BröllopsGuiden
ÄMNE I FORUMET: Presenter Starta ny tråd
11 apr 2008 07:06       21 svar    2371 klick

Paketöppning

Jennifer75
Antal inlägg: 105
Loggade in: 25 jun 2008
Utloggad
Hej på er!
Hur gör ni med paketöppningen? Gör ni det på festen eller ngn annan gång?

Vi räknar med att vår middagssittning tar slut runt tio tiden och då vill man nog gärna komma igång och partaja lite, inte stå och häcka vid en paketöppning...

Tips kanske?
Duffy
Antal inlägg: 259
Loggade in: 14 jul 2013
Utloggad
Skrivet 11 apr 2008 07:38
Mitt toastmasterpar kom med en bra idé. De har varit toastmaster och värdpar på flera bröllop så de har rutin, vilket jag tycker är bra!
När middagen är klar och dansen börjar så går de och värdparet ut där paketen står, i ett rum för sig, och öppnar våra paket och skriver ner utförligt vem paketen kommer ifrån och vad det var vi fick av vem osv. Sen ställer du upp dem snyggt på ett bord. Sen när det är paus i dansen och innan tårtan kommer fram så öppnar de dörrarna och så får vi gå in först och titta på vad vi har fått och sen får även alla andra gå och titta.

Jag älskar att öppna paket, men jag inser ju att det kommer ta för lång tid att öppna alla paket och tacka var och en emellan så jag tycker att det låter som en bra idé. Då kan man även tacka varje personligen samma dag.
Jennifer75
Utloggad
Skrivet 11 apr 2008 07:41
Jag har varit på ett bröllop där bruden och tärnorna öppnade paketen. Det är en fiffig idé, tror inte dock att jag skulle kunna låta ngn annan öppna och vet inte om jag kommer att vara tillräckligt strukturerad för att göra det själv...

Vet att många öppnar dagen efter och bjuder på fika.. Å dessa problem...
anilä
Antal inlägg: 459
Loggade in: 24 mar 2011
Utloggad
Skrivet 11 apr 2008 07:42
Vi fick mest pengar som vi önskat oss. Vi öppnade alla kuvert och läste korten men visade aldrig hur mycket det låg i varje kuvert för vi tyckte inte att andra hade med det att göra. *whistle*
FruStillman
Antal inlägg: 218
Loggade in: 15 dec 2008
Utloggad
Skrivet 11 apr 2008 08:54
Vi bjuder på fika hemma i trädgården (förhoppningsvis regnar det inte, då blir det lite trångt inomhus istället) och öppnar ev paket/kuvert då. Trevligt att göra det i lugn och ro och dessutom få tillfälle att träffa många av gästerna lite mer.
Lena78
Antal inlägg: 92
Loggade in: 19 aug 2009
Utloggad
Skrivet 11 apr 2008 08:56
Jag har samma problem, men efter desserten är uppäten får folk sträcka lite på benen en stund man har ju suttit ner ganska länge.
Eftersom vi ska ha dansgolv där vi suttit och ätit så tänkte vi servera kaffe och bröllopstårta i en angränsande lokal.
Eftersom vi önskat oss presentkort på resa, så tror jag inte att det blir så många paket så vi tänkte passa på och öppna dom lite snabbt medans alla äter lite tårta.
Efter det blir det dans och fullt ös....man vill ju att festen ska dra igång men det är skönt att ha både tårta och presenter överstökat.
Om det skulle bli en massa paket så får vi öppna dom morgonen efter, många gäster sover över på hotellet. Vi får se hur det blir beroende på Presenthögen.

Finns ju inget mer partydödande än att alla ska sitta och vänta medans man öppnar en massa paket. Nä snabbt ska det gå, vi har tur för alla våra kompisar brukar alltid lägga ihop pengar vid födelsedagar så jag hoppas dom gör likadant nu. Vi är liksom förs ut bland vänner att gifta oss så man får ju vänta och se vad dom hittar på.
Vill ändå att alla ska få möjlighet att vara med och titta om dom vill, vill inte öppna paketen för mig själv. Tycker själv det är kul och se vad andra har köpt. Vi tar det som det kommer.
Ha det så Gött.
ullis77
Antal inlägg: 309
Loggade in: 15 sep 2010
Utloggad
Skrivet 11 apr 2008 09:35
Vi ska nog öppna presenterna efter tårtan, efter det så vill man nog gå ut å lufta sig lite innan dansen och festen börjar på riktigt.
Michelle
Antal inlägg: 30
Loggade in: 21 jun 2011
Utloggad
Skrivet 11 apr 2008 09:46
Vi ska öppna våra paket dagen efter, då grillar vi Korv med bröd, man kan ha med sig badkläder och bada vi ska ha festen vid vattnet där det finns en egen badplats, så då blir det presentöppning.
När festen börjar bli som roligast då finns det väl inget som stoppar upp en fest och blir så tråkigt som att se på presentöppning i 1½ timme..nä vi vill ha en riktig fest!!
Jennifer75
Utloggad
Skrivet 11 apr 2008 15:33
Michelle, jag gillar din korv med bröd idé. Den kanske jag snor!!!

