BröllopsGuiden
10 apr 2007 07:35       33 svar    2124 klick

Alkohol

anilä
Antal inlägg: 459
Loggade in: 24 mar 2011
Utloggad
Måste fråga er andra hur ni ska göra med alkohol?
Jag har haft en livlig diskution med min bror i helgen som tycker att jag ska se till att han får bli hur full som helst. Han har varit på ett bröllop nyligen som var helt perfekt enligt honom & min svägerska, där hade dom fri sprit, vad han lämnade ute i detta samtal var att bröllopsfesten urartade just pga denna enorma mängd alkohol. (Dom hade varit i tyskland och köpt sprit för 15.000 för 50 gäster) brudgummen, bestman, brudens far, hennes svågrar och ett par till var i ett slagsmål som slutade med sjukhusbesök för brudgummen.
Vi kommer att bjuda på en fördrink och dricka till maten sen kommer det att finnas en bar där man kan handla om man vill. Jag dricker ingen alkohol och min blivande man dricker ytterst lite och ingen av oss vill ha ett fylleslag.
Hur ska ni andra göra?
sali
Antal inlägg: 37
Loggade in: 11 dec 2008
Utloggad
Skrivet 10 apr 2007 07:56
Jag tycker man kan ta en symbolisk summa, tex 10 kr per drink för att folk inte bara ska ta nya och lämna och hälla ut och i sig i onödan. Man kan ju oxå ställa ut en box eller ngt där man kan lägga frivilliga bidrag till baren(det kanske är ngn som hjälper till o jobbar i baren som vill ha en slant). Tror att denna "lilla" summa kan hindra att folk bara häller i sig onödigt mkt.
Om ni ni inte själva dricker så mkt vanligtvis så tycker jag visst att ni kan nöja er med att bjuda på fördrink o till maten och sedan kan det väl få kosta....
Svårt det där....
anilä
Antal inlägg: 459
Loggade in: 24 mar 2011
Utloggad
Skrivet 10 apr 2007 08:14
Det är typ en symbolisk summa som man får betala i baren, nu är ingen av våra vänner några som dricker massor men jag vill absolut inte att min bröllopsdag slutar i slagsmål, det skulle göra mig jätteledsen.
Kakan
Antal inlägg: 152
Loggade in: 10 aug 2008
Utloggad
Skrivet 10 apr 2007 14:10
jag och min blivande dricker inte alkohol... förutom lättöl när det e fotbollsmatch = ) och vi kommer inte ha alkohol på bröllopet... visst vissa reagerar men tycker det är lite kul osså... man får ju faktiskt göra som man vill när man gifter sig = ) hehe...
M:a
Antal inlägg: 229
Loggade in: 25 aug 2007
Utloggad
Skrivet 10 apr 2007 16:22
vi tänker inte ha mkt alkohol. mottagningen ska vara utomhus i en trädgård och jag vill verkligen inte att gästerna ska bli fulla.
vin till maten osv kommer vi att ha men inte så mkt mer. deallra flesta av våra gäster vill inte ens "supa" på vårat bröllop som tur är.
jojjo
Antal inlägg: 25
Loggade in: 08 okt 2007
Utloggad
Skrivet 10 apr 2007 16:53
På en fest vi hade för några år sedan hade vi precis samma system som som ni planerar att ha, en del alkohol gratis (fördrink, vin till maten, cognac till kaffet, en öl till grillen etc.).

All övrig sprit fick gästerna köpa i "baren". Det fungerade jättebra, dels blev det inte en enorm kostnad för oss (bara några tusen). Vi hade inte stenkoll på baren, man tog det man ville och lade en slant i en korg brevid. De flesta hade koll på vad de drack och vad de betalade, ingen gick "över sina gränser" och festen var riktigt kul.

Eftersom det fungerade så bra sist så kommer vi nog att köra samma system den här gången.

