BröllopsGuiden
26 mar 2008 13:44       10 svar    2204 klick

förrätt

citronfjärilen
Antal inlägg: 126
Loggade in: 22 sep 2008
Utloggad
hejsan jag söker roliga förrätter vill inte ha toast skagen ALLa har det har ni några resept tips .TACKSAM !!
FruStillman
Antal inlägg: 218
Loggade in: 15 dec 2008
Utloggad
Skrivet 26 mar 2008 14:53
Finns i princip hur mycket som helst... Kolla t ex www.tasteline.com - massor av smarrigt. Välj förrätt som typ av rätt, och lägg till huvudingrediens om du söker nåt speciellt, annars går det bra ändå. Lycka till!
marfa522
Antal inlägg: 331
Loggade in: 08 dec 2008
Utloggad
Skrivet 26 mar 2008 17:16
Salami- och ädelostciabatta (istället för Toastskagen så kan man ju ha en annan sort "macka" med saker man gillar)

salami, bladsallad, oliver gröna, ädelost, ciabatta och rödlök.

Chilifärs på spett

400 g nötfärs
2 st vitlöksklyfta(or)
1 tsk salt
1 tsk spiskummin, malen
1 tsk sambal oelek
1 st ägg
0,8 kg potatissallad

Hacka vitlöken och blanda allt till en jämn smet. Forma färsen runt 8-12 små träspett. Stek i ugn 225 grader ca 10 min

Dessa är nåt jag funderar på att ha som förrätt :) Hoppas det ger lite tips!
ullis77
Antal inlägg: 309
Loggade in: 15 sep 2010
Utloggad
Skrivet 26 mar 2008 17:33
Gillar småsnittar tex 4 st/pers tex:

Parmaknyten med filadelfiaost å honungsmelon
Crosstini med ädeloströra
Laxtoast mini
Löjroms snittar

Mmm gott:)
Duffy
Antal inlägg: 259
Loggade in: 14 jul 2013
Utloggad
Skrivet 26 mar 2008 17:43
När vi var på vår restaurang och provåt maten så fick vi äta tre förrätter. Det första var toast skagen toppad med löjrom från Kalix, det andra var Ört och vitlöksmarinerade havskräftor på ruccolabädd samt krutonger, det tredje var aiolifyld serannoroulad med soltorkade tomater.
Innan vi kom dit så hade jag ringat in att vi skule ha det andra alternativet. Men när vi fick äta dem så var valet inte svårt. Det blev toastskagen. Oslagbart.
De andra var goda, men den var bäst!
flisan
Antal inlägg: 88
Loggade in: 26 feb 2009
Utloggad
Skrivet 27 mar 2008 09:34
Vi åt kräftsallad med parmesancreme, basilikasallad,
citron & rödlöksvinigrette och crostini som förrätt.
Helt sjukt gott, men vi hade iofs världens bästa kock också. :)
Jennifer75
Antal inlägg: 105
Loggade in: 25 jun 2008
Utloggad
Skrivet 27 mar 2008 12:06
Guuu va hungrig jag blir när jag läser alla svar, det är hårt att bröllopsbanta!! *ler*

Före att vi bestämde maten så bestämde min sambo att han ville ha öl & nubbe. Sedan så har förrätten växt fram till: Knäckebröd med stekt strömmming + liten laxvariant av ngt slag + en liten löjromssnitt.
Mao en liten skärgårdstapas!

:)
citronfjärilen
Utloggad
Skrivet 27 mar 2008 21:53
oj oj som sagt svårt att dieta inför brölloppet många goda tips tack så mycket för all inspiration!! *heart*
AnnaNS
Antal inlägg: 9
Loggade in: 29 apr 2008
Utloggad
Skrivet 28 mar 2008 15:28
Hej Hej!

Håller med! Svårt att låta bli att bli hungrig!
En väldigt god förrätt är ju Grillad Pilgrimmsmussla, vi fick det faktist på det senaste bröllopet vi var på! Väldigt gott och såg jätte fin ut med "grillspår" i musslan...
Lycka Till!
gunnila
Antal inlägg: 106
Loggade in: 14 maj 2013
Utloggad
Skrivet 30 mar 2008 13:19
Jag formligen avskyr toast skagen och allt annat som innebär att det är en massa "söl och kladd" (alltså röror av olika slag). Istället ska vi ha en päronsallad som förrätt, hur busenkel som helst:

Päronsallad (1 port)
Salladsblad av olika sorter
½ päron
Ädelost
Pinjekärnor
Grovt salt
Balsamicovinäger
Täck en assiett med salladsblad av olika sorter, exempelvis huvudsallad, ruccolasallad eller vilka sorter ni vill ha. Kärna ur ett halvt päron och skär det i tunna skivor. Om skalet är tjockt, segt eller allmänt osmakligt så tas det bort, annars är det jättegott att ha det kvar. Smula önskad mängd ädelost över assietten. Rosta pinjekärnor i en het stekpanna och strö så många ni vill ha över varje portion. Salta med lite grovt salt och avsluta det hela med att ringla över balsamicovinäger. Hur gott som helst!

Det som är så kanonbra med den här förrätten är, att man kan variera den efter eget behag. En av mina bröder tål inte mjölkprodukter, vilket innebär att vi helt enkelt utesluter osten i hans portion. Själv vägrar jag äta något så osmakligt som vinäger eller annan dressing - således blir det inget sådant på min portion.
citronfjärilen
Utloggad
Skrivet 13 apr 2008 13:12
hejsan tack för alla fina tips ! Jag var på en brölops mässa fick provsmaka laxrullar och vart helt såld!!mmm så gott gott var även mangocreamen som dom hade.:)
Du måste vara inloggad för att svara på inlägget!