. Vi har samma bryderi: några morbröder/mostrar vi vill ha med, några som vi inte alls vill ha där. Kusin vars bröllop jag varit på men som jag inte umgåtts med sedan... Andra par vars bröllop vi varit på men som vi sedan tappat kontakten med... Jättesvårt tycker jag. Dessutom mår man ju inte bra själv om man har dåligt samvete. Starkt av er som bara bjudit de ni verkligen vill ha med! Idén med släktbrunsch låter ju bra om alla bor i samma stad.
Spookys
Antal inlägg: 47
Loggade in: 12 mar 2009
Utloggad
Skrivet 16 mar 2008 19:03
Inbjudningar och vilka man ska bjuda är svårt. Själv har jag nästan ingen kontakt alls med min moster och faster med kusiner. Men skulle självklart gärna vilja få bättre kontakt. Ville först bjuda alla, men när man börjar räkna på det vad det egentligen kostar per person blir det alldeles för dyrt. Vi har istället valt att bara skicka ut en inbjudan till att närvara vid vigseln, som vi då även skickar till jobbarkompisar och andra vi inte umgås med så mycket. Har hört att min moster tycker det är lite trist att hon inte är bjuden, men vi har helt enkelt inte råd.
Att gifta sig är dyrt, om man inte har föräldrar som sponsrar.