Lycka till!
/Jojjo
Neaneon
Antal inlägg: 173
Loggade in: 17 sep 2007
Utloggad
Skrivet 10 apr 2007 19:13
Jag går emot strömmen... :) Vi kommer ha fri dricka hela dagen och vi kommer åka till tyskland och köpa alkoholen men absolut inte för 15000! Vi räknar med ca 6000 för ca60 gäster och då ska det räcka till både öl, vin, champagne och sprit. Men sen så är varken vår familj eller våra vänner några riktiga stordrickare.
Den blivande bruden
Antal inlägg: 70
Loggade in: 09 sep 2010
Utloggad
Skrivet 10 apr 2007 20:33
Vi bjuder på skumpa som fördrink, 1 glas vin till förrätten och 2 glas vin till varmrätten, avec till bröllopstårtan och två drinkbiljetter som gäller för valfri dryck i baren senare på kvällen. Om någon vill ha mer får de betala i baren. Vi vill absolut inte att det ska bli någon fyllefest.
heleneopeter
Antal inlägg: 68
Loggade in: 18 jan 2008
Utloggad
Skrivet 11 apr 2007 13:17
Vi bjöd på bubbel när gästerna kom till festen och sedan fanns det både vitt vin och starköl till maten! Till kaffet fanns det likör och whisky! Efter middagen bjöd vi på "groggbord" i form av vin, öl, whisky, gin och vodka att blanda drinkar på!

Vi visste att alla är "normala" drickare och var därför inte oroliga för att det skulle gå galet!
bubblan
Antal inlägg: 185
Loggade in: 20 jul 2007
Utloggad
Skrivet 11 apr 2007 20:52
Visst kommer vi att bjuda på alkohål!
Men på ett bröllop så tycker ja att man dricker med måtta!
Har lagt den uppgiften på tostmastern att hålla koll på gästerna så de inte dricker för mycke!
Ja hoppas då att ingen blir apradar!
Aibhlin
Antal inlägg: 18
Loggade in: 08 maj 2012
Utloggad
Skrivet 12 apr 2007 12:52
Våra gäster får ta med sin egen alkohol till vår bröllopsfest, men jag kommer informera om att jag helst vill att de dricker med måtta. I mitt fall är det inga problem, om det däremot skulle riskera att bli fylleslag eller uppkastningar i buskarna så skulle jag sätta ner foten...
Fru Trogensson
Antal inlägg: 127
Loggade in: 18 maj 2008
Utloggad
Skrivet 15 maj 2007 09:57
Jag vill inte heller ha så mycket alkohol, men haft vilda disskutioner med min kära! Det kommer bli champagne med tilltugg, sen kommer vi servera vin, öl och cider till maten. Till kaffet blir det lite whiskey och likör..Vi har lagt budgeten på 5000:- så det blir inte så mycket!
Balcaz
Antal inlägg: 231
Loggade in: 12 apr 2010
Utloggad
Skrivet 15 maj 2007 10:26
Vi har köpt vin på bolaget, har jobbat där under många år (inte nu längre) så jag vill veta vad jag har bordet. Resten var vi Tyskland och inhandlade. Vi kommer att bjuda på allt.
__ullis__
Antal inlägg: 47
Loggade in: 29 jul 2009
Utloggad
Skrivet 15 maj 2007 10:52
Vi kommer att ha fri alkohol under hela kvällen.. men vi vet att alla våra gäster kommer att dricka med måtta, d e ju ändå ett bröllop man e på å inte en fyllefest.. vi kommer att ha champange till välkomstskålen sen öl, vitt och rött vin till maten, sen whiskey å likör till kaffet å tårtan, sen kommer d att va cider, öl, rött å vitt vin, wiskey å kanske sprit till någon eller några olika drinkar på kvällen..
Tess&mark
Antal inlägg: 227
Loggade in: 03 sep 2013
Utloggad
Skrivet 22 maj 2007 21:55
Vi kommer att njuda på champagne och sedan vin till maten, sedan kommer vi nog ha avec till kaffet och sedan får folk handla i baren och det har vi även skrivit på inbjudningarna.
Men jag kan ändå känna mig lite oroliga för några att de ska bli alldelles för fulla och det är verkligen inte det som är meningen med vårat bröllopet.
högbergs
Antal inlägg: 155
Loggade in: 13 feb 2008
Utloggad
Skrivet 24 maj 2007 12:30
Båda min blivande man och jag kommer från kristna familjer så vi vill inte att våra föräldrar ska känna sig olustiga. Dessutom är många av de som kommer nykterister, några är gravida, och några e tonåringar så de får/kan inte dricka alkohol.

