BröllopsGuiden
ÄMNE I FORUMET: Familj Starta ny tråd
10 apr 2008 01:05       9 svar    18613 klick

Hindersprövning?

casi
Antal inlägg: 39
Loggade in: 05 jul 2009
Utloggad
Kan någon svara på om det räcker med att skicka in ett papper om hindersprövning? Vi har fått 4st brev med samma innehåll? På papperen fyller vi i båda våra personuppgifter och vi skriver båda under, då både det väl räcka med ett papper?
ullis77
Antal inlägg: 309
Loggade in: 15 sep 2010
Utloggad
Skrivet 10 apr 2008 09:36
Kom ihåg att lämna in ansökansblanketten ang efternamnbytet oxå...om nån av er ska göra d.
oskat13
Antal inlägg: 3
Loggade in: 21 aug 2013
Utloggad
Skrivet 19 mar 2013 15:00

Jag hoppar in här, ska man skicka med blanketten om byte av efternamn tillsammans med hindersprövningen? 

Och när byts efternamnet då, är det först efter att Skatteverket fått vigselintyget av prästen? 

Vi funderar nämligen på att åka på smekmånad ca två veckor efter bröllopet, hur blir det med pass etc? 

alexochnina
Antal inlägg: 42
Loggade in: 04 feb 2014
Utloggad
Skrivet 19 mar 2013 21:59

Det står precis på blanketten för namnbyte hur man ska göra. Du kan antingen skicka in den tillsammans med blanketten för hindersprövning eller senare, men senast i samband med vigsel. Efternamnet byts först när prästen har anmält att man har gift sig.

Vi åker på smekmånad direkt efter bröllopet och har bokat min blivande mans biljetter i hans nuvarande efternamn och han åker med sitt nuvarande pass. Man kan inte få ett pass i det nya namnet förrän man har bytt på riktigt. Tror att det är vanligat att man gör så om man har en resa bokad nära inpå.

SandraSN
Antal inlägg: 5
Loggade in: 14 maj 2013
Utloggad
Skrivet 12 maj 2013 15:23

Hoppar också in här för känner mig osäker och vill dubbelkolla med någon. Jag ringde till Skatteverket och frågade eftersom jag inte ska gifta mig i Sverige, behövdes ingen hindersprövning, stämmer detta? Vi kommer inte att vigas av en svensk vigselförrättare/myndighet.

Christina BröllopsGuiden
Antal inlägg: 589
Loggade in: 30 jun 2020
Utloggad
Skrivet 22 maj 2013 14:45
SandraSN SKREV DEN 12 maj 2013 15:23 FÖLJANDE:

Hoppar också in här för känner mig osäker och vill dubbelkolla med någon. Jag ringde till Skatteverket och frågade eftersom jag inte ska gifta mig i Sverige, behövdes ingen hindersprövning, stämmer detta? Vi kommer inte att vigas av en svensk vigselförrättare/myndighet.

Information om vigsel utomlands hittar du på denna sida:

http://www.brollopsguiden.se/vigsel/vigsel-utomlands/231

brudenvia
Antal inlägg: 2
Loggade in: 04 aug 2014
Utloggad
Skrivet 06 aug 2013 19:33

En fråga om hindersprövning! Stämmer de att den gäller bara i 4mån? eller är de olika för kommuner? trodde den gällde i 1år iaf,tänkte om man vill ansöka och få grönt tecken å sen planera bröllopet!

Som de är nu så måste vi fixa med brölloppet å sen när de mesta är klart skicka in hindersprövningen.vi ska gifta oss i juli 2014.

brudenvia
Antal inlägg: 2
Loggade in: 04 aug 2014
Utloggad
Skrivet 07 aug 2013 14:26

Tack Anjisen för svar :) gäller bara å inte glömma bort å skicka in papprena mitt i  all stress Wink

Du måste vara inloggad för att svara på inlägget!