08 apr 2008 11:20
7 svar
2167 klick
Dryck
Medåkersbrud
Antal inlägg: 14
Loggade in: 26 sep 2008
Utloggad
Har ett stort hål i budgetlistan. Drycken på festen. Hur mycket ska man räkna med. Vi är ca 55 pers. och jag har ingen aning om hur mycket man ska handla. Vi ska ha rött och vitt vin samt öl till maten (givetvis alkoholfritt oxå), mouserande vitt till brudparets skål, avec och sprit till drinkar. Men hur mycket? Kan någon ge mig en ledtråd... *blush*
litenElin
Antal inlägg: 422
Loggade in: 03 sep 2011
Utloggad
Skrivet 08 apr 2008 11:57
Vi höfsade till ett pris i vår buget på 6000 kr.. Vet inte om det överhuvudtaget är ett bra pris.. hmm.. Men jag tror vi räknat högt i alla fall.. Eller hoppas åtminstone på det.. *blink* *huh*
Jag vill rapportera detta inlägg!
AnnaNS
Antal inlägg: 9
Loggade in: 29 apr 2008
Utloggad
Skrivet 09 apr 2008 09:52
Hallå,
Ja knixigt att få det att gå ihop!
Tips kan ju vara att gästerna får "välja" vad de föredrar att dricka redan på exempelvis inbjudan, då får ni en översikt på hur mycket av vardera ni ska köpa så det inte blir en massa över eller stor snefördelning.
Annars tycker jag nog man ska räkna 1/2 flaska vin P/P...
Kanske kan man också "förhälla" avec, så man bara tar ett glas av det man önskar.
Och har man möjlighet att åka till exempelvis Danmark eller Tyskland å handla så syns det i plånboken....vi handlade i Tyskland till en fest vi hade, fyllde i princip en Volvo med vin & sprit, vi har fortfarande kvar och festen var för ca 2 år sedan....
Lycka Till!
ullis77
Antal inlägg: 309
Loggade in: 15 sep 2010
Utloggad
Skrivet 09 apr 2008 10:28
Mmm det är svårt å beräkna drycken...jättesvårt *huh*
Vi ska ha vitt vin, röttvin, mousserande, öl, cider samt alkoholfritt alternativ.
En halv flaska /pers verkar vettigt. Sen kanske 4 öl/pers ca likaså med alk.cidern.
Det som är bra iaf om man handlar på systemet är ju att man får lämna tillbaka orört dricka dit å få pengarna tillbaka.
Så bättre å köpa lite för mkt än för lite.
smurfelina
Loggade in: 10 jul 2008
Utloggad
Skrivet 09 apr 2008 13:20
När det gäller vin så brukar man räkna 6-8 glas per flaska beroende på hur stora glas man har och när det gäller mousserande så kan man räkna med 8-10 glas per flaska.
Så om ni räknar med 6 glas per vinflaska och 8 glas per mousserandeflaska så blir det inte för snålt tilltaget. Sen kan man räkna med 2 glas till varje rätt, det blir då fyra glas per person till för- och huvudrätt. Så en flaska borde alltså räcka till tre personer. Kan vara något att gå efter.
Sen tycker jag också att man kan hälla upp glas med avec som var och en får ta. Enklast och billigast :)
Det var allt från mig och mina räkneexempel *peace*
Medåkersbrud
Utloggad
Skrivet 10 apr 2008 11:21
Tack för alla svar. Vi (jag, syster och mamma) tänker åka till tyskland i sommar och köpa drycken. Jämförde priser och det är billigare att åka till tyskland och handla även om man räknar med bensin mm. Man kan ju inte lämna tillbaka men det går nog åt så småning om. Det finns alltid någon som kan offra sig att köpa en flaska eller två.
Har aldrig varit till tyskland och handlat alkohol. Har kollat upp Calles (
www.calle.dk) och dom har ju butiker längs hela gränsen till danmark. Kan någon rekomendera någon speciell butik? Vilken är lättast och närmast att åka till? :)
Medåkersbrud
Utloggad
Skrivet 10 apr 2008 11:23
Länken blev fel då jag missade mellanslag mellan adressen och slutparantes. Försöker igen.
www.calle.dk
AnnaNS
Antal inlägg: 9
Loggade in: 29 apr 2008
Utloggad
Skrivet 10 apr 2008 15:35
Hej Igen,
MMM Calles känner jag igen. Nu var det längesedan jag var där med här kommer en liten sammanfattning..
Det första man stöter på är ju egentligen Border Shop, det är väldigt stort och man bör ha tittat på nätet innan vad man ska ha. Vi köpe lite vin där av finare sort som inte fanns på bla. Calles.
Jag vet att vi var på "första" Calles man åker till och handlade "allt" där. Det var prisvärt och man kan tom. smaka på viner där inne i små plastmuggar. Han är ganska rolig (och svettig) han som hjälper dig att smaka. Bra utbud av avec. Kanske inte alltid de kändaste märkena. men det fungerade utmärkt för oss, och smakade gott. Vill faktist minnas att det trasslade vid betalningen, något kort fungerade inte, tur att vi var två som hade kort med oss.....liten parantes...
Sedan köpte vi faktist lite sprit på en matvaruaffär också, riktigt billigt ett märke man aldrig hört och sett sedan dess, men vodka som vodka....typ en Lidl affär var det.
Tips till avec är ju att cognac och whiskey brukar ju herrarna vilja ha, och ett sötare alternativ till damerna, Baylis? Låter lite klyschigt kanske men fördelningen brukar se ut så....häll 4:or det är lagom!
Lycka Till! Och faktum är ju att i längden om du får med för mycket så brukar det gå åt! : :P