Vore dessutom hemskt om folk söp sig apraka!! Va på ett bröllop då brudgummen blev så full att han dansade kosackdans i sin hyrda frack så byxorna sprack. Inte så roligt!

Vi har valt att inte ha sprit. Men... vi serverar champagne till brudskålen utanför festlokalen, vin, starköl, starkcider, lättöl, mineralvatten och läst till maten. Alltså ingen likör till kaffet eller drinkar med sprit till festen men alkohol för övrigt. Kommer ha dryckbuffé då vi har så många alternativ att man omöjligt kan duka fram allt. Då måste folk röra på sig varje gång de ska hämta dricka...

Fast jag får ofta höra om jag inte ska ha likör eller sprit ändå... Men vi vill inte! O som sagt... man får bestämma själv på sitt eget bröllop! :)
Bernadett
Antal inlägg: 149
Loggade in: 09 apr 2008
Utloggad
Skrivet 24 maj 2007 14:18
Jag går också lite emot strömmen. Men det är så olika hur alla vill ha det. Jag vill absolut inte att det ska urarta, men upplever att det blir skoj med att dricka lite. Dansa o släppa loss.
Vi ska också åka till Tyskland men inte lägga mer än 2000 kr på sprit.
Vi ska bara vara 30 pers inkl. barn så att vi handlar, vin, öl, sprit i Tyskland. Champagne köper vi i Ungern i sommar. Vi ska bjuda på champagne vid
mingeln, vid ankomst. Sen blir det vin till maten o wiskey,kaffe till tårtan.
Sen är det fri servering, av öl, drinkar, vin, Martini. Vi ska ha en liten låda där man kan lägga i lite pengar, typ 10 kr för varje drink. Jag hoppas att det fungerar. Vi har inte heller folk som är så sugen på att supa ihjäl sig.
fru_2009
Antal inlägg: 31
Loggade in: 16 nov 2008
Utloggad
Skrivet 24 maj 2007 21:29
vi är fortfarande lite veliga om hur vi ska göra då det gäller alkohol..

Grejen är den att på sambons sida av släkten finns alkoholproblem, vet dock inte om de som kommer bli bjudna har/har haft problem.

Dock kommer brudskålen vara alkoholfri.

Funderar på att göra hela bröllopet alkoholfritt, dels för att folk inte ska bli aspackade, dels för att vi har barn med men även för att man kan ha jätteroligt utan alkohol.
Bernadett
Antal inlägg: 149
Loggade in: 09 apr 2008
Utloggad
Skrivet 25 maj 2007 10:46
Jag förstår din linje ifall ni har alkoholproblem i hans släkt. Jag har alkoholproblem i min familj, men eftersom jag nästan inte har kontakt med de o jag inte vill att de ska förstöra festen har jag bjudit de till kyrkan o inte sen till festen.

Så gör jag.....
fru_2009
Antal inlägg: 31
Loggade in: 16 nov 2008
Utloggad
Skrivet 25 maj 2007 15:13
det var ett bra sätt att lösa det. =)

Tror vi kommer köra på ett helnyktert bröllop faktiskt.

Man behöver ju inte dricka alkohol för att ha kul, tvärtom kan man ha mycket roligare utan.

