BröllopsGuiden
ÄMNE I FORUMET: Vigsel Starta ny tråd
02 apr 2008 13:11       23 svar    2805 klick

Varför gifter vi oss Brudar?

litenElin
Antal inlägg: 422
Loggade in: 03 sep 2011
Utloggad
Jag sitter och försöker fundera ut en enda vettig förklaring till varför vi så förtvivlat gärna vill gifta oss.. Det känns lite töntigt när jag inte kommer på en enda anledning..

Så nu behöver jag er hjälp att motivera varför jag egentligen ska gifta mig.. Är det inte bara dyrt och tar en massa tid?

Och att vi älskar varann- det är ju självklart- men är det verligen en anledning till giftermål? *ohmy*
lilja
Antal inlägg: 144
Loggade in: 09 jan 2009
Utloggad
Skrivet 02 apr 2008 13:22
För att visa att man älskar varandra och är villiga att binda sig för livet, för att visa alla andra sin kärlek.
sacki
Antal inlägg: 93
Loggade in: 24 jan 2012
Utloggad
Skrivet 02 apr 2008 14:08
om du inte förstår varför/av vilken anledning du skall gifta dig utan bara ser det som en "ekonomisk förlust", så tycker jag nog att du skall strunta i att gifta dig & lägga pengarna på något du tycker är värt att lägga pengarna på...

Själv gifter jag mig därför att jag har träffat mannen som jag vill leva med resten av mitt liv. Jag vill bilda familj med honom & jag vill bli gamla & gråa tillsammans!
Det hör till tradition & religion att man då ingår ett äktenskap med varandra & lovar varandra inför vittnen evig kärlek & trohet! Så har man gjort i många hundra år tillbaka...
Vill man vara "modern" Så kan man ju strunta i allt som har med vigsel att göra & leva sambos, vilket jag själv aldrig skulle göra om vi skulle skaffa barn.

Långt & kanske tråkigt inlägg men det är så jag ser på saken! :)
trampetroll
Antal inlägg: 84
Loggade in: 13 feb 2009
Utloggad
Skrivet 02 apr 2008 14:11
Vi gifter oss först och främst för att det är så himla roligt! Ifall två personer älskar varandra och känner att de vill uttrycka sina känslor för varandra inför sina nära och kära, så kör hårt!Bara det är en godtagbar anledning! :-)
Men för oss har den juridiska tryggheten varit en stor sak i det hela. Ifall man inte har barn ihop men äger mycket/många tillsammans som hus osv finns det i princip inget skyddsnät ifall ena oss skulle gå bort.
Det betyder alltså att min fästmans avlägsna syster som han inte har någon som helst kontakt med skulle ha rätt till hans halva av vårt hus ifall han gick bort även om vi skulle ha varit tillsammmas i 50 år vilket är helt sinnessjukt. Även ett juridiskt sambokontrakt kan upplösas med rätt kontakter så det enda säkra som finns idag för sambos med gemensamma tillgångar är att gifta sig.
trampetroll
Utloggad
Skrivet 02 apr 2008 14:12
Jag anser inte att man måste gifta sig pågrund av tradition eller att det ska vara så, känns väldigt förlegat och gammaldags enligt mig
trampetroll
Utloggad
Skrivet 02 apr 2008 14:21
Jag anser inte att frågan är lagd överhuvudtaget som att Ts tycker att det bara är ett slöseri med pengarna att gifta sig. Hon ställer en öppen fråga till oss här på forum om varför man gifter sig överhuvudtaget förutom att man älskar varandra eftersom det idag inte anses som någon "synd" att leva och att få barn ihop med sin livskamrat.
sacki
Utloggad
Skrivet 02 apr 2008 14:24
Giftemål ÄR gammaldagst! Det är ingenting som har kommit till nu på senare år... att gifta sig av ekonomiska skäl tycker JAG är fel. Det finns testamente man kan skriva i så fall.
Det finns folk som gifter sig för att de tycker att det är roligt, mysigt, praktiskt m.m Dessa människor gifter sig oftast mer än 1 gång... Jag säger detta för att jag känner till hur många som helst som har gjort detta! GIVETVIS inte alla men väldigt många!
Alla får ju givetvis ha sin åsikt om detta & såhär tycker jag...
sacki
Utloggad
Skrivet 02 apr 2008 14:27
ok, jag tyckte att det stod: Är det inte bara dyrt & tar massa tid...
Jag sa vad jag tyckte. Var det inte det vi skulle göra???
trampetroll
Utloggad
Skrivet 02 apr 2008 14:30
Nja, jag tycker nog inte att det behöver innebära att bara för att man inte gifter sig av något "högre syfte" än att man faktiskt älskar varandra och vill visa sin kärlek inför nära och kära, behöver innebära att förhållandet inte håller och att man kommer gifta sig igen. Jag känner också personer som gift sig av samma anledning som vi som det har hållit mellan. Det är skrämmande men sant att det faktiskt inte finns något annat säkert sätt att skydda sina tillgångar på än ett giftermål, ett testamente eller sambokontrakt, de går att bestrida tyvärr.
lilja
Utloggad
Skrivet 02 apr 2008 14:54
Skulle personligen inte kunna gifta mig utan kärleken, bara för juridiska praktiska ekonomiska och lite då egoistiska skäl.
Finns inte kärlek kan barnen kansek ändå komma i kläm o bli skillsmässo barn.
Enligt mig är tycker jag inte det är en anledning till att gifta sig, jag vill ha kärleken och kunna tänka mig leva med min man hela livet och lova han evig kärlek och trohet och verkligen mena det.
lilja
Utloggad
Skrivet 02 apr 2008 14:55
TS om du känner att det bara är dyrt och töntigt och tar tid så är ni nog inte redo att gifa er än kanske.
Tycker det räcker med att man älskar varann och vill leva med varann hela livet
ullis77
Antal inlägg: 309
Loggade in: 15 sep 2010
Utloggad
Skrivet 02 apr 2008 15:12
Jag vill gifta mej av den enkla anledningen att jag vill bli fru :)
å kunna titulera min sambo som min make.

