BröllopsGuiden
ÄMNE I FORUMET: Planering Starta ny tråd
27 mar 2008 07:50       14 svar    2656 klick

Tackkort

anilä
Antal inlägg: 459
Loggade in: 24 mar 2011
Utloggad
Hur länge kan man vänta med att skicka ut tackkort utan att det blir fel?
flisan
Antal inlägg: 88
Loggade in: 26 feb 2009
Utloggad
Skrivet 27 mar 2008 09:24
Vi gifte oss på samma dag som ni och igår kväll blev korten färdiga.
Tyckte först vi var väldigt sena eftersom det sägs att man ska skicka ut dem en eller två veckor efter bröllopet.
Men kom fram till att det var en väldigt löjlig "regel".
Det spelar ingen roll om det dröjer ett tag till.
anilä
Utloggad
Skrivet 27 mar 2008 09:29
Kan man skicka ut tackkort utan fotografier på oss då? Bara ett svart kort med tack i?
Medåkersbrud
Antal inlägg: 14
Loggade in: 26 sep 2008
Utloggad
Skrivet 27 mar 2008 13:03
Vet inte om det är så lyckat. De som firat er förväntar sig nog ett fint foto på er. Vet inte hur det står i vett och etikett reglerna men den äldre generationen har "alltid" haft det så. Men i slutänden är det ju ni som bestämmer.
marfa522
Antal inlägg: 331
Loggade in: 08 dec 2008
Utloggad
Skrivet 27 mar 2008 13:12
Jag tror oxå att folk gärna vill ha en fin bild på er från bröllopet i tackkortet. Men det e inte nödvändigt. Om det e brist på pengar som gör att du funderar på att inte ha med nåt kort så har jag ett bra tips till dig. Jag la upp en forumtråd med mitt bästa tackkort tips. Där står det:

Till alla er där ute som funerar på att skicka ett kort som tackkort. Det finns ju flera ställen där man kan framkalla korten som tackkort. De kan kosta allt från 4kr per bild och uppåt. Men nu vill jag berätta att det finns ett billigare sätta att göra detta på och även mer personligt.

Du väljer ut de kort du vill ha. Öppnar det i paint eller photoshop. Skriver dit sin text, kanske lägger till någon ruta i bakgrunden så texten syns bättre. Så sparar man bilden. Så lämnar man sedan in den som en vanlig digitalt tagen bild till sin fotobutik i stan eller laddar upp den på nätet.

Smart va! Då kostar varje "tackkort" lika mkt som en vanlig bild vilket kostar runt 1kr st beroende på vart man framkallar sina digitala bilder.
anilä
Utloggad
Skrivet 27 mar 2008 15:47
Problemet är inte pengar eller att vi inte vill skicka med en bild utan att det faktiskt inte finns någon bild att skicka med. Alla våra bilder är misslyckade
Jennifer75
Antal inlägg: 105
Loggade in: 25 jun 2008
Utloggad
Skrivet 27 mar 2008 15:56
Tråkigt med era bilder....

Om det händer mig så tror jag nog att jag antingen skulle skicka utan bild eller kanske ta en bild på platsen ni gifte er att sätta in, eller att ta en bild på era händer (ringarna) såhär i efterskott?

Vad det gäller tiden så var jag på ett bröllop april - 07, tackkorten kom februari -08, kanske i längsta laget!

Lycka till!
marfa522
Antal inlägg: 331
Loggade in: 08 dec 2008
Utloggad
Skrivet 27 mar 2008 16:23
Ni har ju fina bilder er i ditt galleri! Tycket definitivt du kan skicka med den senaste inlagda bilden. Den är mycket fin på er två! *thumbsup*
anilä
Utloggad
Skrivet 27 mar 2008 16:35
Tack men nej dom är inte fina. Dom ser ok ut nu för dels är dom manipulerade och dels är dom förminskade så pass att det inte går att använda som fotografier. Var tvungen att göra alla bilder pyttesmå för att dom ska gå att ha ens här inne.
Michelle
Antal inlägg: 30
Loggade in: 21 jun 2011
Utloggad
Skrivet 27 mar 2008 17:01
Tycker det kortet när nu kysse varandra är jättefint..det behöver ju inte vara ett stort porträttkort på er.
Tycker att du gott kan skicka det och vara stolt!
anilä
Utloggad
Skrivet 28 mar 2008 06:55
Nu har jag bestämt mig, det får bli svarta kort utan bild. Försökte få ut någon bild igår som går att använda men det finns ingen dom blir inte alls bra.
Linnean
Antal inlägg: 80
Loggade in: 17 mar 2010
Utloggad
Skrivet 28 mar 2008 13:28
Hej Anilä!
Om det verkligen inte handlar om tekniska problem, upplösning el nå´t så håller jag med Annasofie! Tittade på de två första bilderna i galleriet. Du är ju vacker! Tycker absolut att du ska vara stolt och skicka ett kort med er två snyggingar på! *thumbsup*
anilä
Utloggad
Skrivet 28 mar 2008 13:39
För det första handlar det inte om självömkan utan bara ett konstaterande att det finns inga bilder.
För det andra handlar det inte om hur jag ser ut på bild.
För det tredje handlar det inte heller om pengar.
Det handlar om att bilderna som finns är så pass hårt förminskade att dom är i mms (som i en mobil) strlk i princip, en del av bilderna i mitt galleri är tagen med mobil och dom bilderna är oxå jättesmå. Bilderna är hårt manipulerade både när det gäller röda ögon, folk är raderade ur bilderna så blir bilden större så syns det att det har varit någon annan med på bilden, bilderna är uppljusade massor. Det är klippt och klistrat i dom och det enbart för att ni här skulle få se bilder från vårt bröllop. Bilderna i orginal är en ren katastrof, på dom syns i princip ingeting.
Jag var in igår till en butik för att se om dom går att rädda eller om man kan få ut dom manipulerade bilderna i "tackkortstrlk" men han sa att det går inte för så fort han/jag förstorar upp dom blir dom gryniga igen.
Dom går med andra ord inte att använda till något annat än visa er här.
Alla mina vänner har tagit bilder så alla har egna bilder på oss och allihopa har misslyckats så om det kommer kort utan bild är dom väl medvetna om varför.
Jag har fått flera komentarer om hur dåliga alla bilder blivit av både släkt och vänner så dom vet hur det ligger till.
Jag har dessutom mailat runt dom bilder som finns så alla har allas bilder.

Däremot har FotoGG här inne lovat att ta om bilderna åt oss senare i vår när det går att vara ute i klänning, är henne evigt tacksam
Linnean
Antal inlägg: 80
Loggade in: 17 mar 2010
Utloggad
Skrivet 28 mar 2008 13:54
Ok, då förstår jag den tråkiga bakgrunden!

Men då finns ju bara ett svar! Sk*t i hur lång tid det tar och skicka ut tackkorten med de nytagna fotona när de är klara! Överraska era negativa släktingar med jättefina kort!

Kram och lycka till!
famlyth
Antal inlägg: 217
Loggade in: 29 jan 2013
Utloggad
Skrivet 28 mar 2008 16:48
Håller med Linnean... vänta med tackkorten tills ni har tagit era nya kort.
Vi sände inte ut våra tackkort förräns 2 månader efter vigsel. Vänner till mig som gifte sig den 1 mars i år har inte heller sänt ut sina tackkort ännu... så skynda långsamt med korten tills ni har fått de som ni verkligen vill ha. Eller sänd utan kort... Gör det som känns bäst för er.
Kram Mia
Du måste vara inloggad för att svara på inlägget!