Tycker det är lite sorgligt faktiskt att höra ibland att folk förväntar sig att dricka alkohol bara för att det är bröllopsfest, kan man inte bara förvänta sig att få ha trevligt istället?

Hmmm...får fundera vidare på det här...
maggan
Antal inlägg: 116
Loggade in: 30 nov 2010
Utloggad
Skrivet 25 maj 2007 21:22
Vi kommer att bjuda på drickat, öl, vin, cider och konjak. Är inte orolig att våra gäster ska tokdricka utan hålla sig på en lagom nivå. Men jag tycker det är upp till brudparet och bestämma om man vill ha alkohol med eller inte, det ska inte gästerna bestämma.
frk matsdotter
Antal inlägg: 181
Loggade in: 07 okt 2007
Utloggad
Skrivet 30 maj 2007 21:36
på vårt bröllop kommer våra föräldrar stå för mat och dryck. gulliga de, tack vara dem kan vi ha ett så stort o påkostat bröllop!
problemet är att de fått för sig att de kan styra och ställa med vad som ska köpas... jag var helt bestämd att det gäller INGET över 17%. champagne att skåla i vid ankomsten, vin och öl till maten. avec till kaffetåren. sen kan man väl smutta på ett glas vin eller en öl/cider för att släcka törsten när man dansar... nejdå, då ska självklart pappa och sambon tycka att det är klart vi ska ha en brakfest - det är ju så stort att gifta sig. jo, men jag vill ju att natten ska vara stor också.