Sen så kommer jag ÄNTLIGEN få heta samma efternamn som min son, han fick pappans efternamn.

Sen löser det ju mkt juridiskt sett om det skulle hända nåt.

Vi började i "fel" ände i vårt förhållande, flytta ihop, köpte hus, fick sonen å nu drar vi ihop påsen å gifter oss, så allt blir på "riktigt"....LÄNGTAR!!!

Att det kostar pengar är ju ingen nyhet...men det är det värt...nu blir vi en familj på pappret oxå *hubba*
Linnean
Antal inlägg: 80
Loggade in: 17 mar 2010
Utloggad
Skrivet 02 apr 2008 15:12
Oops, jag tror att det hettar till härinne... Om man läser alla inläggen kan man mycket väl förstå alla ståndpunkter- även om man nu inte håller med dem-. Vi kommer alla med olika bagage och från olika traditioner.
Jag förstår frågeställningen för i Sverige är det ju långt ifrån klart att man skall gifta sig, särskilt inte kyrkligt. Ibland fortsätter man ju med traditioner från gammalt och fyller dem med nytt innehåll.
När jag ser från min synvinkel, som är svenskkyrkligt kristen, så är förbundstanken det viktigaste. Det är du och jag som med Guds kraft och välsignelse ska möta allt som kan försöka förstöra vår vardag: Sjukdom, depression, arbetslöshet, lust till andra, etc etc. Vi väljer varandra med avsikten att vi ska klara av detta.
Äktenskapet ger trygghet juridiskt och ekonomiskt. Som jag lever nu skulle jag bli utslängd från min m2bs gård så snabbt hans släkt fick veta att något hänt honom... Men lika viktigt för mig är att bli en del av detta på riktigt. Detta är också mitt hem! "Det gamla är förgånget, se jag skapar något nytt..."
För mig är det viktigt att vi alla får ha våra egna åsikter och formuleringar här i forumet och tycker att det man ska passa sig för är, att säga: "om du inte... så tycker jag inte att du ska..."
Ursäkta predikan! Nu kan ni ju skälla på mig också! ;) *angel*
Linnean
Antal inlägg: 80
Loggade in: 17 mar 2010
Utloggad
Skrivet 02 apr 2008 15:17
Ullis 77! Tack för lite värme och känsla i diskussionen! Det räcker långt som motivering! *thumbsup*
Annisen82
Antal inlägg: 94
Loggade in: 02 jul 2009
Utloggad
Skrivet 02 apr 2008 16:01
Det finns många anledningar till att jag och min sambo gifter oss.
*Vi har levt ihop i 8 år så vi vet med stor säkerhet at vi kommer leva ihop tills nån av oss "går bort".
*Vi har hus och barn så den juridiska delen är också en orsak.
*Vi älskar varandra
*Jag har drömt om att få gifta mig sen jag var 4-5 år!
' Sen är det ju himla roligt med bröllopsfester!!!
Vi ska gifta oss kyrkligt, men jag tycker att en del av det man lovar varandra är uråldrat och borde ändras. Jag vet att jag älskar min gubbe och vill leva resten av mitt liv med honom. Men jag kan aldrig lova att jag ska göra det tills jag dör. Och de svårigheter som kan dyka upp på vägen klarar vi upp tillsammans, utan hjälp från "Gud".
Bara mina tankar...
lilja
Utloggad
Skrivet 02 apr 2008 16:03
Bra och fint sagt annasofie.

