03 apr 2008 06:29
12 svar
3331 klick
Hur håller man?
Marielle
Antal inlägg: 85
Loggade in: 07 jun 2008
Utloggad
Vi ska gå in i kyrkan tillsammans men vi vet inte hur vi ska hålla i varandra. Håller man armkrok, leder han in mig genom att hålla min hand lite högt upp som de gör på mässor? Någon som vet? Har bara sett på film hur man håller när brudens far kommer in med bruden.
Snart fru F
Antal inlägg: 160
Loggade in: 04 aug 2008
Utloggad
Skrivet 03 apr 2008 08:08
Jag tycker att det är upp till var och en. Det är lite olika. Jag har sett alla varianter. Några har gått in hand i hand. Armkrok är det som jag sett mest av.
Ta det som känns bäst för ER :)
Jag vill rapportera detta inlägg!
xsessanx
Antal inlägg: 27
Loggade in: 18 jun 2008
Utloggad
Skrivet 03 apr 2008 11:22
Vi ska gå in armkrok :)
litenElin
Antal inlägg: 422
Loggade in: 03 sep 2011
Utloggad
Skrivet 03 apr 2008 15:10
Vi kommer förmodligen att hålla varandras händer helt vanligt.. Som när man är ute på promenad.. Känns mysigt, tryggt och lite gulligt!
wifetobe
Antal inlägg: 143
Loggade in: 07 aug 2008
Utloggad
Skrivet 03 apr 2008 22:01
När vi var och träffade prästen sa hon att man Absolut inte ska hålla armkrok! Man kan hålla antingen vanligt i händerna eller att man lägger sin hand i killens och han håller den i ganska högt upp. Kolla med prästen så får ni veta! Vi ska hålla varann i händerna helt vanligt bara! :)
anilä
Antal inlägg: 459
Loggade in: 24 mar 2011
Utloggad
Skrivet 04 apr 2008 09:01
Vi höll varandra i handen som vanligt kändes mest bekvämt så
Healga
Antal inlägg: 27
Loggade in: 15 feb 2010
Utloggad
Skrivet 03 maj 2008 16:04
för oss kommer det nog bli som så att vi håller varandra i handen, för det tror jag kommer att kännas mest "avslappnat" och mindre nervöst. så jag tycker man ska göra som man själv känner.
anemon
Antal inlägg: 69
Loggade in: 11 maj 2009
Utloggad
Skrivet 03 maj 2008 18:55
Men är det ingen utav er som ska föras fram med er far????
Blåbrud
Antal inlägg: 159
Loggade in: 26 okt 2008
Utloggad
Skrivet 03 maj 2008 19:11
Nej, denna gång vill jag gå med min kära in i kyrkan. Förra gången jag gifte mig gick jag med min far, så denna "sista" gång gör jag på annat sätt...
wifetobe
Antal inlägg: 143
Loggade in: 07 aug 2008
Utloggad
Skrivet 03 maj 2008 19:14
Att föras fram av sin pappa är ju ingen svensk tradition så vi valde bort det. Dessutom sa faktiskt prästen att hon tyckte det var någonting som man verkligen skulle vara medveten om vad det står för i så fall. Att först har pappan ansvaret för sin dotter och sedan lämnar han över det till mannen. Vad är det för kvinnosyn menade hon på och jag håller faktiskt med! Men om man ändå väljer det så är det väl ok, bara man tar ställning! :)
bic
Antal inlägg: 247
Loggade in: 09 aug 2012
Utloggad
Skrivet 03 maj 2008 20:02
det här med att man ensam som brud går fram till altaret där mannen väntar, från vilket land och vilken sed är det?
susan.h
Antal inlägg: 54
Loggade in: 23 apr 2010
Utloggad
Skrivet 04 maj 2008 16:35
Jag fördes fram av min pappa till altaret och jag tyckte det kändes "rätt". Vår präst frågade mig innan bröllopet om jag hört debatten ang. detta? Men vadå, jag är 36 år gammal, har barn och vi har varit tillsammans i 14 år! Min pappa har ju egentligen "lämnat" bort mig för LÄNGE sen! Så länge man tycker själv att det känns bra så ska man strunta i vad alla andra säger, tycker jag i alla fall!!!!
*heart* *heart* *heart*
gunnila
Antal inlägg: 106
Loggade in: 14 maj 2013
Utloggad
Skrivet 04 maj 2008 17:07
bic, jag har ingen aning om varifrån seden kommer om att gå in ensam. Jag bestämde mig för det när jag såg "Sound of Music" första gången (var nog 11 eller nåt), och det håller jag fast vid, för det är så vackert. Om nu någon protesterar, så har jag ändå två skäl till att göra så:
1. Min far kan inte föra mig till min blivande make, eftersom min far dog för 6 år sedan.
2. Den jag ska gifta mig med får inte se mig förrän jag kliver in i kyrkan. Jag vill att han ska få en lång stund på sig att bara titta på denna uppenbarelse (som jag tänkt vara *thumbsup* ).
Räcker inte det som orsak, så kommer jag bara titta på den/de som protesterar och säga: "Det är VÅRT bröllop, så håll tyst, annars stryker jag dig från gästlistan." :D