jag vet att det kommer bli mer dricka än jag vill. det har jag redan fått klart för mig. så då har jag bestämt att det ska finnas en bar där två tjejer ska stå och blanda drinkar. svaga, efter en drinklista. på det sättet tycker jag att det blir lite häftigt och samtidigt väldigt kontrollerat. eftersom "spritförespråkarna" anser detta vara bättre än inget alls, så har de gått med på det...
egentligen tycker jag väl inte att det är viktigare att folk är nyktra på mitt bröllop än någon annan dag MEN varför måste man supa så jävligt jämt. jag är en riktig partyprisse, det är jag. men att vara aprak är ju inte så charmigt...
mammamuu
Antal inlägg: 202
Loggade in: 06 maj 2008
Utloggad
Skrivet 02 jun 2007 10:30
Vi har bestämt att vi ska bjuda på vin till maten,finns oxå alkoholfritt. Senare på kvällen ska vi sälja för en symbolisk summa typ 10 kronor. Vi ska bara ha öl och vin på kvällen, ingen sprit. Många blir ju helt packade på sprit iallafall många av dem vi har bjudit. Det är ju klart att man kan bli redlös av öl och vin oxå men vi hoppas att det är lite "mildare".
Vi köper allt på systembolaget för man får ju tydligen lämna tillbaks det som blir över.....om man vill.
Jag tycker absolut att ni gör rätt, det är ju erat bröllop. Ni gifter ju inte er för att folk ska ha en ursäkt för att bli fulla!
anna.e
Antal inlägg: 291
Loggade in: 09 nov 2008
Utloggad
Skrivet 02 jun 2007 20:51
Vi har inte bokat än, men planen är att vi bjuder på en brudskål och dricka till maten resten får gästerna köpa i baren. Man går väl inte på bröllop för att bli full??? Låter hemskt omoget tycker jag.
soffipropp
Antal inlägg: 10
Loggade in: 09 sep 2008
Utloggad
Skrivet 18 aug 2007 09:49
Vi kommer att bjuda på all dricka på vårt bröllop, men vi har tänkt att det bara ska finnas vin och öl att dricka! (Avec till kaffet och mousserande till brudskål och så alkoholfritt så klart!) Risken att det urartar när det finns sprit är större tycker jag.
Men det blir inte för några 15000 kr!
Jess
Antal inlägg: 163
Loggade in: 27 apr 2009
Utloggad
Skrivet 18 aug 2007 19:15
Vi kommer också att bjuda på all dricka under kvällen, dock är vi endast 33 vuxna (varav en del av dem inte dricker alls eftersom de ska köra), och vi ska handla allt på systemet och har beräknat att det ska kosta ca 3500 kr.
Vi kommer att bjuda på mousserande vin till snittarna. Öl, rött- och vitt vin till maten. Konjak och likör till tårtan. Efter det blir det groggbord med öl, vin, gin, whiskey. Dock vet jag att alla gästerna kommer att dricka med måtta och vi kommer säkerligen få en massa dricka över!
Fru Trogensson
Antal inlägg: 127
Loggade in: 18 maj 2008
Utloggad
Skrivet 18 aug 2007 21:31
Vi var och gjorde en orderbeställning i går på systembolaget, hela kalaset kommer gå på 8000 kr. Då har vi tagit hjälp av personalen att beräkna, det kommer bli såhär för oss: 2 glas mousserande vin till tilltugget, 2 glas vin till maten, 1-2 glas med avec till kaffet och sen har vi räknat med ca 4 st öl eller cider efter maten! Det kanske låter lite men jag tror det räcker för ett bröllop faktiskt!!
Jess
Antal inlägg: 163
Loggade in: 27 apr 2009
Utloggad
Skrivet 18 aug 2007 23:24
Fru Trogensson, får jag bara fråga; hur många vuxna kommer ni att vara på er bröllopsfest?
LJo
Antal inlägg: 200
Loggade in: 22 jul 2010
Utloggad
Skrivet 19 aug 2007 12:14
Vi har vår fest på ett värdshus, där mat och dryckespaket är förbeställt. Så vi bjuder på bubbel innan maten och all dryck till maten, ca 2 glas/pers. Funderar även på att ha en drinkbiljett under varje tallrik så att de som vill får hämta ut ngt från baren, får se om vi har råd med 2/pers, vi har 70 gäster.
Därefter är det bar till självkostnadspris.
Sol_76
Antal inlägg: 52
Loggade in: 16 nov 2009
Utloggad
Skrivet 19 aug 2007 18:24
Jag har tänkt och tänkt på det där med alkohol och hur vi ska styra upp det. Jag och min man2be kom fram till att vi ska bjuda på bubbel till brudskål, vin/cider till maten och avec till kaffet och tårtan. Efter det kommer det att finnas en liten minibar till självkostnadspris med öl, vin och cider. Vi skippar spriten eftersom vi anser att det räcker med öl/vin/cider. Jag vill inte heller ha ett fylleslag på mitt bröllop och risken är större att det urartar om det är sprit inblandat. Sen kommer det självklart att finnas alkoholfritt till dem som föredrar det. Det gäller att man passar sig själv från att skåla för mycket med alkohol. Jag kan tänka mig att man inte behöver så mycket den dagen efter all press för att bli snurrig. Inte så charmigt med en fyllkaja till brud :/....
maraso
Antal inlägg: 37
Loggade in: 15 jul 2008
Utloggad
Skrivet 19 aug 2007 18:40
Vi har bestämt oss att det skall vara champagne till ankomst, ett glas vitt till förrätten och ett glas rött till varmrätten. Sedan avec till kaffe och en öppen bar var man kan sätta några slantar när man tar en drink... Men det viktigaste med att planera detta med dricka är att man känner sina gästers "gränser" och att man planerar sitt bröllop efter sina egna tycken.
HannaKristina
Antal inlägg: 53
Loggade in: 26 jun 2009
Utloggad
Skrivet 19 aug 2007 23:31
Vi ska ha kuvert där dricka till maten ingår sedan får gästerna köpa själva i baren. Tänker inte betala för folks fyllor.
Däremot skulle jag aldrig ha alkoholfritt. Jag skulle själv tycka det var jättetråkigt att gå på ett alkoholfritt bröllop, inte för att jag tycker att man ska supa till, men för att det är festligare och godare till maten.
Du måste vara inloggad för att svara på inlägget!