Ja jag gifter mig som sagt för att jag hittat mitt livs kärlek och vill leva med han hela livet och stå inför andra och lova han trohet. Vi gör det för att visa vår kärlek och att vi vill ha bara varann, är inte direkt troende men ändå
litenElin
Antal inlägg: 422
Loggade in: 03 sep 2011
Utloggad
Skrivet 02 apr 2008 16:41
Det är lite som Ullis säger som jag tänker... Är det okej att det är så enkelt att vi bara älskar varann hur mycket som helst?! Vi har inga barn, och vi har liksom ingen bestämd framtid.. Med varandra jo, visst har vi det.. Har varit tillsammans i drygt 7 år (och bott i 6), men hur vår gemensamma framtid kommer se ut har vi just nu ingen aning om..

Kan den enkla anledningen allltså vara enbart den stora kärleken??

Och som ett par av er skriver att ni gör det inför gud.. Jag önskar och avundas er av hela mitt hjärta på er tro.. Vill inget hellre än att verkligen tro på något.. Känna att Gud finns med mig i de val jag gör- Men tyvärr har jag inte funnit dit och vet inte om jag kommer göra det. Som sagt- Jag avundas er verkligen.

Det varkar som flera har sagt som det faktiskt ändå är ett litet känsligt ämne.. Inte direkt nåt jag skäller runt med att jag inte riktigt vet veraför.. *ler*

Tack ni alla underbara människor som finns därute!!
tussigumman
Antal inlägg: 75
Loggade in: 23 nov 2016
Utloggad
Skrivet 02 apr 2008 16:49
Tvådelad fråga för min del. Dels är det det känslomässiga dvs. jag älskar honom, jag vill dela min kärlek till honom med mina nära och kära, jag har alltid velat gifta mig, etc. Men samtidigt är det praktiskt också. Det tycker jag inte att man ska förneka eller vifta bort på något sätt. Det är mycket enklare att gifta sig (om man nu tänkt spendera resten av livet tillsammans) än att skriva testamente för varenda liten skitsak som kommer upp under livet. Rent juridiskt sett är äktenskapet mycket bra för par som lever ihop.

Tror inte riktigt på att folk som gifter sig enbart för det juridiska skiljer sig oftare än andra. Tror snarare det är tvärt om. Gifter man sig för att man är störtförälskad i någon kan det ju bli som det ofta är för kändisar, det tar sut ganska fort. Om man varit ihop länge och passerat förälskefasen, men ändå vill spendera resten av livet med sin partner så tror jag det håller bättre. Men jag har ingen statisktik på det, bara min åsikt.
lilja
Utloggad
Skrivet 02 apr 2008 16:56
Sälvklart är kärleken till varandra tillräcklig anledning till att gifta sig Det är därför vi gör det och för att visa alla vår kärlek och visa att vi är redo och villiga och vet att vi vill leva resten av livet med varandra, i medgång och motgång. Vi har inte heller barn eller nån säkerhet i vad som händer i vår framtid, vi bor i en etta, jag arbetslös, så vi har många ????
leez
Antal inlägg: 102
Loggade in: 11 nov 2008
Utloggad
Skrivet 02 apr 2008 17:16
Jag gifter mig for att jag tror pa var karlek, pa var framtid pa och vart liv tillsammans...
Det kommer med sakerhet inte att vara perfekt, men jag vet att vi kommer gora allt i var makt for att gora det sa perfekt det kan bli...

