BröllopsGuiden
12 apr 2008 15:18       12 svar    7472 klick

Måste man ha toastmaster?

bigganv
Antal inlägg: 23
Loggade in: 20 aug 2008
Utloggad
*ermm* Jag har en fundering. Vi ska gifta oss i augusti, hemma i vår trädgård. Vi blir ca. 45 pers. till största delen släktingar. Vi har ingen bra idé om vem som skulle kunna vara toastmaster, så vi funderar på att skippa det. Tror ni att det kan fungera?
lilja
Antal inlägg: 144
Loggade in: 09 jan 2009
Utloggad
Skrivet 12 apr 2008 17:57
Vi har också ett litet bröllop och vi ska inte ha nån toastmaster, vill ha det enkelt o de som vi hålla tal gör sig la hörda ändå
Linnean
Antal inlägg: 80
Loggade in: 17 mar 2010
Utloggad
Skrivet 12 apr 2008 18:06
Jag hänger på för jag har samma tankebanor. Litet lunchbröllop, troligen ingen toastie. Kan någon tänka sig ge tips på vad man behöver tänka på för att få saker att flyta smidigt utan! Har han/hon ansvar för annat än tallistan?
bigganv
Utloggad
Skrivet 12 apr 2008 18:14
Ja, vi hade väl tidigare tänkt att toastien skulle ha hand om tallista, lite skojsaker o så, men tror att det går bra utan. Har tänkt fixa lite tipspromenad o sånt själv. Det finns ju massor av bra tips här! :D
bigganv
Utloggad
Skrivet 13 apr 2008 20:15
jo då, vi ska ha serveringspersonal som ser till att det finns mat på buffén. Kan det funka tro?
litenElin
Antal inlägg: 422
Loggade in: 03 sep 2011
Utloggad
Skrivet 13 apr 2008 21:47
Vi kommer förmodligen inte att ha toastmaster. Vill ha en hejdlös kul fest och vill inte att det ska bli stelt. Har man en bra tm blir det ju inte det men för oss känns det bättre utan.

Min pappa kommer att få hälsa alla välkomna och säga som det är- Efter honom är ordet fritt, bara man tänker på att inte prata under varmrätten...
Tror det kan bli lite annorlunda och skoj så också!!
elinsvanlund
Antal inlägg: 17
Loggade in: 18 aug 2009
Utloggad
Skrivet 14 apr 2008 08:50
Det gå nog bra utan toastmaster. Men de kan nog vara bra om de e någon som hälsar välkommen o kanske förklarar lite förhållningsregler tex att ingen ska tala under maten eller hur ni nu vill ha det. Ni kan ju ha små klockor på varje bord så att de som vill tala kan göra sig hörda utan att skrika :-)

Lycka till!!
Linnean
Antal inlägg: 80
Loggade in: 17 mar 2010
Utloggad
Skrivet 14 apr 2008 13:35
Tack för bra kommentarer! Nu har jag fått en del att tänka på!
bigganv
Utloggad
Skrivet 14 apr 2008 19:39
Vilka bra tips! Vad ni är kloka som tänker på allt! :) Tack!
Var kan man få tag i små klockor förresten?
tussigumman
Antal inlägg: 75
Loggade in: 23 nov 2016
Utloggad
Skrivet 14 apr 2008 20:17
Som fd. Chalmersstudent vill jag bara kommentera på det där med stelt. Toastmaster INTE lika med stel fest, tro mig ;) Inga fester är vildare än studentfester, och jag har inte varit på en enda Chalmers-sittning utan en eller gärna flera toastmastrar/-madammer.

Har efter min studenttid också valt att forstätta min akademiska karriär, och har därmed varit på en del disputationsfester (fest som nyblivna doktorer håller för släkt och vänner, relativt formellt). Dessa har alltid toastmaster. Man kan välja att inte ge toastmastern för mycket makt, men det är ändå bra att ha någon som ser till att festen inte går över styr. En toastmaster kan dessutom (om man väljer rätt toastmaster) dra igång festen om den skulle börja sakta av.

Väljer ni att ha en toastmaster är min rekommendation att prata ordentligt med denna person om hur NI vill ha er fest. Vill ni ha det vill och galet med tal hit och dit när som helst så går ju det att ha, trots toastmaster! Jag känner flera personer som skulle passa till sånt :D

Nu får ni inte skälla och säga att alla för göra som dom vill (som man brukar få höra i detta forum). Jag menar inget illa, vill bara ge lite tips från en som varit på kanske lite väl många stora middagsbjudningar for sitt eget bästa :) Ett bröllop ska vara kul! Men det ska kanske inte bli för villt heller.
litenElin
Antal inlägg: 422
Loggade in: 03 sep 2011
Utloggad
Skrivet 15 apr 2008 12:03
Tussigumman:
Jag får nog ta tillbaks det där.. *blink* Får fundera vidare lite på det här tror jag.. hmm..

Till vår sak hör att vi- utan att tänka oss riktigt för- frågade en vän om toastmasterskapet.. "OM vi ska ha toastmaster vill vi att du är det".. Och började fundera på att han nog inte kanske skulle vara den bästa..
Hmpf.. Inte smart av oss..
tussigumman
Antal inlägg: 75
Loggade in: 23 nov 2016
Utloggad
Skrivet 16 apr 2008 01:01
Oj då, ja ibland blir det lite krångligt det där med känslor. Man vill ju så gärna att alla gäster ska känna sig speciella, även om det ju är bruden (och så brudgummen lite grand.. ;) ) som ska vara speciella denna dag! Hoppas det löser sig hur som helst, toastmaster or no toastmaster. Har själv fått äran (för det är verkligen en ära!) att vara toastmadamme på en disputationsfest. Hur kul som helst!
Du måste vara inloggad för att svara på inlägget!