BröllopsGuiden
ÄMNE I FORUMET: Vigsel Starta ny tråd
16 apr 2008 19:41       19 svar    7059 klick

Riskastning

wifetobe
Antal inlägg: 143
Loggade in: 07 aug 2008
Utloggad
Hej allihop! Ni som ska ha ris som ska kastas, ska ni ha det löst i en korg eller i små påsar? Funderar själv på att köpa små påsar...typ organzapåsar.
bic
Antal inlägg: 247
Loggade in: 09 aug 2012
Utloggad
Skrivet 16 apr 2008 20:24
Jag ska ha ivory färgade organsapåsar med hjärteris i...
bic
Utloggad
Skrivet 17 apr 2008 09:48
Billigaste rispåsarna hittade jag inte på calligraphen utan på diadema.
Dom tar 149:- för 30 st, billigt tyckte jag jämnfört med vad dom tar på calligraphen där dom tar 75:- för 10 st. Och mina organsapåsar är detsamma som tyllpåsar. Lycka till !
bic
Utloggad
Skrivet 17 apr 2008 09:49
glömde skriva i vilka färger dom har på http://www.diadema.se

vit, ivory, guld, gråblå, lavendel, svart, röd, rosa, gul, mossgrön, kornblå, marinblå, turkos, lila, vinröd, korall, ljusrosa, grågrön, beige, grön, ljusgul, ljusgrön, silver, mörkbrun.
ullis77
Antal inlägg: 309
Loggade in: 15 sep 2010
Utloggad
Skrivet 17 apr 2008 10:16
Jag ska göra snålvarianten...

Köper tyll i tygaffären + smalt organzaband, klipper till små rutor av tyget, lägger i nån matsked med hjärtris å knyter ihop med bandet.

Kostar minst *thumbsup*
wifetobe
Utloggad
Skrivet 17 apr 2008 10:21
Tack för tipset både på diadema och bröllopstorget! När du köpte dina på bröllopstorget, vilken färg köpte du? Har du fått hem dem? Hon skriver att de finns i rött, vinrött, guld och vitt, men det ser ut som att de är blå och inte vita. Skulle helst vilja ha vita nämligen... Tänkte om du visste hur de vita var i verkligheten!? :)
bic
Utloggad
Skrivet 17 apr 2008 10:30
hjärteriset köper man på calligraphen.se och där köpte jag även mitt
wifetobe
Utloggad
Skrivet 17 apr 2008 10:35
Undra hur många extra man ska ta utöver de man vet kommer. Alltså, jag vet släktingar till mig som kommer komma till kyrkan, även om de inte är bjudna till festen sen, och då vill jag ju att de också ska få rispåsar och program och så... Kan ju komma jobbarkompisar och såna också... Hur gör ni?

Såg förresten sen att den där vita påsen såg vit ut och inte blå- är kanske lite färgblind ?? *whistle*
bic
Utloggad
Skrivet 17 apr 2008 10:53
Har bjudit 30 och jag köpte 30 påsar, för varje par får ju bara 1 påse... ;)
anilä
Antal inlägg: 459
Loggade in: 24 mar 2011
Utloggad
Skrivet 20 apr 2008 01:03
Vi hade rispåsar och det var en helt onödig sak att lägga ner energi på. Jag fick med mig hem de flesta igen
jojoliten
Antal inlägg: 206
Loggade in: 27 feb 2020
Utloggad
Skrivet 20 apr 2008 19:55
ofta så fixar man med eget ris.. vi har funderat på bubblor, men annars ber jag bara min mamma eller någon annan köpa ris som gästerna kan kasta.. att ha ner det i påsar blir för mycket tycker jag.. man brukar ju ändå ha en gåva till gästerna.. det får räcka :P

kul med hjärtris :)
sippan
Antal inlägg: 39
Loggade in: 01 maj 2009
Utloggad
Skrivet 02 jun 2008 21:52
Jag måste ju bara säga att jag tycker det känns lite onödigt att fixa dessa påsar.Vi har tänkt oss att skaffa en snygg korg som vi klär med ett tyg & lite band kanske.Sen häller vi i ris,löst ikorgen så att alla som är i kyrkan kan ta en liten näve när de går ut.Känns som det kostar minst & att alla kan få slänga lite på brudparet.Man lägger ju ner ganska många kronor ändå så detta är nog ngt som man kan spara in lite pengar på. *quest*
lisa82
Antal inlägg: 90
Loggade in: 07 maj 2009
Utloggad
Skrivet 03 jun 2008 19:07
Min tärna är den som styr upp det där med riset men jag tycker faktiskt oxå att det känns lite väl onödigt med små påsar...
Vi ska ha såpbubblor för festkänslan och ris för tur.
malmtobe
Antal inlägg: 17
Loggade in: 01 nov 2008
Utloggad
Skrivet 04 jun 2008 02:00
Förnimmer mig om att riskastningen är gästernas sätt att önska brudparet god fertilitet. Vid alla bröllop som jag varit gäst vid så har gästerna alltid fått ta med eget ris om intresse funnits. För mig känns riskastningen som ett standardmoment som kan vara lite charmigt, men absolut inte nödvändigt. Personligen skulle det kännas som att jag "prackar på" gästerna något som de av olika skäl kanske inte stödjer. Äh, om någon skulle vara intresserad av att kasta ris på oss efter vigseln så får de väl göra det, men då får de ta en repa förbi Coop innan och köpa de små grynen själva.
litenElin
Antal inlägg: 422
Loggade in: 03 sep 2011
Utloggad
Skrivet 05 jun 2008 10:16
Malmtobe.. Förstår din tanke och hade väl tänkt samma sak från början.. Sen började jag tänka på fåglarna.. Vill inte skada dom stackarna.. Så då får det bli köpt "fågelris".. Sen började jag tänka på fotona.. Så då skulle det bli antingen rosenblad eller såpbubblor.. Så nu helt plötsligt.. Från ett jättelätt beslut blev det tre olika alternativ som jag inte orkar bestämma mig om.. hehe..
silverpingla
Antal inlägg: 165
Loggade in: 06 jul 2009
Utloggad
Skrivet 06 jun 2008 10:11
Läste en ornitolig som utttalade sig. vanligt ris skadar INTE fåglarna! Det finns INTE en enda fågel som dött av ris. Det är en seglivad myt! Fråga dock kyrkan om det är ok att kasta ris för det blir ju lite "skräpigt"

En annan sak som kan vara bra med att ha med sig ris till gästerna som de kan ta om de vill är att det blir ett mjöl när riskornen ligger mot varann i påsen som man bör ha sköjt bort innan man kanstar för det ger annars vitt damm på svarta kostymer som är svårt att borsta bort!
(Vill ni läsa mera om detta rek. jag "bröllopstorget" tror jag det var.)

Själv tycker jag att rispåsar verkar vara överdrivet. Men var man gör som de vill. Ska jag ha ris skall det ligga i en liten korg så var och en kan ta det de vill ha.
Du måste vara inloggad för att svara på inlägget!