Jag tror pa oss!
marfa522
Antal inlägg: 331
Loggade in: 08 dec 2008
Utloggad
Skrivet 02 apr 2008 18:09
Jag har aldrig varit den flickan som drömt om att gifta sig. Och definitivt inte att skaffa barn. Har man barn eller vet man att man ska skaffa barn är det kanske lite mer "självklart" eller "förväntat" att man "ska" gifta sig. Utav den juridiska aspekten. Sen om man är troende i någon religion så kanske det oxå förväntas av en.
Men i båda fallen är det ju tänkt att människorna som ska gifta sig vill leva hela sitt liv ihop och vill visa för världen att vi två hör ihop och vi tänker göra det i all oändligthet.
Sen ska man inte klanka ner på de som är helt nöjda med att "bara" vara sambos eller är förlovade livet ut. De är nog precis lika lyckliga som de som är gifta.
Men tänker säga det min mor alltid säger till mig när vi pratar bröllop: "Det KÄNNS verkligen annorlunda att vara gift och att bara vara ihop. Det känns mer speciellt."
sandraojonas
Antal inlägg: 18
Loggade in: 28 jan 2009
Utloggad
Skrivet 02 apr 2008 22:38
Oj det är en svår fråga detta ;-)

Jag har funderat på den själv och nog kommit fram till att egentligen så ser vi bröllopet som en stor hejdunrandes fest med alla nära och kära!
Vi älskar varandra, har varit ett par i snart 9 år! Våra nära och kära vet redan att vi gör det så festen blir mer en bekräftelse på det som alla redan vet.

Det handlar inte heller om att jag vill stå i centrum för en dag och vara prinsessan... för det avskyr jag, trots att det äröver ett år kvar, så har jag redan börjat oroa mig för att gå upp för kyrkgången, prata inför alla i kyrkan, sitta och lyssna på massa tal om lilla MIG!!!! Usch och fy säger jag bara!

Vi kommer troligtvis att gifta oss kyrkligt, vi har en präst som vi av hela vårt hjärta önskar att ta med oss till herrgården där vi ska gifta oss. Tackar han nej av en eller annan anledning, så kan ja (vi?) mycket väl tänka oss att gifta oss borgligt... Så det är inte av religösa skäl heller som vi gifter oss! (dock så är jag lite "gamalmodig" och vill gärna gifta mig innan vi bildar familj min sambo hade helst sett att vi gjorde tvärt om, men snäll som han är gick min önskan först)

Oj nu har jag nog svävat bort från frågan :P
Jag gifter mig för:
- Vill ha en stor fest, älskar att planera och organisera
- Jag älskar min sambo och har tänkt fortsätta med det resten av mitt liv!
- Jag vill bilda familj och dessförinnan ge ina framtida barn bästa möjliga start i livet
- Vi har lån, bil och ALLT ihop, lika bra att gifta sig så slipper vi skriva samboavtal
;)
sacki
Utloggad
Skrivet 03 apr 2008 10:21
Tussigumman, antar att det är mitt inlägg du syftar på när du skriver att du inte tror på att folk som gifter sig "enbart av juridiska skäl skiljer sig oftare". Läs vad jag skriver så ser du att det inte alls var så jag skrev...

marfa522, antar att även du syftar på mitt inlägg. Jag "klankar" inte ner på sambos & de som lever förlovade resten av deras liv. Läs även du vad jag skrivit. Jag skrev bara att, om man vill vara "modern" vilket idag innebär att man inte skall leva som man gjorde förr. Alltså att tro på gud, kyrka & alla gamla traditioner, bara för att det ses som gammalmodigt (för det är tydligen en skam för väldigt många idag)!

Tror inte att man behöver vara "störtkär" för att gifta sig. Man kan känna samhörighet med en annan människa ändå. Jag är inte "störtkär" i min blivande man, men jag älskar honom ändå! Jag vill leva med honom, skaffa & uppfostra barn med honom dela glädje & sorg & vara honom trogen tills något hemskt skiljer oss åt!
Detta vill jag lova honom inför gud & alla våra nära & kära!

Skulle detta vara gammldagst? I så fall, varför?

*Äktenskapet är heligt
*Man gifter sig bara 1 gång!

Får väl tillägga att det är så JAG tycker (så det inte blir några missförstånd)
Du måste vara inloggad för att svara på inlägget!