*thumbsup*
wifetobe
Antal inlägg: 143
Loggade in: 07 aug 2008
Utloggad
Skrivet 11 apr 2008 15:54
Jag tycker Duffys idé var väldigt bra. Själva kommer vi inte ha tid riktigt med att stå och öppna presenterna, för det tar ju tid, och samtidigt så tycker jag inte att det är schysst mot gästerna att man inte öppnar presenterna samma dag. Alla kanske inte kan vara med dagen efter! Har varit på bröllop där presenterna öppnats på kvällen och ett annat där de öppnades dagen efter och jag tycker att det var mkt trevligare när de öppnades på kvällen! :)
maddier
Antal inlägg: 45
Loggade in: 18 mar 2014
Utloggad
Skrivet 11 apr 2008 21:17
Vi kommer precis som Annsofie öppna våra presenter dagen efter hemma i lugn och ro och anteckna vem som gett vad i vår minnesbok (gästbok).
tinber
Antal inlägg: 109
Loggade in: 07 jun 2011
Utloggad
Skrivet 11 apr 2008 22:03
Vi ska ha brunsch dagen efter med den närmaste familjen och öppna paket för att inte festen ska stanna av
MissA
Antal inlägg: 40
Loggade in: 02 jun 2009
Utloggad
Skrivet 12 apr 2008 11:38
Vi öppnade våra presenter medan alla drack kaffe och åt bröllopstårta. Eftersom vi tagi först blev vi också klara först så då var det smidigt att gå och börja öppna. Vi hade ungefär 50 gäster och paketöppnandet tog inte så lång tid så att någon blev uttråkad. Toastmasterna läste korten vi öppnade och min syster skrev upp vad som var från vem. Tror faktiskt de flesta gästerna tyckte det var skoj att se när vi öppnade just deras present.

Jag gillar idén att ha någon mindre sammankomst dagen efter men vi var iväg på bröllopsnatt en bit härifrån och hade massage osv dagen efter så vi kom hem ganska sent sen bar det av till Thailand på bröllopsresa två dagar efter det så vi kände att vi hade ganska fult upp. Plus att vi hade många långväga gäster som skulle bege sig hemåt dagen efter som ändå inte kunnat vara med.

Det finns många lösningar på presentöppnandet och jag är säker på att alla hittar sin egen.

Lycka till!
marfa522
Antal inlägg: 331
Loggade in: 08 dec 2008
Utloggad
Skrivet 12 apr 2008 11:43
Jag är väl en av dem som älskar att öppna paket :)
Vi har önskat oss mest pengar och att öppna korten när man får dem kan väl inte ta så lång tid...? Jag vill iaf kunna hälsa på var och en när de kommer.

Men tänkte på en sak. Ni som vill öppna paketen efter middagen...
Kan ni inte starta musiken så att dansande kommer igång så kan ni öppna packeten ifred... och de som vill titta på kan göra det???

Tycker att det är en kul grej att se vad brudparet får av alla och att det händer under kvällen :)
sacki
Antal inlägg: 93
Loggade in: 24 jan 2012
Utloggad
Skrivet 12 apr 2008 13:13
Vi kommer att bjuda hem gästerna på "grill" dagen efter & öppnar då presenterna. Tycker att det blir ett tråkigt stopp festen om man skall börja öppna massa paket/brev mitt uppe i allt :)
silverpingla
Antal inlägg: 165
Loggade in: 06 jul 2009
Utloggad
Skrivet 12 apr 2008 15:38
Vi vill öppna våra paket själva ju! Det är ju roligt att öppna paket! Och det känns roligare för de som gett bort gåvan tror jag - skulle iaf jag tycka.

Inget är 100%besrämt men jag vill ha en paketöppningslunch dagen efter böllopet!! Nice att samla närmsta familjen (kanske även andra som vill vara med), äta god hemmalagad lunch och öppna paket!
flisan
Antal inlägg: 88
Loggade in: 26 feb 2009
Utloggad
Skrivet 15 apr 2008 12:05
Vi hade önskat oss pengar till bröllopsresan, men trots det blev det ju mycket paket. Och det är ju aldrig tråkigt. :)
Vi låg på hotell i två nätter, så mina föräldrar körde hem alla paket, alla blommor och annat till oss på söndagen.
Sen när vi kom hem på måndag öppnade vi dem helt själva.
Hade inte velat att nån annan öppnade våra presenter, och när man är själv behöver man inte hålla god min om man får nåt man inte tycker om. :)

Att öppna presenter när man äter tårtan låter som en bra idé.
Det är alltid roligt att se vad brudparet får, men det kan ju vara bra att ha nåt annat att göra samtidigt(äta tårta) så det inte blir för långtråkigt.

Däremot att bjuda in alla på "öppna-paket-fest" dagen efter hade jag aldrig orkat med. Det är ett jättebra förslag och jag hade tyckt det hade varit kul om jag var gäst.
Men det var så lugnt och skönt att ligga kvar på hotellet och mysa med sin make och ta igen sig efter all uppståndelse.
skrållan
Antal inlägg: 46
Loggade in: 09 mar 2014
Utloggad
Skrivet 08 maj 2008 11:24
Finns för- och nackdelar med allt! Vi kommer nog att göra som Duffy, det blir några betrodda som får öppna paketen under festen. Lite tråkigt att inte öppna själv, men festen tappar fart om man öppnar alla paket själv, samtidigt är det roligt som gäst (har jag tyckt på bröllop i alla fall :) ) att paketen öppnas under kvällen så man får se allas presenter. Att ha paketöppning dagen efter låter mysigt, men med många gäster som inte stannar/kan vara med dagen efter så blir paketöppning under kvällen men inte av oss ett bra alternativ! Vi vill hinna dansa så mkt som möjligt! ;) Lycka till med ett alternativ som passar er och er fest!
Tindranu
Antal inlägg: 37
Loggade in: 23 maj 2011
Utloggad
Skrivet 08 maj 2008 18:07
Vi tänker låta min lillasyster och Ps lillebror öppna paketen och läsa korten!
Nån gång under kvällen, programmet är ju inte helt spikat än, även om det mesta är under kontroll....
Du måste vara inloggad för att svara på inlägget!